Stránka 1 z 7

Zátěžový měřič akumulátoru

Napsal: 30 pro 2022, 19:33
od JiriTom
Zátěžový voltmetr - viz. obrázek - používá na spuštění zátěžového testu proudem cca 100 A kolébkový přepínač.
Otázka, prosba: Počítám, že proud 100 A neběží tím přepínačem, zřejmě se spíná buď relé, nebo polovodičová obdoba relé. Kuchnul to někdo ? Jak to tam mají udělané ? Díky.

Napsal: 30 pro 2022, 20:00
od doktor365
Žádné relé tam není, měnil jsem ten spínač doma i v práci. Rozpadl se. Když najdu fotky tak sem dám.

Napsal: 30 pro 2022, 20:11
od JiriTom
Díky za rychlou reakci. Udělal jsem zátěž 0,12 ohmů / hodně W a spínat to asi budu přes auto relé 200 A. Tak jsem pro zajímavost položil dotaz.
Ty měřáky z obrázku jsou zřejmě na pár použití, pokud to tam spíná přímo ten kolébkový přepínač... :)

Napsal: 30 pro 2022, 20:29
od doktor365
JiriTom píše:
Ty měřáky z obrázku jsou zřejmě na pár použití, pokud to tam spíná přímo ten kolébkový přepínač... :)
V práci to máme kolik roků a měnil jsem ho jednou. Doma ho použiju 2x za rok. Jinou fotku nemám. Dělal jsem pořádek a vše jsem vymazal. Nic tam není. Spínač, spirála a budík.

Napsal: 30 pro 2022, 20:35
od Kvicala_r
To už snad ten spínač musí mít tak významný přechoďák, že to nejde ani se spirálou rozumně ocejchovat...

Napsal: 30 pro 2022, 20:54
od jezevec
Když vidím ty tenké vodiče, tak to bude určitě na 100 čínských ampér, v reálu tak 10-15A normálních.

Napsal: 30 pro 2022, 21:12
od rnbw
Predpoklada sa, ze 10 sekund to vydrzi.

Napsal: 30 pro 2022, 21:39
od doktor365
rnbw píše:Predpoklada sa, ze 10 sekund to vydrzi.
V nějakém návodu píšou , že se má měřit 10 vteřin. Já ho dostal, nějaký rok už to je.

Napsal: 30 pro 2022, 21:42
od EKKAR
Stejně, při proudech v řádu 100A bych počítal, že i spojovací vodiče se budou navrhovat tak, aby měly samy o sobě minimální přídavnou imprdelanci vůči hlavnímu měřicímu bočníku. V opačným případě jsou významným zkreslujícím prvkem a takovej "měřák" bych nazval spíš indikátorem než měřicím přístrojem. Každopádně, pokud bych autobaterku měl testovat na startovací proud, použiju jako připojovací kabely něco jako 25mm² Cu lana a svorky odpovídajícího průřezu a pořádnej stykač nebo několik automobilovejch relátek paralelně, rozhodně ne "cysynu dvaapůlku" a obyčejnej 10A kolíbkáč jako na těch fotkách - to opravdu měří "číňanský ampéry" a ne něco skutečně použitelnýho k nějakýmu hodnocení (ne)použitelnosti baterky ... Jenomže co chtít od konstruktérů, který jsou na tom s vědomostma stejně jako "3991" alias "IDKFA2022" (mám podezření, že to je zkratka ze slov "Idyjot", "🤐", "🤐", "Festovně" a "Akreditovanej" ...)

Napsal: 30 pro 2022, 22:17
od doktor365
Jo asi určitě to nebude na nějaké pořádné měření. Já se v tom taky zas tak nevyznám. Já to dostal, jak jsem psal a opravdu to doma nepoužiji více jak 2x do roka. Kouknu zda rafička drží a když padá tak je baterka v pr...i. Asi tak to beru. Jinak já bych si to nekoupil. Ale darovanému koni na zuby .... V práci to tenkrát dostávali za odběr baterek a šéfovi skladu jsem něco dělal tak mi to dal.

Napsal: 31 pro 2022, 08:34
od kulikus
Jsem přesvedčen, že ten kolébkáč zapíná napájení pro vnitřní elektroniku (asi jen měřák) a je tam zbytečný. Těch 100A teče bočníkem dokud obsluha drží kabel na svorkách, měřákem přes kolíbkáč jde max 1mA.

Napsal: 31 pro 2022, 09:00
od JiriTom
Výňatek z návodu:
Tester připojte stejným způsobem jako v případě testování akumulátoru.
Zapněte zátěžový spínač, v důsledku čeho bude zatěžovacím odporem téct proudu 100 A.
Pozor! Spínač držte stlačený maximálně 10 sekund. Po uvolnění spínače dojde k okamžitému odpojení zátěže. Delší přidržení spínače může způsobit nadměrné zvýšení teploty zatěžovacího odporu, což může způsobit popáleniny a dokonce požár a vede k nevratnému poškození testeru. Po každém testu je třeba počkat 5 minut, aby mohl tester vychladnou. Až poté lze přistoupit k dalšímu testu.

Napsal: 31 pro 2022, 09:16
od otakarv
kulikus píše:Jsem přesvedčen, že ten kolébkáč zapíná napájení pro vnitřní elektroniku (asi jen měřák) a je tam zbytečný.
doktor365 to napsal jasně a srozumitelně. :wink:
doktor365 píše:Nic tam není. Spínač, spirála a budík.

Napsal: 31 pro 2022, 13:09
od hajeklubos
Jako zátěžový V metr na autobaterie považuji 100A za dost málo. Ale na rychlý náhled lepší než nic. Také bych se zbavil jak píšou kluci všech zbytečných spínačů. Připojím kleště na baterku, prskne to ,5sec měření, odpojit. Není co řešit.Přepínače, jenom další přechoďáky a už měříš kraviny. Pro 100Ah baterku používám cca 300A. Po asi 2s to klesne na 250A protože zatěžovací odpor je z Fe. Tedy podobně jako se chová starter. Je pravda, že je to bedna 15x15x35cm, no a co. Ještě se nestalo že by tento zátěžák nepoznal slabou baterku. Kleště pro 500A a kabel 25mm2. Přes to nejede vlak.
Do toho měřáku co je na obrázku bych se pokusil dát přívodní licny alespoň 10mm2, když by se vešla 16mm2 tím lépe. Přepínání pryč.Tak z toho bude použitelný měřák. Hlavně změřit skutečné zatížení. Nic bych nedal za to že kecaj.
Luboš

Napsal: 31 pro 2022, 20:49
od petula
JiriTom píše:Zátěžový voltmetr - viz. obrázek - používá na spuštění zátěžového testu proudem cca 100 A kolébkový přepínač.
Zcela jistě to lze použít v noci na Silvestra k produkci ohňostroje.

Ale vážně, zátěž a měření 100A pro napětí 12-15V lze samodomo udělat.
Odpor 150 mOhm pro proud přes 100 A lze vyrobit. Stačí přesně měřit a mít RLC můstek Snímání proudu například 4-drátovým halovým snímačem a k němu stačí připojit obyčejný voltmetr- Halův snímač dává signálv poměru 1:10-