Hluk offroad pneumatik v interieru vozu

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jade
Příspěvky: 962
Registrován: 28 pro 2004, 01:00
Bydliště: Brno

Hluk offroad pneumatik v interieru vozu

#1 Příspěvek od jade »

Kvůli samovýrobě dřeva na topení v nesnadném terénu jsem obul automobil "mysliveckými" pneumatikami s hrubým vzorkem, jimž nečiní žádný problém ani půl metru hluboká bahnitá tůň, což je v zimním lese velmi vítané. Ne tak na silnici, hrubé gumy na asfaltu hrozně bzučí a při asi 55 kmh začne vysoký zvuk v kabině vozu rezonovat hrozným způsobem. Hledám způsob, jak by se dal tento zvuk zmírnit, stačilo by i posunout bod nejhorší rezonance někam k vyšším rychlostem, protože zrovna 55 kmh je moje nejčastější rychlost...
Napadla mě i možnost aktivního tlumení obrácením fáze hluku a nějakým způsobem tak zatlumit rezonující karoserii vozu.
Ale opravdu v tomto oboru nejsem doma, proto tímto prosím o radu zde v poradně...
Díky předem za reakce!

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#2 Příspěvek od Ondra2 »

Nejjednodušší bude zaoperovat s tlakem pneu. Vývoj aktivního potlačení zvuku v tak komplexním prostředí jako je auto je rozhodně finančně náročnější, než úspora nákladů na topení samovyrobou palivového dřeva.

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od forbidden »

Možná bych si zkusil trochu pohrát s tlakem. V terénu se měkčí gumy hodí a hluk by se mohl posunout dolů. Nevím ale, kolik toho kde najezdíš.

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#4 Příspěvek od vrky »

Myslím si že to s tím tlakem bude asi marný. Každá nebo většina pneumatik má napsaný na štítku (nálepce) hluk pneumatiky. Prostě ty špunty na vzorku hučí jak se ta guma valí po asfaltu. Mám druhý rok NOKIANy na passatu a zjistil jsem že taky pěkně hučí. Ale záleží na kvalitě asfaltu.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#5 Příspěvek od termit256 »

Pokud pouzivas neco v tomto stylu http://www.fajnpneu.cz/cs/pneu-vranik-t ... 195-80-r15 je snizeni hluku vicemene bez sance. Za ty roky jsem vyzkousel spoustu znacek a vzorku a je to vsechno +- stejne. Kup si druhe auto a jezdi s jednim do terenu nebo ve snehu a s druhym za normalnich podminek.

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#6 Příspěvek od ransom »

Hluk se přenáší především mechanicky (od pneumatiky na disk, z náboje do nápravy a pak do karoserie). Pokud máš vinuté pružiny, většinou to jde jimi. Maximum udává jejich vlastní rezonance. Trochu pak pomůže laborování s pružinami (delší, kratší, měkčí, tvrdší...). U listových se s tím mnoho pořídit nedá.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od kulikus »

Aktivní tlumení hluku v interiéru vozu funguje/potlačí jen v určitém místě (kde je referenční mikrofon) a je to komplexní výpočetní úloha vžadující maticový DSP v reálném čase. Schůdnější je přeladit rezonanci interiéru nebo vozidla. Prvně musíš přijít na to, co se tam rozvibruje. Vem pasažéra, ten ať hledá co drnčí.
Až to zjistíš, vyztuž tu plochu nějakou podlepenou přepážkou nebo žebrem.

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#8 Příspěvek od ransom »

Nebo jezdi ve sluchátkách s aktivním potlačením hluku...

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#9 Příspěvek od Hill »

Nebo se s tím prostě smiř.
Kdysi, když nebylo na výběr, a už mi nechtěli znovu dát na staré gumy na Trabanta nový protektor, koupil jsem jediné zimní gumy, co měli.
Ty měly zvuk! Teda uvnitř to bylo celkem jedno, i když to nebyl zrovna offroad...
Vždy v zimě ráno jsem se pak bavil, jak lidi vybíhají z autobusových zastávek, aby zjistili, že se v zatáčce místo autobusu objevil Trabant.

Uživatelský avatar
jade
Příspěvky: 962
Registrován: 28 pro 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#10 Příspěvek od jade »

Díky za mnohé rady, do úpravy pružin bych se raději nepouštěl, to už je nad moje schopnosti, ale s tlakem pneu bych si mohl trochu pohrát. Ale nejraději bych právě našel příčinu rezonance zrovna na onom kmitočtu (jen tak od ucha cca 1khz) a utlumil, nebo pozměnil.
Aktivním tlumením jsem myslel snímání a působení opačnou fází vibrací přímo na karoserii, ne v prostoru kabiny. Ovšem nevím, jestli se vyrábějí vhodné měniče (nalepovací piezo nebo co?).
Hill: Trabant jsem měl a vím, že dokázal motorem přeřvat jakkoliv hučící pneu,
což moje Toyka neumí, takže řadím podle otáčkoměru, na což jsem nebyl zvyklej a sejří mě to.

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#11 Příspěvek od kbulda »

No vidíš a teď můžeš řadit podle rachotu gum.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“