Životnosť Li-Ion vs max. nabíjacie napätie

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

Životnosť Li-Ion vs max. nabíjacie napätie

#1 Příspěvek od dudo02 »

Zdravím,
Našiel som graf v prílohe, ktorý rieši vzťah medzi napätím na ktoré batérie nabíjam a počtom cyklov.
Je reálne čo sa v tom grafe uvádza?
Ak áno, tak to sa potom ale oplatí upraviť nabíjačku batérií. Životnosť sa predĺži podľa toho grafu minimálne dvojnásobne.
Přílohy
Screenshot_20230223-130024~2.png

Uživatelský avatar
Wolf70
Příspěvky: 141
Registrován: 24 úno 2012, 01:00

#2 Příspěvek od Wolf70 »

Sice asi to bude pravda jenže klesne kapacita a počet nabíjení se zvětší což ten accu pošle do kopru dřív takže efekt asi bude pomalu nula

Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 402
Registrován: 10 úno 2009, 01:00

#3 Příspěvek od dracekvo »

Na solárních fórech se tohle řešilo už dlouho. Asi to pravda je. Stejně tak jako některé mobily a elektroauta mají funkci nabíjení do 80%.

A že to nemá vliv na životnost, protože stoupne počet nabíjení nesouhlasím.
Mezi 4.2 a 4.1V je tak malý rozdíl kapacity, že to ani nepoznáme.
Stačí se podívat na nabíjecí křivku.

A stejně tak to funguje i z druhé strany. Pokud vybíjíme do 20%, tak taky zvyšujeme životnost.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#4 Příspěvek od Kremik »

Není důležitý počet nabíjecích/vybíjecích cyklů, ale celkový náboj prohnaný akumulátorem.U lionek jde však spíše o maximální napêtí a čas.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#5 Příspěvek od rnbw »

Existuju aj clanky, ktore sa nabijaju na 4,4V.

Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

#6 Příspěvek od Olchor »

Jenom se mi zdá ten graf dost pesimistický. Při 90% opravdu pouze 800 cyklů?

Uživatelský avatar
czatlantis
Příspěvky: 1012
Registrován: 10 čer 2009, 02:00

#7 Příspěvek od czatlantis »

Mám vyzkoušený, že má opravdu velký smysl omezovat maximální nabití Li-ion. Mám notebook z roku 2014, kde jsem odzačátku nastavil nabíjení na 75% max. Baterka je POŘÁD FUNKČNÍ a má 80% kapacity!!!
A to se notebook používal prvních 5 let tak 3x týdně na baterku. Články tam jsou nějaký Sanyo s nabíjecím napětí 4,3V/čl.

Nemám naměřený žádný "tvrdý vědecký data", ale prostě z více zdrojů mám potvrzeno (a vyzkoušeno) , že nabíjení na menší SOC/napětí výrazně zvyšuje životnost. Dá se o tom najít něco na netu + v poslední době začíná být i u mobilů možnost zapnout režim nabíjení na nižší %. A jak bylo zmíněno, ty elektromobily to stejný
Jo a nový baterky z fabriky mají vždy nabití kolem 50% - přesně z tohoto důvodu

A přjde mi, že čím vyšší nabíjecí napětí má daná baterka (jsou snad už i články co se nabíjí na 4,5V/čl), tak tím větší efekt má to menší nabití - tipoval bych to na to, že ačkoliv mají ty baterky "oficiálně" vyšší nabíjecí napětí, tak prostě trpí, jen to trpění výrobce považuje za feature...

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“