životnost žárovek

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
milmarek

životnost žárovek

#1 Příspěvek od milmarek »

zdravím všechny
Ve FIATU STILO - jako i v jiných vozech odchází pomìrnì èasto žárovky H7, nebo H1. Mnoho se kolem toho diskutuje, problémem je údajnì vyšší napìtí v síti auta, pøesahující 14V. Dá se to øešit pøedøadnýmn odporem, který sníží napìtí o 0,7 V. Mùžete nìkdo øíct konkrétní hodnoty odporu, který problém pomùže øešit ?

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od ZdenekHQ »

Myslím, že to nebude odpor, ale dioda.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
jave
Příspěvky: 1602
Registrován: 26 lis 2005, 01:00
Bydliště: jizni cechy

#3 Příspěvek od jave »

POZOR!!! Počítat s odberem a tudiz amperazi diody, ale stejne ti to nepomuze. Kamos ma Mareu a pomohlo az kdyz koupil znackove zarovky. Vsechny repliky se prehrivaly a diky dennimu sviceni rychle odesly

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#4 Příspěvek od rezis »

Je fakt ze tem zarovkam hodne nesvedci kdyz nekde ve vedru zastavis na krizovatce. Prehrivaji se a ja se ani nedivim. Znamy si dal do punta H4 90/100W a a rozteklo se mu svetlo 8O
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od ZdenekHQ »

Kdysi platilo pravidlo, že zvýšení napájecího napětí o 5% zkrátilo životnost žárovky na polovinu. Jak jsou na tom dnešní žárovky, to nevím, ale těch diod by muselo být asi víc a samozřejmě na patřičný proud. Při úbytku 0.7V/kus a proudu 5A budou pěkně topit .
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

#6 Příspěvek od jandu »

Nejaké to pravidlo platí stále, ten percentuálny nepoznám, ale výkon rastie so štvorcom napätia, takže pri zvýšení napätia palubnej siete budú žiarovky primerane preťažované podľa vzorca P=U2/R. /u na druhú/. Koľko watov žiarovka pri zvýšení vydá naviac, sa mi teraz nechce počítať, ale nebude to malý rozdiel.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#7 Příspěvek od rezis »

Měřili jste někdo napětí přímo na žárovce? myslím že tam moc nebude vzhledek průřezu přívodních vodičů.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

S tímhle problémem se začali u nás setkávat nejdřív řidiči vozů značky Škoda ZGARBIA. Ty mají světlomety navržené s tak mizerným odvodem tepla, že použité H7ky praskají jak pukavce - proto tolik zgarbií jezdí jednovokých. Výrobce se to snažil vyřešit už po 1. nebo 2. sérii - k žárovce se prostě připojil předřadník s hodnotou kolem 0,2 ohmu. Stejně to bylo na prd, žárovky praskají dál. Bratr má zgarbii jako služební a mění tak jednu co týden až ob týden. U jiných aut, pokud mají lépe vyřešený odvod tepla, je situace o něco lepší...
Co se životnosti a napájecího napětí týče, onen klasický vzoreček, počítající s poklesem životnosti na 50% při 10%navýšení Unap u halogenek neplatí, protože halogenky se už navrhují jako přežhavené oproti stejně výkonným normálním žárovkám. Nadměrný úbytek materiálu na vodiči žhavicího vlákna, způsobený vypařováním wolframu při přežhavení je v halogenkách kompenzován oním halogenidovým cyklem, který pokud se nemýlím, byl objeven u BOSCHe - pokud ne , byl jím tedy poprvé použit. Spočívá v náhradě vakuové baňky žárovky z obyčejného skla baňkou z taveného křemene (má menší tepelnou roztažnost než obyčejné sklo), naplněnou vzácným plynem, nejčastěji argonem, dnes i kryptonem nebo jejich směsí. Směs je za studena pod tlakem nižším, než je okolní atmosférický, ale není to vakuum. Do náplně je přidáno malé množství některého z halogenů - prvků 7. skupiny Mendělejevovy periodické tabulky prvků. Nejčastěji se používá jód, méně bróm. Chlór a fluór jsou za normálních podmínek plyny, navíc dosti zdraví neprospívající, jejich používání není proto tak časté. Vlivem halogenu se z vypařujícího se wolframu stává při jeho postupu směrem ke stěně baňky halogenid, který se na stěnu baňky neusazuje - baňka nečerná a naopak se ochlazený od stěny baňky vlivem vnitřního proudění náplně opět vrací k vláknu, kde se žárem opět dělí na halogen a kov. Vzniklá rovnováha tlaku nasycených par kovu v okolí vlákna vede k tomu, že se vlákno téměř neztenčuje. Pouze u něj dochází vinou otřesů ke svařování sousedních závitů šroubovice rozžhaveného vlákna, takže se postupně zkratuje víc a víc závitů vlákna - až nakonec má v některém místě tak nízký odpor, že při zapnutí, když ještě halogenidový cyklus není optimálně rozběhnutý, vinou prudkého proudového nárazu přehoří. Halogenka proto téměř nikdy nezhasne za provozu - naopak velmi snadno "odejde" při zapnutí. Žárovky H7 mají (asi z konstrukčních důvodů - ničím jiným si to nedokážu vysvětlit) tak malou baňku, že u nich je tak malý tepelný spád mezi vláknem a "sklem", že halogenidový cyklus neprobíhá optimálně, pokud nejsou na správném místě chlazeny. Výsledek je vidět deno denně na silnicích. V tomto případě už se raději přikloním k náhradě žárovek xenonovými výbojkami i když jejich výměna už je svépomocí těžko realizovatelná a vždycky se musí měnit (kvůli stejné svítivosti) celý pár. Také jet proti autu se špatně seřízenými xenony je boží trest. Anebo nás vývoj polovodičů dovede k natolik supersvítivým LEDkám, že budeme nejen vzadu, ale i vepředu svítit pevnou fází bez měničů napětí, LUXEON už k tomu docela hezky směřuje...
Suma sumárum, H7kám a halogenkám vůbec by nejspíš nejvíce vyhovovalo napájení ze zdroje proudu, který by nedovolil překročení nastaveného příkonu, s eventuálním SOFT startem, aby se opravdu rozsvěcovaly plynule... Anebo aspoň ten SOFT start s PWR, takhle nejaký "parní" HEX-FET s eventuální kontrolou proudu - že bychom založili firmu "Věčné halogeny s.r.o."....? Pánové, to by byl tuning, to by nás výrobci halogenek "milovali"...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od ZdenekHQ »

...nebo do každýho světlometu přidat ventilátorek :?: :roll:
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

Brokovnici, nejlíp BENELLI nebo REMINGTON, to jsou automaty, odstoupit tak 5m a pár ran kolem světlometů by mělo vytvořit dostatečný ventilační prostor, navíc tímto TUNINGEM získá každé vozidlo punc naprostého originálu...
AK47, UZI, H&K MP5 nebo něco podobného by také nemuselo udělat marnou práci...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#11 Příspěvek od Crifodo »

jsem tu v Bastlírně nebo o přestávce na chodbě elektro učiliště? :lol:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

Chudej bejt, h***o mít a ještě se nezasmát - k čemu by ten život byl...?


Jinak neberte život vážně, stejně z něj nevyváznete živí.... :D :D :D
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
pibroch
Příspěvky: 40
Registrován: 28 led 2007, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#13 Příspěvek od pibroch »

EKKAR píše:..... Výrobce se to snažil vyřešit už po 1. nebo 2. sérii - k žárovce se prostě připojil předřadník s hodnotou kolem 0,2 ohmu. Stejně to bylo na prd, žárovky praskají dál. ...
nejedna sa o predradnik, ale je tam pouzity transil.
kolega to kedysi prerabal, citujem z jeho emailu :
...ja som o tom tiez nevedel, ze je to (odchadzanie ziaroviek)
sposobovane prepatim, takze som ani nevedel, ze na to existuje
opravna sada. Ked to tu niekto prezentoval ako odporovy kabel, tak
som zasiel do servisu, nech mi to ukazu. Kukol som, videl som,
stacilo to na okukanie co robit. Nechceli mi to urobit v ramci
kulancie, tak som sa na to vykaslal, 300Sk za dva drotiky, dva
transily (kazdy po 3 koruny uz aj s DPH v SOS electronic), dve
objimky a styri fastony za snad 20 Sk dokopy sa mi nechcelo dat.
Jednoducho je to zdieranie, to by mali rozdavat zadarmo, ked uz raz
posr**i regulator v alternatore.

Napr. z katalogu SOS:
BZW 06-15 18 V GEG alebo BZW 06-15 B 18 V GEG
Dióda transil 600W 18V 100A
cena 2.71, resp. 2.40 Sk + DPH 19%

alebo:
1,5 KE 18 A 18 V GEG alebo 1,5 KE 18 CA 18 V GEG
Transil 1500W DO201
cena 5.52, resp. 7.03 Sk + DPH 19%

Mozes pouzit aj jednosmerny aj obojsmerny, podla toho aku budu mat v
druhom pripade sa jeden smer nebude vyuzivat.
elektrika su dva dratky, jeden vedie tam a druhy spátky...

milmarek

životnost žárovek

#14 Příspěvek od milmarek »

JAK NA KRÁTKOU ŽIVOTNOST AUTOŽÁROVEK?

Mnoho vlastníkù nových aut, napø. Peugeot, Citroen, Fiat, atd. museli zjistit, že žárovky hlavních svìtlometù mají krátkou životnost. Pøíèina tohoto jevu je v tom, že elektrická sí￾ automobilù je optimalizovaná tak, aby mìla co nejmenší úbytek napìtí. Z tohoto dùvodu jsou autožárovky napájeny vyšším napìtím než na jaké byly konstruovány, èasto až 13,2 - 14,0 voltù.

Tento problém mùže vyøešit sadou - CARGO 160627. Malý odpor sníží napìtí cca o 0,75 V. Souèástí sady jsou 2 kusy odporu a 4 kusy rychlospojek.

Pøíklady životnosti standardních autožárovek:




Typ

Životnost pøi 13,2 V

Životnost pøi 14,0 V

H1

400 Hodin

160 Hodin

H4

650 Hodin

260 Hodin

H7

550 Hodin

220 Hodin
takže existuje sada, avšak když jsem zjistil cenu 700 Kè/2 ks, tak mì pøešla chu￾. Pominu-li cenu žárovek, je nejvìtší problém žárovku u STILA vymìnit. Proto to chci øešit a pokud se životnost žárovek prodlouží, splní to úèel. Ještì poznamenávám, že jsem po 3 mìsících mìnil znaèkovou H7 Osram, 55w.tedy žádné 100W experimenty.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od ZdenekHQ »

pibroch píše:nejedna sa o predradnik, ale je tam pouzity transil.
Jsi si jistý, že jsou tam opravdu použity transily a ne výkonové zenerky (popř. jen obyč diody, viz těch 0.75V) ? Paralelní transil by byl nesmysl, seriový se (pokud vím) nedělá na tak nízké napětí, to, že je na něm napsáno Dióda transil 600W 18V 100A opravdu neznamená, že na něm může být trvale výkonový úbytek 600W, popř. 1800W, protože by svítil víc než ta halogenka.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“