Změna basu, vyšek, a master volume 6 kanalu..

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Matyas66055
Příspěvky: 37
Registrován: 05 úno 2023, 01:00

Změna basu, vyšek, a master volume 6 kanalu..

#1 Příspěvek od Matyas66055 »

Zdravím, mám menší otázku, začínám tak trochu, a vůbec nevím, jak si mám poradit. Mám malý zesilovač s 6 kanály (5.1)
Mám 7 TDA 2030 chipu, s tím že subwoofer je v bridgi (Použival jsem starší součástky z starých domácích kin)
Vše funguje, akorát chtěl bych mít, potenciometry s bass nastavením, treble (výšek) a hlavní hlasitosti, akorát vůbec nevím jak na to, když jsem koukal po internetu. Tak jsem všude nacházel jen mono/max stereo přes 6x pin potenciometr, což já nemůžu využít.. A nechce se mi zrovna mít na zesíku, přes 18 potenciometru :D Nějaké rady prosím ? Jsem začátečník v tomhle, a vůbec nic mě nenapadá.. Děkuji za odpovědí, snad jsem to dal do správného tématu.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#2 Příspěvek od Hill »

To chceš nastavovat korekce pro každý kanál zvlášť? V domácích kinech se to řídí společně, mají na to audioprocesor.
Jestli to ale chceš dělat čistě analogově, tak, protože smysl má řízení hlasitosti i korekcí pro všechny kanály společné, nanejvýše můžeš přidat balanci center/subwoofer, ale ani ta není nezbytná.
Na výšky ti stačí jeden poťák pro 5 kanálů, pro hloubky ho satelity zrovna nepotřebují (ale konečně může tam být taky, to záleží na tom, jak dobré bedny použiješ, abys neřídil něco, co ty bedýnky stejně nevyzáří, a výkon v hloubkách je jen přetěžuje). Dalším budeš řídit úroveň v subwooferu. Případně tam dáš ještě jeden poťák na přeladění dělicího kmitočtu dolní propusti pro něj.
Takže by ti zbyly potenciometry hlasitosti, balance (ty můžou být i dva), výšek a hloubek pro satelity, a dva potenciometry na dělicí kmitočet a hlasitost u subwooferu.
Na to ti stačí tři moduly například tyto, pro koncáky TDA20x0 je i úrovňově vhodný a s nimi nehraje špatně.
Potenciometry budou jen na jedné desce (nebo zcela zvlášť, jejich napájení použiješ jen z jednoho modulu, třeba z vývodu 13, 19, 16 nebo 22), řídicí vstupy 21 ze všech modulů propojíš mezi sebou, totéž uděláš s vývody 15 a 21. Ta referenční i ovládací napětí více kusů LM1036 mají mezi sebou dost dobrou shodu, rozdíly kus od kusu nepřekročily na pinu 17 100 mV a na řídicích vstupech 50 mV, to se poslechem nerozezná.
Tím máš vyřízené společné řízení hlasitosti, hloubek a výšek pro 6 kanálů. U dvou desek pro levé a pravé reprodukory propojíš také vývody 18 (společné řízení balance levá/pravá).
Třetí deska bude mít potenciometr balance vlastní (center/sub).
Na jednotlivé výstupy připojíš koncové zesilovače, jen na výstup pro subík mu předřadíš dolní propust a trimr na nastavení vhodné úrovně proti ostatním reproduktorům.
Fyziologický průbeh můžeš zapínat buď trojitým spínačem nebo jednoduchým, pak ale na každou desku musíš přidat po jednom tranzistoru, kterým budeš vzájemně propojovat piny 12 a 7 IO (každého).
Jo, a asi budeš muset na vstupech použít trimry k předvolbě citlivosti, přece jen zdroje signálu dávají až o 10 dB víc, než abys pak nepřebudil výstupy při přidání hloubek a výšek.

Protože ale zdaleka ne vždy máš k dispozici zdroj zvuku 5.1, a dostaneš se ke zdroji signálu pouze ve stereo (tedy 2.0), můžeš na vstupu nějakým způsobem ty zbylé 4 kanály vymaticovat na odporech, ale tím se zabývali jiní, pohledej na netu.
Třeba ti poradí někdo něco lepšího, i když kombinace LM1036 s téměř kterýmkoli TDAčkem hrají dost slušně, líp už jen s koncákem z řady LM Ouverture. Cokoli lepšího už neuslyšíš, že je lepší, protože integrované koncáky i elektronicky řízené korekce mají své fyzikální limity a vlastnosti řetězce jsou omezené tí nejslabším článkem.
A nemusíš mě ani brát vážně, je to jen výsledek zkušeností z oživování podobných zesilovačů například k discmanům. Protože mi nenarostly další čtyři uši, líbí se mi vícekanálová reprodukce jen v opravdickém kině, doma jsem od období kvadrofonie nepostřehl, že bych potřeboval víc, než dvě poctivé bedny bez subwooferu, nebo sluchátka.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#3 Příspěvek od termit256 »

Treba tenhle obvod dela v jednoduchem zapojeni to co potrebujes https://z3d9b7u8.stackpathcdn.com/pdf-d ... nology.pdf
Nebude to zadne superhifi, ale k zesilovacum s TDA2030 tak akorat.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#4 Příspěvek od Hill »

Takové a podobné používají domácí kina - potřebuješ k tomu procesor, kterým to budeš řídit po I²C sběrnici digitálně. Například šestikanálový obvod pro řízení hlasitosti a balance PT2258 se přihlásí k adrese 88 hex, a pak ho musíš nakrmit nastavením. Takže to chce ještě nějakou tu paměť, do které se uloží všechna nastavení, ať to nemusíš pokaždé nastavovat znovu (mimo hlasitost, ta se dá dál nastavovat potenciometrem, jehož běžec si přečte procesor na analogovém portu).
Jestli to ale chceš řídit analogově potenciometry, moc na výběr není. Buď ten LM1036(N), nebo TDA4290, ale těch je potřeba 6 kousků, protože jsou jednokanálové. Údajně za stejných podmínek šumí víc, než LMka, ale to tvrdí jiní, neměl jsem možnost přímého srovnání.
Jen uživatel, kterému jsem desku se dvěma MDA4290 (zničenou prolitím vínem za chodu) nahradil tím výše odkazovaným modulem, si medí, že to šumí méně. Určitě to nebude stříškou z PE tabulky, kterou jsem odklonil tok případné další kapaliny mimo desku modulu - a celkem zbytečně, od té doby se ten zesilovač žádné pařby neúčastnil, a je to už přes 20 let, co hraje jen doma, snad i víc. Jojo, utíká to...

Uživatelský avatar
Matyas66055
Příspěvky: 37
Registrován: 05 úno 2023, 01:00

#5 Příspěvek od Matyas66055 »

Děkuju všem za rády! Moc si toho vážím, a určitě to vyzkouším :D

Uživatelský avatar
pocitujlasku
Příspěvky: 1757
Registrován: 12 pro 2005, 01:00

#6 Příspěvek od pocitujlasku »

ako tu uz pisali, najlepsia cesta je pouzit nejaky hotovy obvod na regulaciu hlasitosti/korekcii a ten ovladat cez mcu.
No vidis, a tak si sa bal

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“