bargraf ako ukazatel stavu baterie

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Split
Příspěvky: 762
Registrován: 02 pro 2006, 01:00
Bydliště: Komárno

bargraf ako ukazatel stavu baterie

#1 Příspěvek od Split »

Ako to co najjednoduchsie postavit?Klasicky s diodami a odpormi alebo sa to da nejako aj s LM3914?
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.

Uživatelský avatar
salzvo
Příspěvky: 219
Registrován: 03 čer 2005, 02:00
Bydliště: okres Opava

#2 Příspěvek od salzvo »

Možností je několik.
Nejjednodušší je zapojit LEDku do série s vhodným odporem a zenerkou(viz obrázek). tak to bylo např. v ARA 11/1993, str.16
Je možné použít taky OZ a odporový dělič (např. KE 5/2005, str.22-23).
Ale samozřejmě je možno použít taky LM3914 apod. Záleží na tom, kolik LEDek by to mělo mít a jak přesné to má být.
Přílohy
MA_12.JPG
(12.29 KiB) Staženo 51 x

Uživatelský avatar
Split
Příspěvky: 762
Registrován: 02 pro 2006, 01:00
Bydliště: Komárno

#3 Příspěvek od Split »

no chcem pouzit klasicky bargraf lebo to vyzera uhladenejsie.Bargraf ma 10 diod.A mohlo by to byt troska presne a aby to zralo co najmenej
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.

Uživatelský avatar
honza637
Příspěvky: 526
Registrován: 03 pro 2004, 01:00
Bydliště: Sezimovo Ústí
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od honza637 »

Tak tam dej LM3914 a nízkopříkonové LED
Kolik serverů jsi zničil, tolikrát jsi adminem.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#5 Příspěvek od masar »

A může mi prosím někdo říct, jaký má smysl požadovat co nejmenší spotřebu u zatěžovacího voltmetru? To nemůžete myslet vážně :wink:
Pokud ovšem chceš monitorovat pouze napětí palubní sítě za provozu, pak se jedná o jiné zařízení. I tak je požadavek na minimální spotřebu bargrafu poněkud absurdní.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#6 Příspěvek od EKKAR »

Ono se s tím nemusí kontrolovat JEN napětí v autě - kde těch pár mW nestojí za řeč, ale taky všude jinde, kde se používá 12V akumulátor, třeba v solární technice, při portable provozu ho používají (téměř) všichni radioamatéři - a tady už se odebraným výkonem šetří, modeláři z 12V aku nabíjejí zdroje do svých modýlků - a taky to je většinou bez chodu motoru v autě, takže "škoda sežranýho miliwattu" nějakým indikátorem - spoustu dalších využití jsem určitě zapomněl, skleróza přece jen hlodá...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
honza637
Příspěvky: 526
Registrován: 03 pro 2004, 01:00
Bydliště: Sezimovo Ústí
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od honza637 »

Ono se taky uvažuje, že například v autě je řada spotřebičů, které běží nepřetržitě - např. palubní počítač, hodiny , některá osvětlení pokud sedíme ve voze. Čili zátěž tam je a není potřeba dělat další. Pokud by to nestačilo, stačí zapnout autorádio :)
Kolik serverů jsi zničil, tolikrát jsi adminem.

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#8 Příspěvek od stasek »

Nemusí se to nutně používat jen v autě, hodlám si něco takovýho udělat na kontrolu akumulátoru v lodi na přívěsný elektromotor. Tam je to docela důležitý, protože když dojde šťáva a jseš daleko od domova, tak se musí činit svaly. Tady by bylo velice výhodný mít signalizaci v procentech kapacity, jestli by to nějak šlo odhadnout.

Uživatelský avatar
Split
Příspěvky: 762
Registrován: 02 pro 2006, 01:00
Bydliště: Komárno

#9 Příspěvek od Split »

co pripojit na vývod cislo 5?
Přílohy
3914battmon.gif
(7.58 KiB) Staženo 56 x
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#10 Příspěvek od masar »

To máte zcela pravdu, tyto případy jsem neuvažoval. Problémem ovšem zůstává cejchování podobného zařízení, pokud není definován odběr z akumulátoru. "Zatěžovací" voltmetr totiž definuje odběr akumulátoru známým zatížením a tak lze k jednotlivým napěťovým úrovním přiřadit určitou kapacitu určitého(definovaného) akumulátoru. Každý druh akumulátoru má jinou vybíjecí křivku. Měření napětí "naprázdno" nemusí zcela zohledňovat stav akumulátoru. Jinak nemám další námitky.

Uživatelský avatar
honza637
Příspěvky: 526
Registrován: 03 pro 2004, 01:00
Bydliště: Sezimovo Ústí
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od honza637 »

Tak popravdě pokud tam není vyžadována veliká přesnost, stačí udělat pár cyklů třeba příkladně u toho elektromotoru a dotyčný to pak už odhadne. Myslím, že nemá smysl to nějak sáhodlouze řešit. Zvláště u Pb akumulátoru to odhadnout půjde, u NiCd by to bylo horší jelikož ten tvrději drží napětí .
Kolik serverů jsi zničil, tolikrát jsi adminem.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

Stejně nejlepší indikací stavu nabití Pb aku je hustoměr - ale co s ním u baterií jako je DELPHI nebo podobné svitkové anebo u gelových hermetických - i ty už se používají jako startovací, hlavně ve skútrech a podobných vozítkách. Tam už pomůže jen snímač proudu, převodník I/f a čítač, který se inkrementuje/dekrementuje podle směru proudu - a na displeji se indikuje v nějakých jednotkách absolutní nebo relativní náboj akumulátoru dodaný/odebraný. Musel bych pohledat, nejmíň jeden takový měřič náboje na plánku mám, ale je to složité.
Co se týká indikace napětí, nějakou cenu má indikovat napětí při nějaké předem definované zátěži - jestli to máš na ten elektročlun, tak nejdřív baterku nabij na plný pecky, pak k ní připoj ten bargraf a ponoř šroub do vody. Nevím, jakou a jestli vůbec tam máš regulaci, ale prostě to pusť nejdřív na plný pecky a piš si podle stopek, jak dlouho to trvá, než z maximálního napětí indikace sleze na nižší a nižší stupeň. Paralelně připojeným voltmetrem kontroluj, jestli napětí nespadne pod 10,8V - to je absolutní podlaha, pod ní už riskuješ smrt baterky. A jestli jsi někdy baterku zkoušel vycucat "domrtě", tak víš, že po kouskách z ní dostaneš víc - přerušováním vybíjení ještě před poklesem pod 11V se oživí a třeba po 5 minutách klidu znovu dodá nějakou tu stovku mAh...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
honza637
Příspěvky: 526
Registrován: 03 pro 2004, 01:00
Bydliště: Sezimovo Ústí
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od honza637 »

Zcela souhlasím s Ekkarem o tom akumulátoru. Současně s tím bargrafem doporučuji vytvořit jednoduchý obvod např. s TL072 a relátkem, který ti při 10.5V odpojí baterku a nahodíš to jenom ručně (něco jako samodržný obvod, stačí vhodně zapojit relé) a nestane se ti, že si baterku poškodíš. Tento obvod jsem dělal také do svojí sluneční elektrárny ale nebyl zatím nikdy použit:)
Jináč tohle poměrně nepřesné měření je závislé také na stáří s stavu aku. S tím se musí počítat.
Kolik serverů jsi zničil, tolikrát jsi adminem.

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#14 Příspěvek od stasek »

Regulaci ten motor má, je to závěsný motor s pěti stupni regulace. To vypínání při poklesu na 10,5V je dobrý nápad.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Tak k té 5ti stupňové regulaci jen dořeknu, že by bylo nejlepší ten samý test udělat na každý regulační stupeň, a namalovat si jednoduchou tabulku, do které zaneseš (třeba) do sloupků čas, který na daný výkonový stupeň trvá, než napětí sleze o 1 LEDku dolů - a do řádků ty jednotlivé regulační stupně. Ve výsledku pak dostaneš 5 různých časů vybíjení aku o 1 indikační stupeň - čím vyšší odběr, čas bude kratší. Nedá se to uvést obecně, záleží na každém aku (viz Honza637) i na motoru (mazání ložisek, teplota i třeba velikost a stoupání lopatek šroubu), na regulátoru (odporový nebo PWR?) a v neposlední řadě i na způsobu nastavení obou krajních mezí indikátoru. Musíš si proto všecky konstanty oměřit a vyzkoušet sám.
Ještě k té mezi odpojení aku - 10,5V je mez, do které lze vybíjet staniční Pb baterie, je to napětí 1,75V/článek. Tyto baterie mají menší maximální dovolený proud a jiné uspořádání deskových sad v článcích, než baterie obvyklé v autech - u těch jsou desky masivnější a dovolené proudy tím pádem vyšší. Výrobci právě z těchto důvodů (ochrana před usmrcením akumulátoru nadměrně hlubokým vybitím) doporučují nastavovat pro tyto baterie DOLNÍ VYBÍJECÍ MEZ na hodnotu 10,8V neboli 1,8V/článek. Zdá se to být JEN 50mV (300mV na celém aku), ale v elektrochemii často o životě a smrti článků rozhodují i jen pouhé jednotky mV, proto v zájmu vyšší životnosti se přikláním k této o málo vyšší hodnotě.
Tím samozřejmě nechci tvrdit, že v nouzi není možné Pb akumulátor vycucat ještě více, sám mám zkušenost s 12V baterií "vydudanou" na klidové napětí 8V(!!!), ale pokud se v takovémto případě NEJPOZDĚJI IHNED nezahájí opětovné nabíjení, je takto vybitý akumulátor na hranici života a smrti.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“