Regulátor dobíjení Jawa

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
salzvo
Příspěvky: 219
Registrován: 03 čer 2005, 02:00
Bydliště: okres Opava

Regulátor dobíjení Jawa

#1 Příspěvek od salzvo »

Zdravím.
Chtěl bych vyměnit původní mechanické regulační relé u jawa 250 (+ na kostře) za elektronický regulátor dobíjení. Z toho, co jsem našel vypadá nejlépe tohle: http://elweb.cz/clanky.php?clanek=90
Potom ještě tohle: http://motozelvy.ic.cz/tuning/regdynamo.doc (tady je zřejmě špatně zakreslené připojení dynama a baterky)
Zapojení a funkce originálního mechanického relé je tady: http://www.jawamania.info/technika/deta ... ?techid=18
Zajímalo by mě, jaký máte názor na tyto zmíněné zapojení a nebo víte o něčem lepším.

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#2 Příspěvek od Radix »

Regulátor dynama pro motocykly byl otištěn třeba v AR 3/80. Je poměrně jednoduchý, pracuje velmi dobře. Sám ho mám na Jawě 350 asi 20 let.

Uživatelský avatar
salzvo
Příspěvky: 219
Registrován: 03 čer 2005, 02:00
Bydliště: okres Opava

#3 Příspěvek od salzvo »

Tak tohle číslo bohužel nemám. Mohl bys to dát na upload nebo poslat na salzvo@seznam.cz ?

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#4 Příspěvek od Radix »

Mám to někde překreslené v sešitu, naskenuju to a pošlu ti to.

Uživatelský avatar
jano2
Příspěvky: 1748
Registrován: 28 pro 2006, 01:00
Bydliště: Orava,sever

#5 Příspěvek od jano2 »

Mam to tiež odskušane,chodi to vyborne,bez problemov už 20rokov.Mal som k tomu aj DPS do krabički z reg.k alternatoru,ale to už asi nenajdem
Malo toho viem,radšej sa spytam.

Uživatelský avatar
jano2
Příspěvky: 1748
Registrován: 28 pro 2006, 01:00
Bydliště: Orava,sever

#6 Příspěvek od jano2 »

foto je dost biedne,
Přílohy
Picture 267.jpg
(107.83 KiB) Staženo 3987 x
Malo toho viem,radšej sa spytam.

Uživatelský avatar
salzvo
Příspěvky: 219
Registrován: 03 čer 2005, 02:00
Bydliště: okres Opava

#7 Příspěvek od salzvo »

Díky za ty schémata. Vypadá to dobře a poměrně jednoduše.

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#8 Příspěvek od Radix »

U dynama se podívej, jestli máš jeden pól spojený s kostrou, dá se to snadno přehodit. Taky ho musíš přepólovat, aby mělo minus na kostře.
Jako výkonovou diodu, která nahrazuje zpětný spínač dej schottka KYW31/150. Je pak na ní menší ztráta. I tak musí být na solidním chladiči. Pozor na to, že KYW mají obrácené pouzdro.
U tranzistorů udělej kratší vývody a dej pod ně podložky, jinak by se mohly vývody snadno uklepat.

Uživatelský avatar
salzvo
Příspěvky: 219
Registrován: 03 čer 2005, 02:00
Bydliště: okres Opava

#9 Příspěvek od salzvo »

Díky za radu. Ta motorka má na kostře + takže budu muset dynamo přepólovat. Taky asi použiju ty schottky KYW (dělal jsem z nich usměrňovač ke svářečce, takže jich mám dost).

Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 13
Registrován: 24 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

Regulátor A3/80

#10 Příspěvek od Michal »

Zdravím,
mohl bych poprosit o upload toho èlánku z A3/80 na regulátor 6V?
michal.andrysik@tiscali.cz
Na tom obrázku výše je jen schéma a pokec chybí. Díky.
Zrovna toto amáro nemám...

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#11 Příspěvek od Radix »

V tom pokecu v podstatě nic není, co by se všeobecně nevědělo.
Měl bys to mít v poště.

Uživatelský avatar
leonv
Příspěvky: 53
Registrován: 04 srp 2009, 02:00

#12 Příspěvek od leonv »

Zdravím, chtěl bych toto zapojení použít na jawu 353 kyvačku. V tom schematu je to na čz 175. na kyvačce je misto zarovky ampermetr.
moc jsem nepochopil jak jste se bavili o tom spínači a nahrazení schotk. diodou. to asi u mě nepujde že? je tam spinačka v nadrzi a mezi 30 a 61 je ten ampermetr.

Uživatelský avatar
E8723
Příspěvky: 157
Registrován: 05 zář 2007, 02:00
Bydliště: Olomouc

#13 Příspěvek od E8723 »

chtěl bych se zeptat, jestli jste někdo neměřili napětí na dynamu, když zapojím budící vinutí paralelně ke statoru a nakopnu motor? syn má udělanou krosku s čz175 a jako zapalování má aku 12V, kterou musí asi po hodině jízdy nabít doma v garáži. jde mi o to, jestli by si dynamo (6V) nedokázalo pár ampér na dobíjení aku vyrobit samo. nemám to kde vyzkoušet, nemáme uhlíky.
Přílohy
obr.jpg
(10.64 KiB) Staženo 273 x
Naposledy upravil(a) E8723 dne 12 led 2012, 13:27, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#14 Příspěvek od breta1 »

salzvo píše:Díky za ty schémata. Vypadá to dobře a poměrně jednoduše.
Zkus to trochu inovovat. Tranzistory třeba BC639/640, místo D1-D4 dej TL431 jako ref 2,5V.

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od AmarokCZ »

breta1: TL431 bych tam osobně nedával, zenerka nebo několik diod je rozhodně spolehlivější možnost (a menší přesnost nevadí).
E8: dynamo 6V/45W bez problémů zvládá dobíjení 12V akumulátoru (dynamo pak dává 90W a pokud se i vhodně omezí proud statorem, tak nehrozí přetěžování), stačí jen udělat 12V regulaci.
Tak jak to máš na obrázku to určitě nezapojovat - jednak by byl přetížen stator nadproudem a taky by dynamo brzo tu baterku "vyvařilo".

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“