Stránka 1 z 3

Jak změřit baterii, a na kolik může nejvíc padnout napětí?

Napsal: 06 čer 2023, 20:41
od TeslaPC
Ahoj, sháním trakční baterii k solárnímu panelu, chci nějakou trochu větší, ale kupovat jí novou pro mě nepřipadá v úvahu, jsou drahý jak blázen. Na bazaru jsem našel jednu co by mi přesně vyhovovala, pán tam píše že je dobrá že ji měřil, ale nechci se nachytat, tak bych si ji při vyzvednutí rád změřil sám. Nevíte jak změřit 12V 205Ah trakční baterii jestli je v pořádk? Hádám že ji budu muset něčím zatížit a sledovat jak moc spadne napětí, ale čím ji mám zatížit, jak moc, a na kolik nejmín muže spadnout napětí? Budu k ní mít připojenej měnič napětí na 230V který utáhne 2KW tak bych rád kdyby to aspon chvíly vydržela, podle mého odhadu tam poteče něco málo pod 200A, tak aby těch 200A vydržela dodávat aspon 4 až 5 minut.
Díky
Zde o tuto baterii přesně se jedná: https://www.facebook.com/marketplace/it ... 9079c37171

Napsal: 06 čer 2023, 20:50
od rnbw
Presne na toto sluzi zatazovy tester na (auto)baterie. Ale ten vacsina ludi doma nema.

Napsal: 06 čer 2023, 20:57
od TeslaPC
Právě, nemám ho, a kupovat ho na to se mi úplně necche neni to nic levnýho.

Napsal: 06 čer 2023, 21:00
od Valdano
Jak je ten prodávaný trakční aku, o kterém se tady zmiňujte, vůbec starý?

Pokud se ptáte pak to s vysokou pravděpodobností znamená, že na to nejste doma vybaven a když se to budete snažit nějak ošidit tak můžete dospět k chybným závěrům. Domluvte se v nějakém autoservisu ve vašem okolí. Tam na to budou lépe vybaveni a udělají vám test kapacity toho aku samozřejmě se souhlasem jeho majitele. Buď bude souhlasit a nebo ten aku prostě nekupujte. Bez vhodného měření je to neznámý zajíc v pytli, který vám může klidně za nedlouho "chcípnout".

Zdroj: Test kapacity trakční baterie
Kapacitní zkouška je v podstatě jediným způsobem, jak zjistit kapacitu baterie, popř. schopnost jiného záložního zdroje trvale dodávat požadovaný proud či výkon. V případě baterií je touto metodou možné stanovit i fázi předpokládané životnosti konkrétní baterie...

Napsal: 06 čer 2023, 21:08
od TeslaPC
Baterie pochází z ups z nemocničního sálu, a měla by být 7 let stará, ale s tím že až na pár zkoušek upsky nebyla nikdy použita protože nikdy nedoslo k výpadku el. proudu.
O jednom autoservisu vím, znám se tam z jedním pánem, tak se s ním zkusím nějak domluvit, a uvidím co mi na to řekne. Netušil jsem že to bude tak složitý, myslel jsem že tam píchnu nějakej odpor, a sáhnu na to voltmetrem.

Napsal: 06 čer 2023, 21:13
od Valdano
TeslaPC píše:Budu k ní mít připojenej měnič napětí na 230V který utáhne 2KW tak bych rád kdyby to aspon chvíli vydržela, podle mého odhadu tam poteče něco málo pod 200A, tak aby těch 200A vydržela dodávat aspon 4 až 5 minut.
Tím jste si v podstatě sám odpověděl. Aku plně nabít. Poté zatížit odběrem 200A a změřit využitelnou kapacitu toho aku. 5 minut je málo. Pokud je ten aku v pořádku musí vydržet minimálně 30 minut. Pokles napětí musí být v použitelném rozmezí, které je přijatelné pro ten měnič, co má být s tím aku použitý. Takže mrkněte na minimální přijatelné vstupní DC napětí do dokumentace k tomu měniči.

Napsal: 06 čer 2023, 21:22
od TeslaPC
Minimální napětí na baterii pro měnič je 10,5V jak mile to klesne na tuto hodnotu tak se měnič vypne, a maximální napětí je 15V
Tozo píše pán v popisu u baterie:
Nabízím trakční baterie Fiamm 12 sp 205 Ah, baterie drží napětí 12,93 až 13,07 Volt, všechny testované při zátěži 98 amp s poklesem max na 11,40 volt, jsou v super kondici, jsou měněny z legislativních důvodu - audit po 7 letech ,procházeji z ups zarizeni pro zálohu operačních sálů v nemocnici, téměř žádný nouzový vybíjecí cyklus neproběhl.

Napsal: 06 čer 2023, 21:30
od Valdano
TeslaPC píše:Toto píše pán v popisu u baterie:
Nabízím trakční baterie Fiamm 12 sp 205 Ah, baterie drží napětí 12,93 až 13,07 Volt, všechny testované při zátěži 98 amp s poklesem max na 11,40 volt, jsou v super kondici, jsou měněny z legislativních důvodu - audit po 7 letech ,procházeji z ups zarizeni pro zálohu operačních sálů v nemocnici, téměř žádný nouzový vybíjecí cyklus neproběhl.
Psát v popisu může cokoli a realita může být klidně úplně jiná. Pokud si to chcete ověřit informace jste dostal. Nic dalšího k tomu už není potřeba dodávat.

Napsal: 06 čer 2023, 21:45
od TeslaPC
Ano, to je mi naprosto jasné, proto si to chci zkusim sám, děkuji za info a rady, a nějak si zkusím domluvit ten tester, a zkusím to s ním.

Napsal: 06 čer 2023, 22:08
od rnbw
Merat kapacitu pri 200A je nerealne bez specialneho vybavenia. A aj zbytocne, lebo nevies, kolko vlastne mas namerat (vyrobca udava kapacitu pri mensom prude). Ako rychly test ma zmysel vyhodnotit vnutorny odpor (pokles napatia pri zatazi).

Ale plati, ze FIAMM je smejd. Nekupoval by som to.

Napsal: 06 čer 2023, 22:33
od rezis
Ono tahat z takové baterky 200A je kravina. U trakčních se doporučuje vybíjet max 0.1C Navíc to, že neproběhnul ani jeden cyklus je naopak špatně. Ty baterky jsou pak zarostlé a umírají náhodně. Jestli to myslíš vážně tak zapomeň na 2kW při 12V. A pořiď si LiFePO.

Napsal: 06 čer 2023, 23:01
od rnbw
Ked sme uz pri tom, tak FIAMM SP nie je trakcna bateria. Je to AGM VRLA bateria do UPS s udavanou zivotnostou 10 rokov.

Napsal: 07 čer 2023, 07:47
od samponek
Neber to, po 7 letech už bude zhoubovatělá, na tvoje pokusy vyhoví obyčejná startovací třeba 3 roky stará.

Napsal: 07 čer 2023, 07:59
od BOBOBO
Každý slušný servis dnes tuto zkoušečku má , tak si ji pujč , no pár korun chtít budou .

Napsal: 07 čer 2023, 09:48
od TeslaPC
Ještě kounu na bazaru jestli někdo neprodává podobnou se stejnou kapacitou, za podobnou cenu ale novější. Když to vydrží 4 nebo 5 let tak budu rád, LiFePO by byla nejlepší ale to fakt nepřipadá v úvahu, i obyčejná olověná nová s takovou kapacitou je moc drahá, na tož LiFePo.