Bojler - závěsný či stojící?

Solární technika, tepelná čerpadla, rekuperace, vzduchotechnika, klimatizace, ohřev TUV... prostě všechno, zač platíme, ačkoli bychom třeba ani nemuseli

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

Bojler - závěsný či stojící?

#1 Příspěvek od JirkaZ »

Stojím před volbou instalace závěsného či stojícího bojleru - oboje Dražice OKCE (125 nebo 125 S).

Chci mít co nejkratší spoj teplé vody z výstupu bojleru k vodovodním bateriím. Bojler přitom bude ve sklepě pod koupelnou, kde budou ony baterie.

Pokud zvolím závěsné provedení (armatura dole), tak se mi délka potrubí zvětší minimálně o 1 m. Při světlosti trubky cca 14 mm je to nějakých 1,5 deci vody, což nevypadá tak hrozně, ale při spoustě odběrů se to už projeví...

Stojící provedení (armatura nahoře) je v tomto směru lepší, ale zase je výrazně dražší a méně dostupné. Taky ho dělají snad jen Dražice a tím se komplikuje příp. výměna za jiný typ v budoucnu...

Uvítám názory na problematiku od lidí, co v této oblasti mají nějakou zkušenost.

Díky.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#2 Příspěvek od samec »

Každopádne tam daj zmiešavací ventil <40°C, nech sa nestane nejaké nešťastie a zároveň môžeš ušetriť z tých 1,5 deci viac než polovicu.

Úplne OT: Spomenul som si, ako sme na škole rátali tepelnú kapacitu kovovej gule položenej a zavesenej. Položena mala väčšiu tepelnú kapacitu.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#3 Příspěvek od Zaky »

Jaký máš tlak vody? Pokud lze, použil bych slabší trubky. Do kuchyně a k umyvadlu mám jen 10 mm, do vany 12 mm.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#4 Příspěvek od JirkaZ »

Zaky: tlaku je tam moře, spíš je potřeba redukovat. Je ale otázka, zda mi to zmenšení světlosti až tak pomůže - pak taky bude omezený průtok. Reálně (PPR 16) bych mohl jít na světlost cca 10 mm, ale to bych si dovolil jen u umyvadla.

Jo a s tlakem nechci/nemůžu jít kdoví kam (právě kvůli bojleru a jeho namáhání).

samec: směšovací ventil nechci. Důvody: drahý, malá životnost, nemožnost operativního nastavení výstupu na horkou vodu. Na směšování mám baterii.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#5 Příspěvek od rnbw »

Navyse je 40 stupnov nebezpecne malo - aby sa tam nemnozila legionela, musi byt teplota nad 50.

Osobne by som 1,5 deci vody neriesil a pouzil beznejsi typ bojlera.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#6 Příspěvek od Zaky »

Jen píšu svojí zkušenost, kdy jsem se nad potřebou odpouštění do přitečení teplé vody také zamýšlel. Tak si to zkus třeba s nějakou hadicí, pokud máš. Také nepíšeš, jak dlouhé to potrubí celkově bude, menší průtok menším potrubím je samozřejmě jasný, záleží, kolik vlastně pak ten výsledný max. průtok je, jestli je to pořád OK, nebo už málo. Osobně bych se přikláněl k závěsnému provedení, důvody víš dobře sám. I využití místa je lepší pod bojlerem, když je zavěšený. A také, pro kolik osob to bude, jestli by nebylo lepší vzít 160 l verzi a provozovat ji případně na nižší teplotu, v případě potřeby většího množství teplé vody pak jen otočíš kolečkem.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od jezevec »

Dej tam takový bojler, aby ti zaměstnal co nejméně prostoru a co nejméně zavazal, jestli je délka trubky o metr či dva kratší nebo delší je v praxi naprosto nepodstatné.

Uživatelský avatar
milosak
Příspěvky: 425
Registrován: 27 lis 2018, 01:00
Bydliště: Praha zapad

#8 Příspěvek od milosak »

Zkušenost s bojlerem mam 22 let, nyní mi dobíhá životnost druhého bojleru.
První odešel po 12 letech, druhý po 10 letech.

Bojler je u nás po elektrokotli druhý největší spotřebič el. energie, takže za mě
bojler s elkotlem už nikdy !! Tyto dva spotřebiče nechci doma už vidět.

Přecházim na jiný zdroj vytápění+natápění už. vody, ale o tom vlákno neni,
pouze jsem se chtěl vyjádřit k tomuto rozežranému zařízení :wink:

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#9 Příspěvek od samec »

JirkaZ píše:směšovací ventil nechci. Důvody: drahý, malá životnost, nemožnost operativního nastavení výstupu na horkou vodu. Na směšování mám baterii.
Koľko vody vypustíš, kým sa ti podarí namiešať na batérii správnu teplotu? A na dvere do kupelne dáš ceduľku s nápisom zakaz vstupu a manipulácie s vodou osobám mladším 10 rokov?
https://www.cas.sk/clanok/892551/mirko- ... dii-video/
rnbw píše:Navyse je 40 stupnov nebezpecne malo - aby sa tam nemnozila legionela, musi byt teplota nad 50.
Pridaj. Aj 50°C je málo. Situácia v trubke je však iná. Voda v trubke je len chvíľu, kompletne sa vymení a potom vychladne. Legionela nemá v trubke čas sa namnožiť. V bojléri, kde voda len pomaly priteká a odteká, teda len narieďuje, sa voda nikdy celkom nevymení.

Uživatelský avatar
vicious
Příspěvky: 635
Registrován: 10 srp 2007, 02:00
Bydliště: 3 km od Humenného

#10 Příspěvek od vicious »

Závesný bojler s vývodmi dole bude mať mierne nižšie pohotovostné straty tepla oproti rovnakému bojleru s vývodmi smerom nahor. Výhoda je ale to, že po otvorení kohútika ti nepotečie studená, potrubie bude od bojlera predohriate. Ak by si si namontoval stojatú verziu, určite si poriadne zaizoluj potrubie.

Podľa údajov v návode k obom verziám sa nedá presne určiť, ktorý z nich bude úspornejší, nie je tam uvedená hodnota strát za 24h a hodnoty k energetickej účinnosti sa tiež nedajú priamo porovnať. Ale ak porovnám 160L a 200L typy z oboch verzií, vychádza to mierne lepšie v prospech závesného ohrievača.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#11 Příspěvek od JirkaZ »

samec: podle 5 let starého bulváru fakt nebudu koncipovat rozvod vody.

Mimochodem: to by muselo být už tisíce mrtvých dětí třeba v panelácích, kde je TUV dle normy, tedy až 60 stupňů C.

Asi to tam bylo "krapet" jinak, když údajně bezprostředně po polití dítěti slézala kůže (= popáleniny 3. stupně) a ve stejném textu se přitom nazývá oněch údajně 60 stupňů C teplá voda "vřelá"...

Nicméně jakkoliv komentovat bláboly bulvárních hyen je škoda času.

No nic, díky ostatním za věcné příspěvky, trochu mi pomohly v rozhodování.
Naposledy upravil(a) JirkaZ dne 23 bře 2023, 17:11, celkem upraveno 1 x.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#12 Příspěvek od JirkaZ »

vicious píše:Závesný bojler s vývodmi dole bude mať mierne nižšie pohotovostné straty tepla oproti rovnakému bojleru s vývodmi smerom nahor. Výhoda je ale to, že po otvorení kohútika ti nepotečie studená, potrubie bude od bojlera predohriate. Ak by si si namontoval stojatú verziu, určite si poriadne zaizoluj potrubie.
Proč myslíš, že vývody bojleru dole způsobí nižší "pohotovostní ztráty"?

Každopádně to teplovodní potrubí mizí ve stropě sklepa, takže od bojleru s vývody nahoře je cesta teplé vody kratší (cca o jeho výšku). Čili je to právě naopak.

Nějak jsem nepochopil ani předehřátí potrubí bojlerem...

Izolace potrubí je samozřejmost. Izoluju vždycky a nejen TUV.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
vicious
Příspěvky: 635
Registrován: 10 srp 2007, 02:00
Bydliště: 3 km od Humenného

#13 Příspěvek od vicious »

Keď je vývod teplej vody priamo zhora, tak sa teplo bude šíriť z bojleru po rúrke ľahko (môžeš si to predstaviť tak, že rúrka je pokračovaním nádoby bojleru s malým priemerom). To je aj vysvetlenie k tomu, že potrubie bude čiastočne predohriate. V závesnom ohrievači s vývodmi dole sa to teplo nebude takto šíriť, zohriatá voda sa bude držať hore a nebude mať tendenciu klesať cez rúrku vnútri nádoby k vývodu.

EDIT: keď sme v minulosti pravidelne doma používali bojler (na prízemí, vývod teplej cez 3/4 rúrku z hora), na poschodí po otvorení ventilu teplej vody išla na začiatku vlažná a následne už teplá podľa teploty v ohrievači.

EDIT2: len pre upresnenie, píšem o situácii bez odberu vody, t.j. mám na mysli pohotovostné straty tepla.
Naposledy upravil(a) vicious dne 23 bře 2023, 17:34, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
keemo
Příspěvky: 4996
Registrován: 10 zář 2007, 02:00
Bydliště: Ostrava, Bratislava

#14 Příspěvek od keemo »

"JirkaZ"
Mimochodem: to by muselo být už tisíce mrtvých dětí třeba v panelácích, kde je TUV dle normy, tedy až 60 stupňů C.
Tak to u nas v SVJ se na nejake normy nehraje, spis na uspory. Po nekolikaminutovem odpousteni "horke" vody namereno 48st...

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#15 Příspěvek od rnbw »

JirkaZ píše:Každopádnì to teplovodní potrubí mizí ve stropì sklepa, takže od bojleru s vývody nahoøe je cesta teplé vody kratší (cca o jeho výšku).
To ale predpokalda, ze oba bojlery budu v rovnakej vyske. Stojaci bojler ale spravidla stoji na zemi a zavesny je zaveseny pod stropom.

Odpovědět

Zpět na „Energie a energetika v domácnosti“