Nedrží mi relé

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Nebster
Příspěvky: 129
Registrován: 10 bře 2007, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Nedrží mi relé

#1 Příspěvek od Nebster »

Zdravím. Potřebuju poradit, kde je chyba. Mám toto schéma (viz obr.) a když připojím na cívku relátka paralelně cívku druhého relátka, tak se mi sepne jenom to relé které jsem připojil, a když jej odpojim tak to původní zůstane pořád rozepnuté. Tak vážně nevím kde může být chyba. Tak jestli by někdo věděl, jak to upravit aby to fungovalo. tak mu budu strašně vděčný. To druhé relé tam musím dát proto, že na vypínači na světla v autě mám tři kontakty, které se zapnitím spíneče propojí, a když je vypínač vypnutý, tak jsou zase všechny tři rozpojené.
Přílohy
svetla.jpg
(38.04 KiB) Staženo 46 x

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Pomoc

#2 Příspěvek od jezevec »

Nebster píše:... a když jej odpojim tak to původní zůstane pořád rozepnuté...
To první relé máš vadné, špatně zapojené nebo na větší napětí.

Nebster
Příspěvky: 129
Registrován: 10 bře 2007, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Nebster »

nene, když tam není zapojené to druhé, tak to první funguje. A obě relatka jsou stejné. Jsou to Auto relé spínané 12V a jedno je až do 40A a druhé do 30A.

Uživatelský avatar
janousek
Příspěvky: 935
Registrován: 27 bře 2004, 01:00

#4 Příspěvek od janousek »

Relátka asi nebudou mít stejnou cívku, když je každé na jiný proud. Zkus zvětšit proud do řídící elektrody.

Uživatelský avatar
stepa
Příspěvky: 4669
Registrován: 05 led 2007, 01:00
Bydliště: poblíž HK
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od stepa »

Nebster píše:nene, když tam není zapojené to druhé, tak to první funguje. A obě relatka jsou stejné. Jsou to Auto relé spínané 12V a jedno je až do 40A a druhé do 30A.
blbost,jedno musi bejt vadny,jinak ti museji chodit obe kdyz jsou zapojeny paralelne a maji stejny nominalni napeti...obe funguji samostatne?

Uživatelský avatar
janousek
Příspěvky: 935
Registrován: 27 bře 2004, 01:00

#6 Příspěvek od janousek »

Píše, že původní samostatně funguje, rozepne po připojení druhého, aspoň tak jsem tomu rozumněl.

Uživatelský avatar
stepa
Příspěvky: 4669
Registrován: 05 led 2007, 01:00
Bydliště: poblíž HK
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od stepa »

janousek píše:Píše, že původní samostatně funguje, rozepne po připojení druhého, aspoň tak jsem tomu rozumněl.
ja z toho pochopil ze nezkusil zaopjit to druhy samostatne,prvni jde OK,ale to druhy zkousel jenom kdyz bylo zapojeny to prvni

a jak jsi psal ze maji jiny spinaci civky(jiny proudy),tak ja zase pochopil,ze kdyz pise ze jsou stejne,tak maji stejny jmenovity hodnoty(napeti,proud) a lisi se jen v zatezi....tazatel by to mel poradne vysvetlit

Uživatelský avatar
janousek
Příspěvky: 935
Registrován: 27 bře 2004, 01:00

#8 Příspěvek od janousek »

Většinou je mírně odlišný odpor cívek, i když jsou na stejné jmenovité napětí. Větší kontakty vyžadují větší "tah". :D Původní rele asi má na desce zapojené trvale.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#9 Příspěvek od masar »

Pánové, jestli je tyristor sepnutý, pak napětí mezi jeho anodou a +12V je také téměř 12V a musí tedy sepnout obě relé. Z toho vyplývá, že zapojení neodpovídá skutečnosti. Nebstere, vem si měřák a změř napětí na cívce relé v sepnutém stavu. Pokud je tam napětí větší než 11V, musí sepnout i druhé relé, to je přece jasné. Jinak tam máš proti schematu chybu. Ještě je nutno si uvědomit, že tyristor spíná krátký proudový impuls za 2s po rozsvícení kontrolky, když se vybije kondenzátor 200M do řídící elektrody tyristoru. Potom ho může vypnout pokles proudu pod přídržnou velikost, což se může stát při náhlé změně indukčnosti zátěže(cívky relé), kdy s kondenzátorem M1 může vytvořit vypínací obvod. :wink:

Uživatelský avatar
janousek
Příspěvky: 935
Registrován: 27 bře 2004, 01:00

#10 Příspěvek od janousek »

masar máš pravdu, neuvědomil jsem si, že se tyristor spíná pouze impulsem, že není trvalý proud gatem.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#11 Příspěvek od Hill »

Může být, že tyristor potřebuje větší přídržný proud, než jaký projde relátkem.
Protože tyristor spíná pouze krátkým impulsem při otevření obou tranzistorů (pak proud řídicí elektrodou spadne na hodnotu, která nemusí k sepnutí stačit), nemusí proud cívkou relé ještě dosáhnout hodnoty přídržného proudu a neudrží tyristor otevřený. Čili kotva sebou cukne a nic.
Při paralelně spojených cívkách to normálně chodí, když přitáhne jedno a druhé ne, dochází k porušení přírodních zákonů. Prostě mi chodí obě. Právě vyzkoušeno přímo v tomto zapojení.
Jestli to nechceš řešit zapojením obou relé do kaskády (kontakty jednoho relé sepneš šťávu do cívky druhého, to snad jde, ne?), pak musíš zkusit jiná relátka a vyloučit přechodový odpor na přívodu k cívce každého z nich.
A vůbec: proč nepoužiješ relé se dvěma spínacími kontakty? Jeden na obrysovky, druhý na hlavní světla. A může ti být jedno, jestli oba okruhy jsou spínané plusem nebo jde plus jen na kontakt parkovaček a hlavní světla se spínají ukostřením přes druhý kontakt (třeba u Japonců).

Nebster
Příspěvky: 129
Registrován: 10 bře 2007, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Nebster »

janousek píše:Většinou je mírně odlišný odpor cívek, i když jsou na stejné jmenovité napětí. Větší kontakty vyžadují větší "tah". :D Původní rele asi má na desce zapojené trvale.

Odporo cívek jsem měřil, to druhé relátko má odpor o 10ohmu menší, tak jsem k němu seriově přidal 10ohmovy odpor a nic. A máš pravdu to první rele je pevně na desce. Ppokud mi někdo poradil, jak jsou zapojeny světla v Žiguliku, tak budu rád, protože mi to nikdo není schpný říct, jinak bych to už dávno měl. A ještě jsem zjistil, že kdyý to druhé relé odpojím, a připojím znova tak už nesepne. A chybu v zapojení nemám to jsem si 100% jistý (kontrolovali to už 4 lidi).

Uživatelský avatar
paveltl
Příspěvky: 572
Registrován: 11 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Domažlice

#13 Příspěvek od paveltl »

Tak zøejmì bude jeho indukènost rozpínat ten tyristor.
Zkus to druhé relátko taky natvrdo pøiletovat, zapni to celé a uvidíš.

Nebster
Příspěvky: 129
Registrován: 10 bře 2007, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od Nebster »

a co kdybych k tomu připojil celou zakroužkovanou část (viz obr.), ještě jednou, šlo by to??
Přílohy
svetla2.JPG
(45 KiB) Staženo 36 x

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#15 Příspěvek od Hill »

Tak to znamená, že prvním relé neteče proud nebo je tak malý, že neudrží tyristor sepnutý.
Odpojíš cívku druhého relé a tyristor zavře.
Prostě nesmíš zapomenout, že tyristor sepne jednou a drží, dokud jím teče proud. Jak se tento proud zmenší pod přídržnou hodnotu nebo se přeruší, tyristor zavře a musíš ho vypnutím zapalování a opětným nastartováním zase spustit.
Řekl bych, že máš někde mezi paticí vestavěného relé a vývodem studeňák a přerušuje při otřesu, když se relé pokouší přitáhnout.


Napřed si rozchoď to pevně vestavěné relé a jeho kontaktem můžeš spínat druhé, které ty dva kontakty mít bude, případně třetí, čtvrté.... příklad pro inspiraci: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=3696

Připoj paralelně k cívce vestavěného relé elektrolyt 47uF/40V, ten by měl spínací proud tyristoru chvíli udržet, než dostatečně naroste proud vinutím (pokud ovšem je to tím).

Dva stejné tyristory s paralelně spojenými řídicími elektrodami možná někdy společně sepnou, daleko častěji ale sepne jen ten, který má menší napětí Ugk. To napětí už výše nevyleze, čili druhý tyristor nesepne. Takže to, cos tu červeně vyznačil, je jen teoretická možnost. Prakticky je totiž nepravděpodobné, že by to tak chodilo.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“