Stránka 1 z 7

Digitalizácia starých audiokaziet - prevodník Nedis

Napsal: 01 srp 2023, 12:57
od robos
Zdravím audio kolegov.

Chcem digitalizovať do PC staré audiokazety. Je to pre mňa úplne nová téma, v ktorej sa neorientujem. Preto prosím o radu.

Napadli mi tri možnosti:
1. poslať kazety do profi firmy, ktorá digitalizuje audio, VHS atď.
2. využiť linkový vstup mojej karty v PC a pripojiť do nej kazeťák
3. námatkovo som našiel tento prevodník od Nedis-u
https://radioprijimace-a-radiobudiky.he ... /#prehlad/

1. profi firma - platí sa 0,1 eur za 1 min, čo je veľmi prijateľné. Je to pohodlné, ale len nerád by som dával kazety z ruky

2. potreboval by som objednať gumičku na môj kazeťák. Kde najlepšie objednávať?

3. ten prevodník Nedis vypadá cenovo veľmi prístupný. Chcem sa spýtať na skúsenosti s týmto prevodníkom, alebo s nejakým podobným? Je aspoň priemernej kvality? (šum, dostatočný počet bitov prevodníka...). Tie kazety, ktoré chcem digitalizovať, sú značne zašumené, takže špičkový prevodník nepotrebujem. Ide mi len o to, aby nemal tak mizernú dynamiku a frekv. charakteristiku, že by výrazne skresľoval. Skrátka aby to nebol celkovo "šmejd".

Vďaka.

Napsal: 01 srp 2023, 13:14
od rnbw
Ziadny prevodnik nepotrebujes, staci normalna zvukovka s line vstupom. A funkcny kazetak v dobrom stave (gumicky, kladka, hlava, spravna rychlost).

Zaujimave je, ze ten prevodnik ma dve kladky. Ze by to bola reverzna mechanika bez otocnej hlavy?

Napsal: 01 srp 2023, 13:20
od Lukas-Peca
Vypadá to tak. Kvalita bude odpovídat té velmi přijatelné ceně, hlavně ta digitální část.

Napsal: 01 srp 2023, 13:23
od robos
Kazeťák mám celkom schopný, Sony CFS W430S. Len tie gumičky by som musel zohnať. Výstup z kazeťáku je na slúchadlá, takže regulovaný, ale to by asi nebol problém. Je to najlacnejšie riešenie, takže možno by som to mal skúsiť ako prvé.
Dodáva gumičky niekto na Slovensku?

Napsal: 01 srp 2023, 13:26
od rnbw
Ano, avelmak.

Napsal: 01 srp 2023, 13:34
od Crifodo
rnbw píše:Ziadny prevodnik nepotrebujes, staci normalna zvukovka s line vstupom.
A k tomu je víc než vhodný dobrý sw pro úpravu zvuku a naučit se s ním něco víc než jen základní úkony. Dokáže to zvuk zásadně vylepšit (nebo v nepatřičných prackách zmršit).

Napsal: 01 srp 2023, 13:51
od JirkaZ
Ad digitalizace:

normální linkový vstup zvukové karty + nejlépe Audacity (v něm se následně dají dělat různé úpravy dle vkusu).

Napsal: 01 srp 2023, 13:51
od robos
rnbw píše:Ano, avelmak.
Vďaka za tip.
Inak pozrel som si na YT recenziu podobnej krabičky z Číny a tá má reverzný chod. Zrejme je to tak aj u tohto Nedis-u.

Napsal: 01 srp 2023, 13:55
od robos
A k tomu je víc než vhodný dobrý sw pro úpravu zvuku a naučit se s ním něco víc než jen základní úkony.
Vidím to len na redukciu šumu nejakým filtrom a rozdelenie nahrávky na jednotlivé skladby. To druhé zvládne Nero WaveEditor, ktorý mám nainštalovaný mimochodom vďata tvojmu tipu. To filtrovanie šumu som zatiaľ v Nerovi neskúmal, ale určite to zvládne aj nejaký základný audio SW.

Napsal: 01 srp 2023, 15:56
od Hill
Pro digitalizaci jsou Audacity i Nero stejně vhodné. Když ta data uložíš jako waw, můžeš to upravovat v obou. Pro digitalizaci gramodesek je dobré zpracovat waw i v EAC, protože umožňuje ruční potlačení praskotů a lupanců.
Pokud jde o přehrávač kazet, pak u Sony bych se radši vyhnul sluchátkovému výstupu (v tvém modelu bych si došel pro signál na spoje od R113 a R313 k přepínači funkcí, případně za přepínačem k odporům R117/R317, tu úroveň by měl vstup zvukovky bez problémů zpracovat). Odpor snižším číslem patří k levému kanálu.
Vyhneš se tak ekvalizéru, jehož cvakatura potenciometrů uprostřed sice slibuje rovnou charakteristiku, ale zase tak jisté to není, a vyhneš se koncovému stupni, který na sluchátkový výstup zanáší především šum, který má stálou úroveň, čili se projeví tím víc, čím víc ubereš hlasitost do sluchátek.
Ale klidně to napřed z toho sluchátkového výstupu zkus: když ti to bude vyhovovat, dovnitř lézt nemusíš.

Napsal: 01 srp 2023, 17:14
od robos
-> Hill: máš pravdu, sluchátka su napájané z výstupu NF. Lepšie bude odobrať signál pred, prípadne za ekvalizérom.

Možno to ani nebude potreba, ak nezoženiem remienky. Prešiel som pár stránok a nebude to jednoduché v našich e-shopoch.

Sú tam dva typy remienkov:
132 mm/1x1 mm ---> D = 42 mm
218 mm/1,2x1,2 mm ---> D = 69 mm

Našiel som len približné dĺžky
https://viacej.sk/produkt/20/gumicka-o4 ... udio-video
https://viacej.sk/produkt/14377/gumicka ... udio-video
https://viacej.sk/produkt/14391/gumicka ... udio-video

Tieto objednám a uvidím, či je táto cesta schodná.
Ďakujem všetkým za rady.

Napsal: 01 srp 2023, 18:16
od Hill
Do této mechaniky jsem je kupoval v AME, takže v Avelmaku by je měli mít, nebo ti je sehnat, taky. A můžeš je objednat přímo pro konkrétní model.
Ty řemínky nejsou z nejlevnějších, takže se vyplatí i s poštovným.

Napsal: 01 srp 2023, 18:59
od vicious
K téme digitalizácie nahrávky len stručne, čo som práve čítal kdesi inde:
"Jenže se šumem vždy odejde i kus původního zvuku, chce to velmi citlivý přístup."

Napsal: 01 srp 2023, 19:01
od Crifodo
vzhledem k silám a obvodovým rychlostem, jaké se vyskytujou u kaze´táků, nejsou gumičky až tak kritické, stačí zhruba dodržet rozměr a průřez, takže se dá těžit z různých jiných mechanik, někdy i z gumiček na svazky ředkviček. Horší jsou vylágrovaný ozubený převody, odešly mi mechaniky u jinak dobrých věžiček, kde pastorek vyhladil obvod mezikola.
Ty slušné sw umí kromě detailní ekvalizace i odečítat navzorkovaný šum, někdy i periodický, chce to ale pečlivé zkoušení. Samozřejmě nejlíp je když není odšumění potřeba.

Napsal: 01 srp 2023, 20:14
od Hill
Správná závěrečná poznámka.
Ještě sice nejsme tak daleko, zatím nemáš nasamplovanou ještě žádnou nahrávku, abychom se bavili o ovládání editoru, ale proč ne?

Šum a jiné rušivé pozadí mezi nahrávkami lze navzorkovat jako šumový profil třeba právě v tom zmíněném EAC, ten pak vyhledá takové signály a zvolenou část jich odečte. Potíž může být v tom, že záznam byl pořízený s automatikou, která do ticha to rušivé pozadí "vytáhla", případně byla kazeta zaznamenaná s kompresí Dolby B nebo dokonce Dolby C, takovou je lépe digitalizovat se zapnutým Dolby B(C) expandérem. Pak lze s použitým vzorkem šumu nastavit zlepšení odstupu o někdy až 8 dB, aniž by to slyšitelně uškodilo nahrávce. S vypnutým expandérem se navzorkuje jiný poměr šumu k ostatnímu pozadí, takže většinou při nastaveném zlepšení odstupu o 4 - 5 dB je už nahrávka znehodnocená, zvuk je "bublavý".
Je potřeba si vyhrát a zkusit několik různých úrovní nastavení a porovnávat původní zvuk s tím "odšuměným". Vhodné je srovnávat zvuk činelů, snare (štětečků), prostě perkusních nástrojů, které mají hodně harmonických a velmi krátký tón. U nich se předávkované odšumění projeví jakýmsi "kvákáním".
Podobně se chová i Nero Waweeditor, když se mu nastaví šumový profil příliš nízko, ať už napevno, nebo plovoucí.
Takže s tím hodně opatrně, používat především uši. Když se těsně před nástup prvního zvuku vloží 0,5 s ticha, a totéž uděláš na konci nahrávky, někdy ani není třeba funkci snížení šumu vůbec použít, protože nahrávka šum zamaskuje. Nejvíc je ho přece slyšet v pauzách.

O těch ředkvičkových gumičkách bych polemizoval - nejdéle vydržela jedna asi 10 hodin, možná ani tolik ne. Leda máš gumky používané před 25 - 30 lety. To, čím se vážou dnes, nemá s gumou nic společného.