ztráta výkonu motoru s pern. magnety

Měřáky, automatizační technika, regulační technika

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Filuta

ztráta výkonu motoru s pern. magnety

#1 Příspěvek od Filuta »

chtìl jsem se zeptat když pøetížím proudovì hotor s permanentním nagnetem jestli mùže stratit èást výkonu.Mám motor 12v 160w a zatížil jsem ho na nìjakých 15A a zdá se mi že už nemá takový výkon. Taky jsem se chtìl zeptat jestli by to výrobce opravil?

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#2 Příspěvek od Sendyx »

Možná jsi ho odmagnetoval, v návodu to většinou píšou.

jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

#3 Příspěvek od jandu »

Pozri na komutátor a skús vymeniť uhlíky.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#4 Příspěvek od Sandal »

Jednou sem měl v ruce magneto z motocyklu Ariel a byl odmagnetovanej rotor,tak sem magnety vydloubal a namotal kolem nich tlustej drát a za dodržení polarity semdo toho pustil na plnej heft proud ze svářečky.A maká to pořád.To jen pro zajímavost.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

POZOR - odmagnetovat motorový permanentní magnet se dá i jen vytažením rotoru z dutiny statoru aniž by se do dutiny nevložil jiný magnetický obvod. Několikrát se mi to stalo na modelových motorcích z vláčků. Jestli je magnet ve víc kusech, při nedostupnosti jiného motoru bych snad i zkusil tu svářečku. Jestli ale je z feritu a v jednom kuse, dá se to provést jedině speciálním magnetizačním pólovým nástavcem, který používá výrobce, jeho výroba se nevyplatí - zkus sehnat jiný motor.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od ZdenekHQ »

Ale to je normální jev - motor se ohřeje a díky zvýšené teplotě každej permanentí magnet zeslábne - to už Vás museli učit ve fyzice :!:
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#7 Příspěvek od mi-ro »

Asi na tom něco bude protože jsem se setkal s podobným problémem, drivery do tlakových reproduktorů občas měly závadu že se v magnetickým koši uvolnil lepený magnetický válec. Dalo se to opravit ale zkušenější mi radili abych to pokud možno nerozebíral a opravil tak jak to je sestavený jinak že to rozebráním ztratí magnetizmus. Nemám to ověřený ale věřím jim.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

Mně se to stalo u modelových motorků z vláčku PIKO - potřeboval jsem vypilovat jinou drážku pro unašeč na přední konec hřídele, který je normálně schovaný pod takovým nosníkem. Odehnul jsem 2 plechové jazýčky a odloupl plastové víčko se zadním ložiskem, vpředu vyklonil fosforbronzové pružné jazyky a vyjmul "uhlíky" (jsou měděnné...) a dozadu vytáhl rotor. Vypiloval jsem novou drážku a opačným postupem motorek sestavil. Zkušebně jsem ho zapnul a nestačil jsem se divit - motorek s původně max 5000 otáček při 12V zavyl jak zubařská vrtačka už při cca 4,5V. Po namontování do modelové mašinky ale neutáhl ani ji samotnou ani na plných 12V. Co jsem spáchal jsem zjistil až po několika letech, když jsem v dnes už historickém čísle časopisu Modelář četl článek právě na toto téma od jednoho zažraného elektroletáře. Je zajímavé, že některým typům motorků, respektive jejich permanentním magnetům vytažení rotoru z dutiny nevadí - příkladem budiž motorek bývalé čs. hračkářské firmy IGLA na 3 nebo 4,5V, který se od 70. let vyráběl v několika variantách a byl použit v nejrůznějších hračkách výrobců IGLA a ITES - jenom co já vím pásový traktor, autobus ŠKODA ŠM 11, náklaďáky LIAZ a TATRA 813 a určitě i další a dal se v modelářských obchodech koupit i samostatně. Podobně se chovaly i CCCP "igrušečnyje elektrodvigatěli", které se tehdy daly koupit jako součást stavebnic modelů CCCP tanků z WW II. - T-34, IS-3 nebo KV-85 nebo ve stavebnicích "elektrokonstruktor".
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Zbynek
Příspěvky: 202
Registrován: 14 pro 2004, 01:00
Bydliště: Letohrad

#9 Příspěvek od Zbynek »

Ahoj.
1)Feritovým (černý) magnetům obvykle vyjmutí z magnetického obvodu nevadí (dostatečně magneticky tvrdý). Lze je zmagnetovat výše uvedeným způsobem (svářečka) nebo baterií kondenzátorů (ale obvod nesmí zakmitat, jinak provedu dokonalou demagnetizaci)

2)Podobná situace je u magnetů ze vzácných zemin (stříbrný)např:CoSm jsou použité například jako sředicí disk (cca 8 mm v průměru) v CD mechanikách.

3)Magnety AlNiCo (stříbrné, obvykle hrubší struktura) dříve hojně používané. Magnetický obvod nerozebítat (viz. repro např ART981). Pokud se rozebere, je nutno znovu namagnetovat.

Pokud se "povede" odmagnetovat magnet ss motorku, bude mít menší výkon, ale vyšší otáčky naprázdno (čím menší magnetický tok magnetů, tím vyšší otáčky). Podobný případ jako u sériového motoru, který se při chodu naprázdno roztočí nade všechny meze.

Jsou-li tedy v motorku ferity (černé), vyndat, namagnetovat a sestavit. Je-li tam AlNiCo (stříbrné), je nutné namagnetovat a bez přerušení magnetického toku zasunout rotor. Vzácné zeminy tam nejspíš nebudou (pokud se nejedná o motorek typu elektrolet pro modeláře).

Ahoj Zbyněk

Odpovědět

Zpět na „Měření, regulace a automatizace“