Stránka 1 z 6

Zpožďovač

Napsal: 24 bře 2007, 13:49
od SLADEK
Ahoj,
hledal jsem, kde se dalo a nenašel, proto vás prosím o schéma, nebo alespoň odkaz na zpožďovací obvod, který by pracoval následovně:
pomocí relé se dvěma kontakty chci ovládat dva elektromagnetické ventily - každým kontaktem jeden ventil.
Normálně bude relé sepnuté, kontakty spojeny a elektromagnetické ventily pod napětím - otevřeny.
Po vypnutí relé bych chtěl, aby jeden ventil okamžitě zavřel, ale druhý aby zavřel až po určitém čaše.
První ventil bude tedy napojen přímo na kontakt relé.
Pro druhý ventil bych právě potřeboval zpožďovací obvod, který by "přemostil" druhý již rozepnutý kontakt relé na určitý čas.
Čas bych potřeboval nastavitelný - nemusí být přesné, pouze "přidat - ubrat" - v rozsahu cca 1 - 10 minut.
Celé zařízení bude pracovat v autě - tedy napětí 12V, příkon elektromagnetu ventilu je cca 30W
Díky všem za rady.

Napsal: 24 bře 2007, 14:15
od ZdenekHQ
Můžeš použít časovač s 555 zapojený tak, že je ovládán prvním relé a řídí druhé relé pro zpožděný ventil - takže každý ventil má svoje relátko.

Konkrétní zapojení - spojit vývody 2+6, kondík proti zemi, odpor+potenciometr proti plus, sepnuté nezpožděné relé zkratuje kondík. Na výstupu 555 tranzistor+druhé relé. Po rozpojení nezpožděného relé+ventilu se začne nabíjet kondík, po dosažení 2/3 Ucc zpožděné relé rozepne.

Napsal: 24 bře 2007, 16:21
od masar
ZdenekHQ to myslel asi takto:

Napsal: 24 bře 2007, 18:22
od SLADEK
Díky moc oběma,
ZdenekHQ ještě píše něco o tranzistoru na výstupu - jak má být tento zapojen?

Neměl bych jí dát diodu i k cívkám R1, V1 a V2?

Takže funkce je taková, že S1 se zapne a zůstane zapnutý, přitom oba ventily sepnou. Po rozpojení S1 se odpojí R1 a tedy i V1 a po určitém čase odpadne i R2 s V2. Čas nastavím potenciometrem.

Rozumím tomu dobře?

No vypadá to teda pěkně..

Napsal: 24 bře 2007, 18:32
od mikollar
diody k cievkam mozes dat, zabranis spickam pri rozpinani rele

Napsal: 24 bře 2007, 19:25
od masar
To schema je jen ideové a nesplňuje všechny požadavky, správnější by snad bylo poněkud upravené z hlediska stavu obvodu po zapnutí, např. tohleto:

Napsal: 24 bře 2007, 20:34
od SLADEK
Je nutné napájecí napětí na vstupu stabilizovat?

Alternátor totiž po nastartování zvýší napětí v síti na cca 14,5V

Píšeš "z hlediska stavu obvodu po zapnutí" raději napíšu celou sekvenci, aby nedošlo k omylu:

Napájecí napětí bude spínat klíček zapalování. Po nastartování bude spínač S1 rozepnut V1 a V2 bez napětí, pak sepnu S1 to způsobí přivedení napětí na RE1, RE2, V1 a V2, potom rozepnu S1, RE1 odpadne a vypne V1, po timeoutu odpadne RE2 a vypne V2.

Napsal: 24 bře 2007, 21:52
od masar
Ano, tak by tohle zapojení mohlo fungovat. Změna palubního napětí by neměla příliš vadit, pokud nebudeme příliš nároční na přesnost. Tu do značné míry ovlivňuje kvalita elektrolytu C1, jehož zbytkový proud musí být mnohem menší než proud potenciometrem P1.

Napsal: 24 bře 2007, 22:01
od dolac
Ja mam obavy, že ti to môže niekedy hazardne spínať, nakoľko pri takých veľkých časoch (10min) sú potrebné vysoké hodnoty RC - napr. R až 2,5M. Pri vypnutí prvého ventilu sa ti môže v dôsledku rušenia hazardne preklopiť komparátor v 555. Možno by som skúsil radšej časovač s nejakým čítačom.
PS: Inač na takéto účely sa bežné používajú časové relé, ktoré si môžeš kúpiť, a nemusíš nič riešiť.

Napsal: 24 bře 2007, 23:05
od PavelFF
Zajímavé je, že ve druhém obrázku došlo pøidáním T1 k negaci sepnutí Re2 vùèi prvnímu obrázku.
Taky není jisté, jestli by došlo k úplnému uzavøení T1.

Napsal: 24 bře 2007, 23:16
od masar
S oběma příspěvky lze souhlasit, ono je třeba ten výmysl vyzkoušet. :wink: Přidáním tranzistoru došlo k negaci funkce, protože se změnila i funkce pomocného kontaktu Re1, přes který se C1 rychle nabije, čímž na výstupu č.3 je 0V a tranzistor sepne Re2. Ale chce to vyzkoušet. I to zavření tranzistoru - spoléhám na to, že výst. napětí se bude blížit napájecímu, jinak zařadit rezistor (2k2) mezi B a E. :wink:

Napsal: 25 bře 2007, 01:19
od PavelFF
to masar: Máš pravdu, pøehlédl jsem , že si vymìnily místa P1 a 2Re1.

Napsal: 25 bře 2007, 01:34
od masar
Lze vymyslet ledacos, např. toto:
Popř. lze vypustit i relé Re2 a ventil spínat přímo tranzistorem. :wink:

Napsal: 25 bře 2007, 11:40
od ZdenekHQ
Myslím, že pokud se použije to první schema a doplní tranzistor NPN, nikoliv PNP, tak to bude spolehlivý, protože elyt s velkou kapacitou bude filtrovat všechny náhodný pulsy a rušení. Kolísání napájecího napětí způsobí chybu max. 10%. Napájení pro 555 bych doporučil přes diodu + elyt, vykryje to případný poklesy napájení v palubní síti. Pokud budeš požadovat větší přesnost, můžeš tam dát stabilizátor 7805 (včetně té diody a elytu).

Mimochodem, v čem to kreslíš ?

Napsal: 25 bře 2007, 12:08
od masar
To první schémátko má drobnou vadu, po zapnutí nap. napětí je C1 vybitý, takže relé ihned sepne na dobu, než se kondenzátor nabije. Je víc způsobů, jak to ošetřit, např. připojit obvod s časovačem přes spínač S1. Druhý obrázek je další možnost. Třetí obrázek vycházel z níže uvedené inspirace z Amára. Schémátka kreslím v ProfiCadu - vcelku pohodový prográmek. :wink: