Stránka 1 z 3

Otáčky motorů dopravních letadel.

Napsal: 04 bře 2023, 10:30
od mi-ro
Občas si někam zalítnu. Při sledování tahu motorů mě vždycky zajímalo, jaké mají otáčky při vzletu dva obří motory běžných dopravních letadel např B777 nebo A320. Výkon musí být při forsáži ohromný.

Napsal: 04 bře 2023, 11:01
od Celeron
Motor PW4000-112 má průměr dmychadla 2,8 m a tak si můžeš otáčky orientačně spočítat. Někde jsem před časem četl, že vrtule a konce lopatek dmychadla nesmí jít nad Mach 0,95. A dopravácký dvouprouďáky s velkým obtokovým poměrem forsáž nemají, to je spíš jen zaležitost vojáků.

Napsal: 04 bře 2023, 11:20
od p32
Je to normální turbínka. Jde o to, co leze z motoru a ne do motoru. :lol:

Napsal: 04 bře 2023, 13:44
od kulikus
Celeron píše:Motor PW4000-112 má průměr dmychadla 2,8 m a tak si můžeš otáčky orientačně spočítat. Někde jsem před časem četl, že vrtule a konce lopatek dmychadla nesmí jít nad Mach 0,95.
πD=8,8m
334m/s×0.95/8.8m=36 ot/sek=2100 ot/min
To mi přijde málo, momo realitu.

Napsal: 04 bře 2023, 13:49
od sr71
mi-ro píše:Výkon musí být pøi forsáži ohromný.
Z dopravákù mìly pøídavné spalování (neboli forsáž) snad jen Tu144 a Concorde.
Mi-ro se dotazoval na otáèky motoru - max otáèky turbíny jsou u proudových motorù klidnì 10-12tis/min, u nìkterých typù si myslím že i výraznì víc.
U moderních motorù s dmychadlem používaných na dopravácích je dost pravdìpodobné že dmychadlo bude mít výraznì menší otáèky než turbína.

Napsal: 04 bře 2023, 13:52
od ransom
Zdá se ti to moc nebo málo?

Napsal: 04 bře 2023, 14:02
od Cust
No, já o letadlech téměř nic nevím, ale mám zařízení s 200 Hz (12tis/min). Klasické ložisko už to moc nedává a je to na magnetu. U letadla si ty ložiska, které toto přežijou, snad ani nedokážu představit.

Napsal: 04 bře 2023, 14:39
od sr71
Mám tady nìjakou dobovou tabulku - pomùcku, s letovými režimy motoru pro typ Mig15 (typ který mìl období nejvìtší slávy pøed cca 70lety) a otáèky motoru jsou tam uvádìny v rozmezí cca 10000 - 12000ot/min. Nìkde jsem èetl že turbína v èeskoslovenském turbovrtulovém motoru M601 toèí až 30tis.
Nemyslím si že by 12tis mìl být nìjaký problém pro vhodnì navržené ložisko, vždy￾ i moderní motocykly podle mì toèí okolo 10tis.

Napsal: 04 bře 2023, 14:56
od Cust
jo, to jo, bude to hlavně o mazivu a chlazení...

Napsal: 04 bře 2023, 15:23
od mi-ro
Si právě nějak nedokážu představit dvoumetrovej větrák s 10k a víc otáček. To by musela být strašná odstředivá síla. Pravda, lopatky jsou snad z nějaké titanové slitiny ale stejně. Vím co je to u podobný turbínky ve vysavači která má taky tak nějak 10-15k/min ale sotva 10cm a stačí pár chlupů na lopatce, celý agregát se rozvibruje že mám strach že se rozletí.

Napsal: 04 bře 2023, 15:48
od pepik9
A co říká Wiki ? [2].

Napsal: 04 bře 2023, 16:41
od jenicek
To mě taky zajímá. Třeba u parních turbín na elektrárnách to je přesně jak píše Celeron, nesmí se lokálně překročit rychlost zvuku, protože pak dochází k prudkejm přechodovejm jevům a to je problém.
Tady bych čekal taky něco podobnýho. Čím větší průměr, tím jsou menší otáčky. Takže vysokotlaký části mají větší otáčky ale menší průměry a zase nízkotlaký části větší průměry a menší otáčky.
Ale počkám, jak to je u těch letadel, až sem napíše někdo, kdo to fakt ví :wink:

Napsal: 04 bře 2023, 16:53
od jamich

Napsal: 04 bře 2023, 16:58
od tomasjedno
sr71 píše:U moderních motorů s dmychadlem používaných na dopravácích je dost pravděpodobné že dmychadlo bude mít výrazně menší otáčky než turbína.
Já jsem si tak nějak myslel, že jsou napevno spojené a točí se stejně.

Napsal: 04 bře 2023, 17:00
od HF_Tech
Ten motor není obří. Obří je jen větrák vepředu. Motor je schovaný za ním a má u moderních letadel max 1/3 průměru samotného větráku.
Motor samotný má provozní otáčky někde mezi 5000-12000 ot/min. Ten větrák, co je vidět zepředu má tak 2000-3500 ot/min a konce listů se točí nadzvukově.