Otáčky motorů dopravních letadel.
Moderátor: Moderátoři
Otáčky motorů dopravních letadel.
Občas si někam zalítnu. Při sledování tahu motorů mě vždycky zajímalo, jaké mají otáčky při vzletu dva obří motory běžných dopravních letadel např B777 nebo A320. Výkon musí být při forsáži ohromný.
..to bude jen ňákej odpůrek
Motor PW4000-112 má průměr dmychadla 2,8 m a tak si můžeš otáčky orientačně spočítat. Někde jsem před časem četl, že vrtule a konce lopatek dmychadla nesmí jít nad Mach 0,95. A dopravácký dvouprouďáky s velkým obtokovým poměrem forsáž nemají, to je spíš jen zaležitost vojáků.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Z dopravákù mìly pøídavné spalování (neboli forsáž) snad jen Tu144 a Concorde.mi-ro píše:Výkon musí být pøi forsáži ohromný.
Mi-ro se dotazoval na otáèky motoru - max otáèky turbíny jsou u proudových motorù klidnì 10-12tis/min, u nìkterých typù si myslím že i výraznì víc.
U moderních motorù s dmychadlem používaných na dopravácích je dost pravdìpodobné že dmychadlo bude mít výraznì menší otáèky než turbína.
Naposledy upravil(a) sr71 dne 04 bře 2023, 13:56, celkem upraveno 2 x.
Mám tady nìjakou dobovou tabulku - pomùcku, s letovými režimy motoru pro typ Mig15 (typ který mìl období nejvìtší slávy pøed cca 70lety) a otáèky motoru jsou tam uvádìny v rozmezí cca 10000 - 12000ot/min. Nìkde jsem èetl že turbína v èeskoslovenském turbovrtulovém motoru M601 toèí až 30tis.
Nemyslím si že by 12tis mìl být nìjaký problém pro vhodnì navržené ložisko, vždy i moderní motocykly podle mì toèí okolo 10tis.
Nemyslím si že by 12tis mìl být nìjaký problém pro vhodnì navržené ložisko, vždy i moderní motocykly podle mì toèí okolo 10tis.
Si právě nějak nedokážu představit dvoumetrovej větrák s 10k a víc otáček. To by musela být strašná odstředivá síla. Pravda, lopatky jsou snad z nějaké titanové slitiny ale stejně. Vím co je to u podobný turbínky ve vysavači která má taky tak nějak 10-15k/min ale sotva 10cm a stačí pár chlupů na lopatce, celý agregát se rozvibruje že mám strach že se rozletí.
..to bude jen ňákej odpůrek
To mě taky zajímá. Třeba u parních turbín na elektrárnách to je přesně jak píše Celeron, nesmí se lokálně překročit rychlost zvuku, protože pak dochází k prudkejm přechodovejm jevům a to je problém.
Tady bych čekal taky něco podobnýho. Čím větší průměr, tím jsou menší otáčky. Takže vysokotlaký části mají větší otáčky ale menší průměry a zase nízkotlaký části větší průměry a menší otáčky.
Ale počkám, jak to je u těch letadel, až sem napíše někdo, kdo to fakt ví![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tady bych čekal taky něco podobnýho. Čím větší průměr, tím jsou menší otáčky. Takže vysokotlaký části mají větší otáčky ale menší průměry a zase nízkotlaký části větší průměry a menší otáčky.
Ale počkám, jak to je u těch letadel, až sem napíše někdo, kdo to fakt ví
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha