krytka ložiska

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

krytka ložiska

#1 Příspěvek od Olchor »

Rozebral a vyčistil jsem rozbrusku a chtěl bych vyčistit a promazat i ložiska v úhlovém převodu. Kuličky v nich ale mají kovovou krytku, takže se dovnitř nedostanu. Máte někdo nějakou fintu, jak tuto krytku nedestruktivně vyndat?

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Hubert_79 »

Nechtěl bys sem napsat typ brusky, případně to vyfotit?
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#3 Příspěvek od Artaban001 »

Tak ty ložiska vyměň a nemusíš je řešit. krytka, ať je gumová, nebo kovová jde sundat, ale vrátit už ne. Navíc je to aktivita, se kterou se vůbec nepočítá - jsou ložiska krytý jednostranně, nebo oboustranně, nebo taky vůbec. Každý ložisko je k něčemu určený a taky je určený, jak s ním zacházet.

Uživatelský avatar
jjilek
Příspěvky: 3808
Registrován: 29 bře 2009, 01:00
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od jjilek »

Kdysi se ložiska vymývala v petroleji a poté vyfukovala stlačeným vzduchem.

Uživatelský avatar
Ivan_01
Příspěvky: 768
Registrován: 15 zář 2018, 02:00
Bydliště: BB SK

#5 Příspěvek od Ivan_01 »

a to je to najhoršie, čo môžeš ložisku urobiť...

Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

#6 Příspěvek od Olchor »

Jasně že můžu koupit nový ložisko. Ale u nás v Jednotě ho nemaj. Taky můžu koupit celou novou rozbrusku, tu seženu spíš. Ale když mě opravovat baví....
Takže vidím dvě možnosti - vykašlat se na čištění, ono ještě nějakou dobu vydrží, nebo krytky vyloupnout destruktivně ( to jde, vyzkoušeno na jiném ložisku) a holt bude běhat bez .

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#7 Příspěvek od jardafiala »

Jako nápad je to zajímavé, pokud ti nevadí, že bez krytky to určitě vydrží kratší dobu tak ji vyloupni.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#8 Příspěvek od Michal22 »

Pouzdřený ložiska se mazaly tlakově - tzn. se do nich z jedné strany tlačilo mazivo, jakmile začalo na druhé straně porlínat, bylo namazáno.
Ale musel bys na to vyrobit nějaký přípravek, kam bys ložisko hermeticky uzavřel (jednostranně) a mazivo tam natlačit třeba dekalamitkou.
A asi to dělat při vyšší teplotě, aby mělo mazivo nízkou viskozitu.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od workhard »

Gumová krytka se při troše šikovnosti dá vyndat vratně.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#10 Příspěvek od Artaban001 »

Kdysi jsem dělával opravy vysavačů a podobný techniky. Pamatuju si, jak kolikrát přišel rozmlácený agregát "983", který byl osazen krytýma ložiskama - kdo tyhle agregáty zná, ví, že veškerý vzduch, co projde pytlem jde skrz motor a projde kolem ložisek - kolikrát se vymlátila kovová krytka a zúčtovala si to z kuličkovou klecí. Lepší byly gumový, ty se jen zadíraly. Když sejmeš krytky takových ložisek, tak pajšl je navržen na jednorázový mazivo - klec bývá z nějakýho plastu (aspoň ty, co mi prošly rukama, tak byly). Běžná praxe je taková, že se za určitou dobu ložisko opotřebuje a vymění se. V benzínu se vymývaly ložiska větších rozměrů, který byly holý a umístěny v labyrintovým pouzdře, nebo jak se tomu domku nazývá. Než se pouzdro uzavřelo, tak se tam špachtlí nandala vazelína, takže bylo ložisko celý ve vazelině - dělalo se to třeba u starých drážních dynam, který za jízdy dobíjely vagóny a údržba se dělala jednou za rok až za dva. Byly to pomaluběžný stroje. Navíc u takových rozměrů se mohlo jít do určitý vůle, kdy mohlo ložisko být považovaný za dobrý. Dnes u alternátorů, který točí až do 10 000 ot/min, jsou vyšší požadavky na vyvážení a ložiska musí být v lepším stavu. To samý platí o ložiskách v rozbrušovačce - až se Ti ložisko sekne při maximálních točkách, budeš rád, že se Ti nic nestane.

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#11 Příspěvek od MiraSt »

Já to dělám a nic se mi nekazí. Ložisko musím mít na stole. Tenoukým šroubovákem to podeberu okolo vnitřního kroužku a nevadí, že se trochu zdeformuje. Kroužek vyloupnu. Ten druhý vyrazím nějakou jehlou skrze kuličky. Vymyju, lehce namažu a skládám. Ten v pořadí druhý kroužek naklepnu a ten první vyklepu na rovné podložce a naklepnu zpátky. Na vysavačích to tak dělám protože preferuju jetá ložiska která jsou jenom suchá, ale zaběhnutá. Zatím bez jediné reklamace.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#12 Příspěvek od Celeron »

Když tam jednou bylo zakrytovaný ložisko, tak ho tam zase dej. Vem si stlačenej vzduch a zkus do rozbrušky fouknout chladícíma dírama motoru. Hlavně to dělej venku. Pak pochopíš, proč tam jsou zapouzdřenky. Jak píše Artaban, v těhle komutátorovejch motorech lítá skrz motor hromada bordelu. A pokud s tím někdo řezal cihly nebo beton, tak to je pro ložiska přímo "balzám".
Jo a hádej, co se stane když se velká flexa hryzne na maximálních otáčkách...
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#13 Příspěvek od Zaky »

Ono se s mnohem menší pravděpodobností hryzne dobře odservisované ložisko, než to samé ložisko nechané tak, jak je. Základ je, že v ložisku nesmí být žádné nečistoty a nesmí být po smrti už před čištěním. Osobně už jsem opravoval kupu motorových pil, kde je také požadováno měnit ložiska za nová. Myji je i celou klikou v horké vodě se saponátem, pak proplach čistou vodou, sušení v troubě na cca 80°C, bez pohybu namazání olejem a montáž. Pokud je ložisko před mytím ještě použitené a v pořádku, je po vyčištění a namazání schopno ještě dlouhodobě bez problémů pracovat. Plechová krytka se dá vyloupnout s minimální deformací špičkou lámací čelepe, pak se zase opatrně srovná a lze ji vrátit zpět. Jak je uvedeno výše o mytí, tak proti mytí bych nic neměl, ale proti vyfukování vzduchem ano. Ložisko se může protáčet v jakékoli kapalině i vodě, vždy je dostatečně mazáno, ale po odmaštění se s ním v žádném případě nesmí točit na sucho, poškrabou se kuličky i dráhy a je zaděláno na problém. Vždy je potřeba ložisko po umytí dobře vysušit a bez pohybu namazat.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#14 Příspěvek od p32 »

Krytované ložisko se neopravuje, ale mění.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Občas se taky (nový) krytovaný ložisko odkrytovává, vymejvá benzínem, plní se kvalitním mazivem a montuje se jako nekrytý.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“