Revers motoru 12V 21A

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pepper
Příspěvky: 551
Registrován: 21 lis 2006, 01:00
Bydliště: Sokolov

Revers motoru 12V 21A

#1 Příspěvek od pepper »

Zdravím,
jeden zdejší si v baráku staví malý nákladní výtah.
Koupil si malý autonaviják 900kg, 12V, 21A.
Zdroj si vybral tenhle
Naviják má kabelový ovladač se dvěma tlačítky.
Aby mohl použít koncové spínače, je třeba jednoduchá řídicí jednotka.
Radši bych relé, než tranzistory. A sehnat to hotové, neskládat z prvočinitelů.
Relé by měla mít přídrž
Ale na netu jsem zatím nic nenašel.
tohle je asi s MOSFETy, píšou "s libovolným navijákem", ani slovo o zatížitelnosti, podle drátků nic moc.

Má prosím někdo nápad, co by se dalo použít?
Nemusí to být přímo určené pro naviják.
Děkuji, pepper

Uživatelský avatar
dj_Paul
Příspěvky: 2294
Registrován: 19 zář 2004, 02:00
Bydliště: Laškov

#2 Příspěvek od dj_Paul »

Osobně bych tam strčil nějaký malý plc, třeba siemens logo.
Může si tam do budoucna naprogramovat cokoliv.

Uživatelský avatar
Cowley
Příspěvky: 3087
Registrován: 04 úno 2005, 01:00

#3 Příspěvek od Cowley »

Já použil vyřazenou jednotku pohonu vrat.

Koncové spínače, vzdálená tlačítka ovládání směru, akustickou indikaci pohybu vozíku.

Uživatelský avatar
JoDiK
Příspěvky: 508
Registrován: 10 led 2018, 01:00
Bydliště: Olomoucký kraj

#4 Příspěvek od JoDiK »

pepper píše:tohle je asi s MOSFETy, píšou "s libovolným navijákem", ani slovo o zatížitelnosti, podle drátků nic moc.
Něco podobného jsem dostal ke čtyřkolce, byly v tom malý relátka, kterýma se mají ovládat ty velký relátka, co jsou zabudovaný ve čtyřkolce u navijáku. Původní majitel to ale připojil napřímo, takže se mu z toho jen zakouřilo...
Takže zatížitelnost minimální, jen pro cívky hlavních pracovních relé.

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od workhard »

Jen aby se mu to na ten spínák vůbec rozběhlo. Za 895,- to nebude nic extra, solidní zdroje podobných parametrů začínají s cenovkou na desetinásobku.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#6 Příspěvek od samec »

Papierovo je 40A viac než 21A, ale rozbehové prúdy a vypínacie prepätia elektromotora sa tomu spínanému zdroju určite nebudú páčiť. Niekoľko zapnutí a vypnutí naprázdno bez bremena ten zdroj možno zvládne.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#7 Příspěvek od BOBOBO »

To jsou zase úvahy . To nevíš , na jaký zdroj jsou navijáky navrženy ? Tam 100A žádná míra . Podíval bych se do elektrického paleťáku , to by mělo vyhovět .

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#8 Příspěvek od kbulda »

" jeden zdejší " udělal základní chybu, že koupil vrátek na 12 V . Protože ho chce stejně napájet ze sítě , tak měl koupit vrátek na 230 V.
Na 230 V by bylo zapojení jednoduché, 2 stykače, 2 dvoutlačítka, 2 koncáky.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#9 Příspěvek od Crifodo »

Mezi použitím vrátku jako naviják na autě a jako "malý" výtah je moře odlišností co do požadavků na bezpečnost. Stačí se letmo podívat do normy EN81-3, která řeší "malé nákladní výtahy" s 300kg nosností a rozměry klece omezené na 1x1x1.2m (s vyloučením dopravy osob). Od jakéhokoliv amatérského skládání bych fofrem utíkal.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#10 Příspěvek od Kremik »

Nevím co je nebezpečnější. Takové lano navijáku, když se přetrhne, dokáže divy.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#11 Příspěvek od Celeron »

Kámoš si v garáži udělal z navijáku něco jako zdvihací stavební vrátek na tahání krámů na půdu nad garáží. Převodovka navijáku dělá hroznej rambajz, přes konstrukce se mu to šíří po celým baráku. No a bezpečnost, o tom se nedá ani mluvit...
Křemík: s tím lanem, žádná sranda. Sice se nepřetrhlo ale chlap přišel o nohu. Tahal navijákem na lyže převrácenej velkej sněžnej scooter. Lano zapadlo do sněhu a nevšiml si, že si stoupnul do oka. Než to jeho ženská stačila vypnout, bylo hotovo, totálně roztrhaný lejtko. No neber to, poprvé se proletěl vrtulníkem a ještě zadarmo na emergency v Liberci. :roll:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#12 Příspěvek od BOBOBO »

Je více nebezpečných věcí. Postižený bývalý tchán má takovýchto vychytávek vícero . Jenže když máš věk a stejně nemůžeš , tak je to šumák . Má necertifikovaný :D výtah ze sklepa , na půdu , lanovku nad terasovitou zahradou atd. Kdyby to neměl , tak by nikam nemohl . Vyber si.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od kulikus »

OT: film Invalida :-)

Uživatelský avatar
Rellik
Příspěvky: 610
Registrován: 17 úno 2017, 01:00
Bydliště: Staré Město (UH)

#14 Příspěvek od Rellik »

Nestačí náhodou na přepínání směru otáčení klasický přepínač otáček motoru za cca 200-300,-? Proč tu řešíte mosfety a jiné obvody? Jde jen o to prohodit plus a mínus... Maximálně k tomu nějaký stykač aby to pobralo ty větší proudy... Na to by pak stačil obyčejný kolébkový přepinač a pomocné trafo na napájení těch stykačů... ;)

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od kulikus »

Kdysi jsem narazil na elegantní jednoduché zabojení pro reverzní přepínáná DC motoru s koncáky. Bylo překvapivě jednoduché, jenom přepinače.
Koncáky byly přepínače. Po najetí přepnutím rozpojily obvod s DC motorem a rozjet to šlo jenom přepnutím směru řídícím třípolohovým přepínačem. Ten měl polohy Dopředu, Stát, Dozadu.

Nedaří se mi to dohledat.

Inspirace tady.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“