Stránka 1 z 2

Pájení Cu smalťáku

Napsal: 06 črc 2023, 18:44
od Celeron
Potřebuju pocínovat smotek 28 pramenů smalťáku na trafa průměru 0,2 mm. Je na tom 2 x smalt a klasicky na hnědým starým novoduru, na kterým to dělám běžně, se nechytám. Asi ten dvojtej smalt. Potřebuju aby opravdy bylo všech 28 pramenů prolitých a vodivých. Na Acylpyrínu jsem to nezkoušel ale vím, že jednoduchej smalt šel na novoduru líp. Navíc nemám a i ten strašnej čmoud mi dost vadil. Škrábat smalt z takovýho počtu (těch svazků je 12) je nepřijatelná pakárna...
Blbý taky je, že ten svazek čumí z vinutí BLDC motoru jen cca 10 mm a požadavek je připájet silikonový vývodní kabely. Je to převin originálu, který to tak měl.

Kdysi mívalo Elchemko srágoru jménem Deizol. Párkrát jsem to kdysi zkoušel ale efekt nic moc. Pokud si to pamatuju správně, tak se to muselo roztavit v nějakým kalíšku a vývody namáčet. No to by u motoru nešlo ani teoreticky.
Není dnes něco lepšího?
Díky.

Napsal: 06 črc 2023, 18:51
od samponek
Namáčím to v pájecím kelímku a kapalině.

Napsal: 06 črc 2023, 18:56
od Habesan
Zde by se hodilo, kdybychom uměli určit z jakého materiálu ta izolace je, jak jsem se ptal ve vláknu:
t=90000.
No akosi...

Napsal: 06 črc 2023, 19:37
od Celeron
samponek píše:Namáčím to v pájecím kelímku a kapalině.
V brzdový kapalině, nebo jaký, boha jeho. :roll: Kapalin je milión složení.

Napsal: 06 črc 2023, 19:52
od Celeron
Habesan píše:Zde by se hodilo, kdybychom uměli určit z jakého materiálu ta izolace je, jak jsem se ptal ve vláknu:
t=90000.
No akosi...
"Smalťáky" na vysoký teploty jsou většinou izolovaný poliamidinidovým lakem. Drží trvale 250°C a krátkodobě 290°. Jak se ho zbavit nikde nepíšou. Co vlastně probíhá za reakci mezi poliamidinidovým lakem a starým novodurem jsem se nikde nedočetl a neví to ani chemik, co dělal na plošákách v Přelouči protože neví jaký složení má ten starej hnědej novodur. Z novýho červenýho měli vany na chemii a rozvody vzduchotechniky a prý je to chemicky nejodolnější lepitelnej či svařovatelnej matroš, jakej se dal na konci sedmdesátek sehnat.

Napsal: 06 črc 2023, 21:03
od ransom
Novodur je v principu polyvinylchlorid a při vyšších teplotách se z něj uvolňuje chlór. Nedělá to ten?

Napsal: 06 črc 2023, 21:31
od mojza
Kdysi jsem odizolovával licnu shořením laku v lihovém plameni a rychlým protažením a ochlazením toho konce trubičkou přes mističku s tím hořícím lihem. Měl jsem na to takové udělátko, myslím, že pocházelo z knihy S tranzistorem a baterií. Pro tak krátký konec to ale asi nebude použitelné. :(

Napsal: 06 črc 2023, 22:24
od ec1045
Moderní laky toho snesou hodně, vlastně musí aneb ten bordel co leze z měničů je děs. Co si vybavuji tak v labinách při kontrole dodaného drátu lak vždy opalovaly (má to i výhodu v tom že to nemění průměr drátu), na dílně používají škrabky, ale ty jsou na silnější dráty (mám pocit, že nejslabší drát co se běžně ve fabrice používá je cca 0,5). Největší prdel je že profilový drát (cca 5x2mm) 2x lak + sklo se opaluje indukcí, i když navijárna má na profil škrabačku … soudruzi z Rakouska pro které se ona mašina dělá o škrabání nechtěli ani slyšet aneb by to zmenšovalo průřez … ten smrad a bordel co z toho opalování leze je velmi výživný.

Napsal: 06 črc 2023, 23:51
od Celeron
Tak zpátky na stromy. Půl dne jsem motor převíjel, před chvílí ho smontoval, připojil na střídač a zkusil. Rozbíhá se bez problémů. V polovině otáček začne příšerně pištět až se to nedá poslouchat a proud prudce stoupne. Dalším zvyšováním otáček pištění přestane a proud klesne asi o 1/3. Navíc po cca 2 minutách naprázdno má hodně přes 40°C. Jinej, hodně podobnej motor tyhle podivnosti na stejným střídači nedělá. Tak takovýhle chování jsem ještě neviděl...
Originál měl utrhaný vývody, blok plechů s vinutím se protočil na ložiskovým domku protože blbej PRCák zapoměl dát mezi plechy a domek do drážky pero který brání protočení a jen to zalepil. Takže jedinný co vím přesně je, že motor byl motanej čtrnácti drátama 0,2 mm. Závitů na každým pólu by mělo být 6. 12 pólů na statoru, 14 samáriáků na rotoru. Motal jsem to podle obrázku v příloze. Bohužel se něco nepovedlo ale nevím co. Je to divný, všechny cívky jsou určitě správně, Digiohmem mají všechny vývody stejnej odpor 30mΩ a indukčnost všech proti všem je taky stejná, 7uH. Plechy jsou potažený takovou izolační sklovinou, nikde žádná hrana o kterou by se drát při motání předřel.
Pár těhle BLDC motorů jsem přemotal tohle je první nepovedenej. Protože jsem vinutí zafixoval v drážkách epoxydem, už to znova přemotat nepůjde.
Navinout takovej motor není problém ale připravit si ten čtrnáctidrát aby se na žádným neudělalo očko, to je příšerná pakárna.
Ať si koupí ten, co to přinesl, novej.

Napsal: 07 črc 2023, 09:06
od PavelFF
Není to jen nevyvážením rotoru?

Napsal: 07 črc 2023, 09:49
od ok1hga
nemůžu se zbavit dojmu,
teda pokud to máš nakreslený stejně jako namotaný,
že u některých cívek máš špatně směr vinutí . . .
. . . a jdou "proti sobě".

Napsal: 07 črc 2023, 14:02
od Valdano
Celeron píše:Je na tom 2 x smalt a klasicky na hnědým starým novoduru, na kterým to dělám běžně, se nechytám. Asi ten dvojtej smalt. Není dnes něco lepšího?
Do budoucna zkuste použít pájecí kapalinu na tenké vodiče, která má desmaltovací účinek.

Napsal: 07 črc 2023, 14:29
od Celeron
ok1hga píše:nemůžu se zbavit dojmu,
teda pokud to máš nakreslený stejně jako namotaný,
že u některých cívek máš špatně směr vinutí . . .
. . . a jdou "proti sobě".
No budeš se divit, ale ty dvě cívky vedle sebe motaný vždy na opačnou stranu je právě ten "zázrak" proč BLDC motory 12T/14M chodí. Taky mě to poprvé překvapilo.

Pavel FF: Do rotoru nebylo saháno, převíjel se jen stator.

Napsal: 07 črc 2023, 14:34
od Celeron
Valdano píše:pájecí kapalinu na tenké vodiče, která má desmaltovací účinek.
Díky, zkusím. Akorát se mi moc nelíbí to varování o "stáležravosti" kapaliny. Otázka je, jestli to líh opravdu komplet umeje. V tom svazku slabých drátků je velká vzlínavost, kdoví kam to až zaleze. Na co se používá podobný pletený neizolovaný měděný svazek víme dobře oba. :)

Napsal: 07 črc 2023, 18:11
od Celeron
V tom vedru venku mě nic nebaví a tak jsem v klimatizovaný dílně přemotal další BLDC-čko, tentokrát o dost větší, cena skoro 5 tisíc. Pocínování 64 pramenů smalťáku 0,2 mm jsem řešil jinak, vývody jsem nechal 10 cm dlouhý a na silikonový vývody napojovaný v motoru kašlu. Prostě jsem na ty vývody natáhl silikonovou bužírku, zapájel konektory a šmitec. Ty dlouhý vývody se už dají mordovat v tavným kelímku. Prostě ponořit do PbSn, namočit do kalafuny a položit na novodur a pošmidlat 100W kopytem a znova do kelímku. Po dvou až tří cyklech je i ten dvojtej smalťák krásně v celým průřezu slitej do monolitu.
Motor jsem otestoval a chová se naprosto mravně. Na to, že dá na 4S Lipol skoro 1,5 kW bere naprázdno 16W, plynule mění otáčky, netopí a žádný pazvuky se nekonaj.
Namotáno stejně jako předešlej, proč ten ale tak divně blbne je mi nadále záhadou.