Mám na stole tuto staru rusku nabijačku autobatérii B31-5A a su tam v háji dva malé tranzistory. Neviem však ich označenie. Jeden je žltý na ňom je napísané 8612 a ten druhý je červený 0487. .Je možné ešte zistit čo sú zač a po prípade ich niečim nahradiť. Je tam ešte použitý aj KU202G na chladiči neviem či je to tyristor alebo triak. Ak by niekto niečo vedel o označovaní ruských súčiastok nech pomôže. zatím díky.KUBO
A pozor, ty malé plastové VŽDYCKY NEJSOU KT 315, jak píše Mi-Ro! Aspoň nemusí být, protože CCCP produkoval v tomto pouzdře následující 3 typy: KT 312, KT 315 a KT 361!!! KT je Kremnijevyj Tranzistor, 312 byl spíš nf, 315 pak spíš vf, oba npn, a 361 byl univerzální pnp. Všechny měly kolektor uprostřed a nedaly se nějakým rozumným způsobem kromě polarity rozlišit, ani podle barvy lisovací hmoty, protože je dělalo víc fabrik a ta nevyrovnaná kvalita technologie způsobovala, že je museli dělit na podtypy podle zesilovacího činitele, označovali to podle azbuky písmenama ( v český transkripci) A, B, V, G, D, E atd. Osobně jsem u nich naměřil zesílení v rozmezí 10(!!!???!!!) až cca 300, přitom v testeru, zapojený jako spínače LED, fungovaly všechny bez problémů. Označení skutečného typu na nich nikde nebylo, popis je datum výroby (měsíc/rok) a číslo výrobní fabriky a to ještě v kódu, protože Rusáci utajovali preventivně úplně všechno. Pouze někdy souhlasilo označení subtypu barevnou tečkou, ale ta se snadno sloupla...
Pokud si můžu tipnout a ta velká pecka KU... je opravdu tyristor, pak ty dva malé jsou komplementární dvojice KT 361 + 312(nebo 315) zapojená jako náhrada UJT tranzistoru a slouží coby relaxační oscilátor k fázovému řízení toho výkonového tyristoru, s jedním takovým "zarjažatělem batarej" jsem se taky setkal, skončilo to totální endoprotézou - náhradou kompletní elektroniky, původní deska z ruskýho něčeho jako Cuprexcart nevydržela dvojí pájení a oloupala se, tak jsme použili pouze trafo a k regulaci nasadili PWR, baterka si to přežvejkala po svým a bylo. Původně to byla nabíječka baterie z příslušenství automobilu ZIL... A psal se rok 1990, podotýkám...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
kt315 ma pismenko vlevo,kt361 ho ma uprostøed,èim dal v azbuce(A B V G D a td.)-timvetši napìti ale už ne vzpomenu jesli CE nebo EB,tovarna je tam znaèena symbolem malinkym.
KUBO, na upload som ti hodil schému jednej ruskej nabíjačky, ktorú používam asi 15 rokov. Možno to nie je presne to čo máš, ale môže sa jej veľmi podobať. Do schémy som napísal už naše náhrady tranzistorov namiesto pôvodných ruských.
Nabíjačka je plne odolná voči skratu na výstupe. Potrebuje však aby baterka mala aspoň nejaké napätie. Vzadu je malá prepojka (spínač ochrany). Ak sa zapne, nabíjačka môže pracovať ako zdroj, avšak vtedy je prúdová ochrana vyradená.
I já mám podobný typ, který odešel po desetiletém provozu asi do věčných lovišť. Tak jsem se pustil do opravy a ono se to podařilo. Doplnil jsem hodnoty součástek, které v tvém zapojení chyběly a ke zvýšení užitné hodonoty přidal aktivní chlazení. Funguje naprosto perfektně.
Ahoj Kubo. Ak je to NA-01, tak daj mi meil a pošlem ti schému aj s DPS a rozložením súčiastok. Ináč tranzistory môžeš nahradiť napr.KC 238 na miesto T4, ostatné napr. KC308. Ak je to tá ako je obrázok, T4 je zakrúžkovaný. Pozor na poradie nožičiek, ruská T4 má poradie BEC.
Nepoznáte náhodou túto? Má to pre zmenu 2xtyristor. No už je nahradený TIC126.Nepravidelne nabíja.Tyristory som neskúšal.Ide to len pri napojení na baterku.
a4tech píše:Nepoznáte náhodou túto? Má to pre zmenu 2xtyristor. No už je nahradený TIC126.Nepravidelne nabíja.Tyristory som neskúšal.Ide to len pri napojení na baterku.
Asi je to normálne keď ide len po pripojení na baterku. Aj moja tak funguje. Má to dve výhody: 1. Je skratuvzdorná 2.Zničenú baterku s tým nenabiješ
Prosim o kontakt na adresu zzatopek@centrum.cz. Rád bych odkonzultoval schéma ruské nabíječky, kterou jsi dal na upload. Domnívám se, že je tam chyba v zapojení.Díky moc za pochopení a spojení, moc spěchá!!