Manostat u turbo kotle
Moderátor: Moderátoři
Manostat u turbo kotle
Mám tu veselo, venku teplota nic moc a plynový kotel vypověděl službu. Charakteristický zápach prozradil, že to bude plošňák. Díra jak palec a spečený konektor. Naštěstí jen zapalovací jednotka FT09. Je neděle poledne, obvolal jsem 9 nejbližších servisáků. Osm mi to nezvedlo. Devátý byla zlatá duše, sice neměl FT09 ale FT16 kterou se to dá nahradit. Dokonce mi ji do města přivezl. Po výměně kotel zase nepracoval, tak jsem šel po jednotlivých čidlech. Nakonec se ukázalo, že naprosto nepravidelně blbne manostat. Vyřadil jsem ho z činnosti, proklemoval a kotel jede jak za mlada. Nejspíš to byla asi prapůvodní chyba která odpráskla startovací jednotku. Začal jsem na netu hledat náhradu a zjistil jsem, že závada manostatu je snad nejčastější závada. Probírá se to i na fórech, spousta příběhů a technických rad. A vlastně se tomu vůbec nedivím. Venturiho trubice udělá jen malý rozdíl tlaku a tak musí být manostat hodně citlivý. Navic umístěný v náročném prostředí a z plastu a ve vedru. A tak se ptám, proč to tak výrobci řeší? Podle mě by stačilo nějaké čidlo otáček ventilátoru. Pokud se točí odsává a vše je v pořádku.
----A teď se ptám zda to je u nějakých kotlů řešeno elektrickou kontrolou otáček ventilátoru, nebo zda to někdo takto nepředělával? Dám tam sice nový manostat, ale problém to vlastně neřeší. Doufám, že mi to příště neodráskne základovou desku. To by byl konec kotle. (finančně)
----A teď se ptám zda to je u nějakých kotlů řešeno elektrickou kontrolou otáček ventilátoru, nebo zda to někdo takto nepředělával? Dám tam sice nový manostat, ale problém to vlastně neřeší. Doufám, že mi to příště neodráskne základovou desku. To by byl konec kotle. (finančně)
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
u turbáču to bylo vždy většinou řešený tak, že na sacím a výtlačným portu větráku byly připojeny hadičky a vedly do krabice s membránou. Rozdíl v tlacích vydul membránu a ta sepla mikrospínač. Ten se dost často sral třebas u jedné řady BAXI. Některý kotle si hlídají i výchozí stav před zapnutím - takže prosté přemostění nepomůže.
V jiným oboru se setkávám s čidly průtoku vzduchu od prostýho plandavýho praporku s magnetem, nejspíš termistorové "vidličky", až po cosi, co používá nejspíš ultrazvuk (prostý váleček se dvěma šedýma ploškama). Jo a samozřejmě taky diferenciální manostat v kompaktním provedení - jako modul se dvěma hadičkama - kde se dá i nastavit ΔP
V jiným oboru se setkávám s čidly průtoku vzduchu od prostýho plandavýho praporku s magnetem, nejspíš termistorové "vidličky", až po cosi, co používá nejspíš ultrazvuk (prostý váleček se dvěma šedýma ploškama). Jo a samozřejmě taky diferenciální manostat v kompaktním provedení - jako modul se dvěma hadičkama - kde se dá i nastavit ΔP
Není to úplně pravidlo, některé kotle s těsnou spalovací komorou mají bezpečnost řešenou na základě otáček turbodmychadla (ventilátor před hořákem). Někdy je připojen i + manostatu na výfuku z kotle, manostat potom hlídá překročení max. tlaku spalin.
Běžné turbo kotle mají manostat, jeho pneumatické zapojení se trochu liší typ od typu. Většinou je ve výstupu spalin zjednodušená venturiho trubice a její + a - tlak je připojen na manostat.
Jsou i zjednodušená zapojení, kdy - manostatu je vyústěn v nasávání venilátoru + ve spalovací komoře. Případně venturiho trubice ve výstupu z ventilátoru generuje - a plus se bere z komory.
Automatika před zapálením vždy zkontroluje správnou funkci manostatu (kromě prvního případu), tzn. před spuštěním ventilátoru musí být manostat v klidové poloze po spuštění ventilátoru musí přepnout.
Běžné turbo kotle mají manostat, jeho pneumatické zapojení se trochu liší typ od typu. Většinou je ve výstupu spalin zjednodušená venturiho trubice a její + a - tlak je připojen na manostat.
Jsou i zjednodušená zapojení, kdy - manostatu je vyústěn v nasávání venilátoru + ve spalovací komoře. Případně venturiho trubice ve výstupu z ventilátoru generuje - a plus se bere z komory.
Automatika před zapálením vždy zkontroluje správnou funkci manostatu (kromě prvního případu), tzn. před spuštěním ventilátoru musí být manostat v klidové poloze po spuštění ventilátoru musí přepnout.