Stránka 1 z 2

Budici proud alternátoru

Napsal: 04 bře 2023, 14:05
od kulikus
Bosch 140A (06F 903 023F). Asi má integrovaný stabilizátor.
Jak velký bývá budicí proud?
Jaké provozní otáčky?

Napsal: 04 bře 2023, 18:12
od jardafiala
Budicí proud bude řádu jednotek ampér.

Napsal: 04 bře 2023, 19:01
od misocko
Budiaci prúd Ťa veľmi trápiť nemusí, akonahle sa zobudi / roztoci na minimalne otacky (väčšinou dnes už bez potreby extra napajania), začne sa budiť sám z toho čo vyrobi. Integrovaný regulator sa o to postara.
Otáčky, asi by som nešiel pod cca 2 000 , a neprekračoval dlhodobo 10 000 - predsalen ložiska...

Napsal: 04 bře 2023, 20:15
od kulikus
Předpokládám správně že ty dva slabý dráty jsou buzení? Třetí, tlustý je kladný pól výstupu.

Napsal: 04 bře 2023, 20:25
od kutilmil
Budiaci prud bude cca 2A ale to je interna zaležitosť. Ten prud sa neodobera z baterky. Droty byvaju na napajanie kontrolky a býva vyvedený výstup frekvencie.

Napsal: 04 bře 2023, 20:39
od misocko
nejako tak, respektive
L - lamp
DFM - Dynamo Field Monitor
napr tu
ten altik ma ako uz vsetko v dnesnych autach aj svoj mozog, komunikaciu
ziarovka je len na zobrazenie ze nejde.

Napsal: 05 bře 2023, 20:09
od kulikus
Zajímala by mně účinnost ku otáčkám.
Případně potřebný kroutící moment ku zátěži (charka).
Jde to dohledat? Nemám vhodnou zátěž, abych si to změřil.

Resp. v čem protopit až 2kW při 14V?
V řemenici je odstředivá spojka. Od jakých otáček spíná?

Napsal: 05 bře 2023, 20:28
od kulikus
Výfukové potrubí auta má dva válce. Jeden ( asi tlumič 1) v tunelu pod podlahou, druhý kousek vzadu před koncem (Fabie 1). Jak se navzájem liší a který je vhodnější?

Napsal: 05 bře 2023, 21:18
od davemh
Odstředivá spojka bude spíše jednosměrná volnoběžka, má to nějak tlumit změny otáček. Někteří výrobci toto již určitě dotáhli k dokonalosti = kurvítku.

Napsal: 05 bře 2023, 21:23
od misocko
Neni to odstrediva spojka ale volnobezka, aby pri ubrani plynu alternator zbytocne netocil celu sustavu vpred kedze ma najvyssie otacky a zbytocne by namahal celu sustavu remen / kladky.
Mňa osobne by netrapila zataž (mam 2kW menič aj rychlovarnu kanvicu), skor by ma trapilo meranie krutiaceho momentu, ale zalezi na tom ake mas možnosti - je to meratelne aj doma.
myslim že od nejakych 2 000 RPM už bude schopný dať plný výkon ale s akou učinnosťou , neviem...

Napsal: 06 bře 2023, 07:23
od jova1
Na plný výkon při 2000 otáčkách zapomeň. V autě je převod do rychla, takže otáčky motoru a alternátoru jsou rozdílné. Počítej spíše min. 5000 pro plný výkon.

Napsal: 06 bře 2023, 18:00
od kulikus
Krouticí moment by šel odečítat ze zkroucení tyčové hřídele s ryskou na obvodu. Stroboskop by na k hřídeli přiložené stupnici osvětloval stupeň zkrutu.
Přesto alespoň pro rozvahu - jaká bývá účinnost takového alternátoru? Odhadnu z toho potřebný krouticí moment.
Pro 6k ot/min a 100% účinnost ;-) vychází asi 3,1 Nm.

Napsal: 06 bře 2023, 22:24
od misocko
Moderné alternatory bosch, 77% učinnosť. Pri 1 500 otačkach dá 30A, pri 4500 otáčkach už dá plný prúd - videl som graf 150A. Max otáčky 15 000.

Napsal: 09 bře 2023, 22:26
od kulikus
Jak reaguje na přetížení/zkrat? Vydrží?
Lze ho použít jako proudový zdroj?

Napsal: 11 bře 2023, 09:00
od misocko
Stare alternatory boli konštrukčne na svojom maxime prúdu (vedely dodať len niečo malo ponad svoj nominal) takže sa preťaženim nepoškodili. Otázne je či diody znesu skratový prud a ako su na tom konštrukčne dnešne alternátory.
Nasiel som ich regulačne obvody s LIN komunikaciou a bez komunikácie, pekne...