Deskový reostat u kolotoče

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Deskový reostat u kolotoče

#1 Příspěvek od kulikus »

V mládí jsem vídal na kolotočích jejich spouštění přes nádobu s roztokem, do kterého se při rozběhu nořily nožové paralelní desky přivařené kolmo k vyklápěcímu víku.
Nebylo to izolovaný, obsluha s tím manipulovala bez dodatečných ochranných pomůcek.
Vnímám to jako předchůdce frekvenčního měniče.
Jak to fungovalo?

Uživatelský avatar
pocitujlasku
Příspěvky: 1757
Registrován: 12 pro 2005, 01:00

#2 Příspěvek od pocitujlasku »

ako velmi vykonny reostat
No vidis, a tak si sa bal

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od kulikus »

Tam ale musel mít nízké napětí. Kdyby to převrhnul, tak ho to zabije.

Uživatelský avatar
pocitujlasku
Příspěvky: 1757
Registrován: 12 pro 2005, 01:00

#4 Příspěvek od pocitujlasku »

nie, normalne sietove napatie. V tej dobe sa hlavne u kolotocov na bezpecnost velmi neprihliadalo, bolo to o tom, ze nechytaj sa kablov, lebo ta to zabije.
Ako som sa teraz docital, tak to bolo pripojene na motory s kotvou nakratko, a postupnym zasuvanim sa znizoval odpor. A vlastne mas pravdu, bol to taky predchodca frekvencneho menica.
https://elektrika.cz/data/clanky/soutez ... ti-kolotoc
No vidis, a tak si sa bal

Uživatelský avatar
Achab
Příspěvky: 5945
Registrován: 05 lis 2010, 01:00
Bydliště: okr. Vyškov

#5 Příspěvek od Achab »

Kapalinový spouštěč pro motory s kroužkovou kotvou. Napětí na vysunutých deskách se u některých motorů může blížit až napětí sítě - rozpojené cívky rotoru v podstatě fungují jako sekundár transformároru. Při plném zasunutí jsou desky spojeny nakrátko a napětí klesne na nulu.
Naposledy upravil(a) Achab dne 18 dub 2023, 13:29, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Ivan_01
Příspěvky: 768
Registrován: 15 zář 2018, 02:00
Bydliště: BB SK

#6 Příspěvek od Ivan_01 »

ale to nieje asynchrónny motor s kotvou nakrátko, to je krúžkový motor, ktorý má vyvedené rotorové vinutie na zberné krúžky. Zmenou odporu sa motor rozbehne. Napätie tam je nízke, prúdy pomerne vysoké a keď to kolotočár zabudol spojiť nakrátko, tak mu vodička (na zvýšenie vodivosti tam bola aj soľ alebo kyselinu) vyvrela.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#7 Příspěvek od JirkaZ »

Tady je návrh takového spouštěče v dnešní době...

Kapalinový spouštěč asynchronního motoru se používá mj. i na Dlouhých Stráních.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#8 Příspěvek od ok1hga »

Ivan_01 píše:Napätie tam je nízke, prúdy pomerne vysoké
jj, bylo to tak . . .
dokonce se dříve "kroužkové" motory předělávaly na svářečky.
na hřídel motoru se navařil šnekový převod a pootáčením rotoru se reguloval svářecí proud elektrodou.
kroužkový motor takto vlastně fungoval jako transformátor s regulací výstupního proudu.
svarinfo

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#9 Příspěvek od ransom »

Princip toho rozběhu je jednoduchý.
Zvýšení odporu kotvy asynchronního motoru posune momentovou charakteristiku motoru tak, že se rozbíhá s maximálním momentem. S rostoucími otáčkami ale jeho moment prudce klesá.
Standardní motor s kotvou nakrátko má maximum momentu kousek pod jmenovitými otáčkami a rozběhový moment asi poloviční (jmenovitý moment cca třetinový). Odporový rozběh se tedy řídí tak, že se postupně během roztáčení motoru zmenšuje zařazený odpor a při získání otáček se kotva spojí dokrátka.
Dělaly se i motory s dvojitou klecovou kotvou. Ty měly během rozběhu téměř konstantní moment. Jedna vrstva klece byla klasicky zastříknutá hliníkem, druhá klec byla z odporového materiálu. Při rozběhu z nuly se uplatnila víc ta odporová (umístěná v rotoru tak, aby se při malých otáčkách indukovala většina napětí do ní) a motor se rozbíhal s velkým momentem. Po zvýšení otáček se víc uplatnila klec nakrátko s menší indukčností a motor začal pracovat jako standardní indukční motor.
Bylo to ale komplikovanější na výrobu a tedy dražší.

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#10 Příspěvek od MiraSt »

>>na hřídel motoru se navařil šnekový převod a pootáčením rotoru se reguloval svářecí proud elektrodou. << No jak tohle může fungovat? Vždyť to není natáčivý transformátor.....!
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Jenomže tím zablokováním hřídele v nepohyblivým stavu s malou možností pootočení vůči 3f statorovýmu vinutí se z toho natáčivej transformátor stal. Jak jinak si myslíš, že vzniká proud v kleci nakrátko u běžnýho 3f motoru? Díky tomu, že má motor skluz = rotor má o málo nižší točky, než má rotující mag. pole, tak tím rozdílem vzniká v rotoru natransformovaný napětí, který způsobuje v kleci proud ... Když rotor vnější mechanickou silou zastavíš, docílíš v principu 100% skluzu - neboli, vytvoříš transformátor ... Jediný co se k takovýmu kroužkovýmu bastlu muselo učunit, byl pořádnej chladicí větrák, aby to celý po krátký době sváření nezačalo vypouštět pracovní médium ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od kulikus »

Jaký tam je rozběhový kroutící moment? Třebo pro 4kW motor?

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#13 Příspěvek od pepik9 »

Strejda to takhle měl, jen na hřídeli přidělaná páka z plocháče a na motoru napevno kus plechu s řadou otvorů. Do díry v páce a některého z otvorů dal šroub (M6 nebo M8 ) a rukou našroubovaná matka. Délka páky ke šroubu tak 30-35 cm. Žádné střihaní šroubů se nekonalo.

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#14 Příspěvek od MiraSt »

>>EKKAR<< Trvám si na tom, že u kroužkového motoru se natočením zablokované hřídele nic nemění. Točivé magnetické pole obíhá rotor úplně stejně, ať je rotor v jakékoliv poloze. Tento princip je použitý u natáčivého transformátoru a to už není o svářečkách. Přečetl jsem si téma na SVARBAZARU a tam se rovnou píše, že se výkon přepíná různým zapojením statorového vinutí, nikoliv natočením rotoru což by bylo daleko jednodušší na regulaci proudu než nějaký přepínač na statoru. Souhlasím jenom s tím, že elektromotor je "transformátor", v tomto případě s kroužkovou kotvou. Takže se z něho nestane trafo zablokovaním hřídele, ale on je trafem už z principu své funkce.
Přílohy
Natáčivý transformátor.jpg
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#15 Příspěvek od pepik9 »

Pootočením rotoru se mění "průřez jádra". Pólový nástavec rotoru může být přímo proti nástavci statoru, nebo se jeho část přesune pod sousední nástavec, kde je magnetické pole "o 1/3 v protifázi".

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“