Otáčky motorů dopravních letadel.

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

Otáčky motorů dopravních letadel.

#1 Příspěvek od mi-ro »

Občas si někam zalítnu. Při sledování tahu motorů mě vždycky zajímalo, jaké mají otáčky při vzletu dva obří motory běžných dopravních letadel např B777 nebo A320. Výkon musí být při forsáži ohromný.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#2 Příspěvek od Celeron »

Motor PW4000-112 má průměr dmychadla 2,8 m a tak si můžeš otáčky orientačně spočítat. Někde jsem před časem četl, že vrtule a konce lopatek dmychadla nesmí jít nad Mach 0,95. A dopravácký dvouprouďáky s velkým obtokovým poměrem forsáž nemají, to je spíš jen zaležitost vojáků.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#3 Příspěvek od p32 »

Je to normální turbínka. Jde o to, co leze z motoru a ne do motoru. :lol:

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od kulikus »

Celeron píše:Motor PW4000-112 má průměr dmychadla 2,8 m a tak si můžeš otáčky orientačně spočítat. Někde jsem před časem četl, že vrtule a konce lopatek dmychadla nesmí jít nad Mach 0,95.
πD=8,8m
334m/s×0.95/8.8m=36 ot/sek=2100 ot/min
To mi přijde málo, momo realitu.

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#5 Příspěvek od sr71 »

mi-ro píše:Výkon musí být pøi forsáži ohromný.
Z dopravákù mìly pøídavné spalování (neboli forsáž) snad jen Tu144 a Concorde.
Mi-ro se dotazoval na otáèky motoru - max otáèky turbíny jsou u proudových motorù klidnì 10-12tis/min, u nìkterých typù si myslím že i výraznì víc.
U moderních motorù s dmychadlem používaných na dopravácích je dost pravdìpodobné že dmychadlo bude mít výraznì menší otáèky než turbína.
Naposledy upravil(a) sr71 dne 04 bře 2023, 13:56, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#6 Příspěvek od ransom »

Zdá se ti to moc nebo málo?

Uživatelský avatar
Cust
Příspěvky: 5553
Registrován: 17 led 2007, 01:00
Bydliště: Husinec-Řež

#7 Příspěvek od Cust »

No, já o letadlech téměř nic nevím, ale mám zařízení s 200 Hz (12tis/min). Klasické ložisko už to moc nedává a je to na magnetu. U letadla si ty ložiska, které toto přežijou, snad ani nedokážu představit.

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#8 Příspěvek od sr71 »

Mám tady nìjakou dobovou tabulku - pomùcku, s letovými režimy motoru pro typ Mig15 (typ který mìl období nejvìtší slávy pøed cca 70lety) a otáèky motoru jsou tam uvádìny v rozmezí cca 10000 - 12000ot/min. Nìkde jsem èetl že turbína v èeskoslovenském turbovrtulovém motoru M601 toèí až 30tis.
Nemyslím si že by 12tis mìl být nìjaký problém pro vhodnì navržené ložisko, vždy￾ i moderní motocykly podle mì toèí okolo 10tis.

Uživatelský avatar
Cust
Příspěvky: 5553
Registrován: 17 led 2007, 01:00
Bydliště: Husinec-Řež

#9 Příspěvek od Cust »

jo, to jo, bude to hlavně o mazivu a chlazení...

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#10 Příspěvek od mi-ro »

Si právě nějak nedokážu představit dvoumetrovej větrák s 10k a víc otáček. To by musela být strašná odstředivá síla. Pravda, lopatky jsou snad z nějaké titanové slitiny ale stejně. Vím co je to u podobný turbínky ve vysavači která má taky tak nějak 10-15k/min ale sotva 10cm a stačí pár chlupů na lopatce, celý agregát se rozvibruje že mám strach že se rozletí.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#11 Příspěvek od pepik9 »

A co říká Wiki ? [2].

Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 181
Registrován: 28 pro 2022, 01:00
Bydliště: Krakonošovo

#12 Příspěvek od jenicek »

To mě taky zajímá. Třeba u parních turbín na elektrárnách to je přesně jak píše Celeron, nesmí se lokálně překročit rychlost zvuku, protože pak dochází k prudkejm přechodovejm jevům a to je problém.
Tady bych čekal taky něco podobnýho. Čím větší průměr, tím jsou menší otáčky. Takže vysokotlaký části mají větší otáčky ale menší průměry a zase nízkotlaký části větší průměry a menší otáčky.
Ale počkám, jak to je u těch letadel, až sem napíše někdo, kdo to fakt ví :wink:

Uživatelský avatar
jamich
Příspěvky: 3
Registrován: 22 pro 2013, 01:00

#13 Příspěvek od jamich »


Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#14 Příspěvek od tomasjedno »

sr71 píše:U moderních motorů s dmychadlem používaných na dopravácích je dost pravděpodobné že dmychadlo bude mít výrazně menší otáčky než turbína.
Já jsem si tak nějak myslel, že jsou napevno spojené a točí se stejně.

Uživatelský avatar
HF_Tech
Příspěvky: 331
Registrován: 25 dub 2022, 02:00

#15 Příspěvek od HF_Tech »

Ten motor není obří. Obří je jen větrák vepředu. Motor je schovaný za ním a má u moderních letadel max 1/3 průměru samotného větráku.
Motor samotný má provozní otáčky někde mezi 5000-12000 ot/min. Ten větrák, co je vidět zepředu má tak 2000-3500 ot/min a konce listů se točí nadzvukově.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“