Stránka 1 z 2

bargraf ako ukazatel stavu baterie

Napsal: 28 črc 2007, 13:57
od Split
Ako to co najjednoduchsie postavit?Klasicky s diodami a odpormi alebo sa to da nejako aj s LM3914?

Napsal: 28 črc 2007, 14:22
od salzvo
Možností je několik.
Nejjednodušší je zapojit LEDku do série s vhodným odporem a zenerkou(viz obrázek). tak to bylo např. v ARA 11/1993, str.16
Je možné použít taky OZ a odporový dělič (např. KE 5/2005, str.22-23).
Ale samozřejmě je možno použít taky LM3914 apod. Záleží na tom, kolik LEDek by to mělo mít a jak přesné to má být.

Napsal: 28 črc 2007, 14:32
od Split
no chcem pouzit klasicky bargraf lebo to vyzera uhladenejsie.Bargraf ma 10 diod.A mohlo by to byt troska presne a aby to zralo co najmenej

Napsal: 28 črc 2007, 15:43
od honza637
Tak tam dej LM3914 a nízkopříkonové LED

Napsal: 29 črc 2007, 18:26
od masar
A může mi prosím někdo říct, jaký má smysl požadovat co nejmenší spotřebu u zatěžovacího voltmetru? To nemůžete myslet vážně :wink:
Pokud ovšem chceš monitorovat pouze napětí palubní sítě za provozu, pak se jedná o jiné zařízení. I tak je požadavek na minimální spotřebu bargrafu poněkud absurdní.

Napsal: 29 črc 2007, 19:18
od EKKAR
Ono se s tím nemusí kontrolovat JEN napětí v autě - kde těch pár mW nestojí za řeč, ale taky všude jinde, kde se používá 12V akumulátor, třeba v solární technice, při portable provozu ho používají (téměř) všichni radioamatéři - a tady už se odebraným výkonem šetří, modeláři z 12V aku nabíjejí zdroje do svých modýlků - a taky to je většinou bez chodu motoru v autě, takže "škoda sežranýho miliwattu" nějakým indikátorem - spoustu dalších využití jsem určitě zapomněl, skleróza přece jen hlodá...

Napsal: 29 črc 2007, 20:10
od honza637
Ono se taky uvažuje, že například v autě je řada spotřebičů, které běží nepřetržitě - např. palubní počítač, hodiny , některá osvětlení pokud sedíme ve voze. Čili zátěž tam je a není potřeba dělat další. Pokud by to nestačilo, stačí zapnout autorádio :)

Napsal: 29 črc 2007, 20:48
od stasek
Nemusí se to nutně používat jen v autě, hodlám si něco takovýho udělat na kontrolu akumulátoru v lodi na přívěsný elektromotor. Tam je to docela důležitý, protože když dojde šťáva a jseš daleko od domova, tak se musí činit svaly. Tady by bylo velice výhodný mít signalizaci v procentech kapacity, jestli by to nějak šlo odhadnout.

Napsal: 29 črc 2007, 21:09
od Split
co pripojit na vývod cislo 5?

Napsal: 29 črc 2007, 21:17
od masar
To máte zcela pravdu, tyto případy jsem neuvažoval. Problémem ovšem zůstává cejchování podobného zařízení, pokud není definován odběr z akumulátoru. "Zatěžovací" voltmetr totiž definuje odběr akumulátoru známým zatížením a tak lze k jednotlivým napěťovým úrovním přiřadit určitou kapacitu určitého(definovaného) akumulátoru. Každý druh akumulátoru má jinou vybíjecí křivku. Měření napětí "naprázdno" nemusí zcela zohledňovat stav akumulátoru. Jinak nemám další námitky.

Napsal: 29 črc 2007, 21:56
od honza637
Tak popravdě pokud tam není vyžadována veliká přesnost, stačí udělat pár cyklů třeba příkladně u toho elektromotoru a dotyčný to pak už odhadne. Myslím, že nemá smysl to nějak sáhodlouze řešit. Zvláště u Pb akumulátoru to odhadnout půjde, u NiCd by to bylo horší jelikož ten tvrději drží napětí .

Napsal: 29 črc 2007, 22:04
od EKKAR
Stejně nejlepší indikací stavu nabití Pb aku je hustoměr - ale co s ním u baterií jako je DELPHI nebo podobné svitkové anebo u gelových hermetických - i ty už se používají jako startovací, hlavně ve skútrech a podobných vozítkách. Tam už pomůže jen snímač proudu, převodník I/f a čítač, který se inkrementuje/dekrementuje podle směru proudu - a na displeji se indikuje v nějakých jednotkách absolutní nebo relativní náboj akumulátoru dodaný/odebraný. Musel bych pohledat, nejmíň jeden takový měřič náboje na plánku mám, ale je to složité.
Co se týká indikace napětí, nějakou cenu má indikovat napětí při nějaké předem definované zátěži - jestli to máš na ten elektročlun, tak nejdřív baterku nabij na plný pecky, pak k ní připoj ten bargraf a ponoř šroub do vody. Nevím, jakou a jestli vůbec tam máš regulaci, ale prostě to pusť nejdřív na plný pecky a piš si podle stopek, jak dlouho to trvá, než z maximálního napětí indikace sleze na nižší a nižší stupeň. Paralelně připojeným voltmetrem kontroluj, jestli napětí nespadne pod 10,8V - to je absolutní podlaha, pod ní už riskuješ smrt baterky. A jestli jsi někdy baterku zkoušel vycucat "domrtě", tak víš, že po kouskách z ní dostaneš víc - přerušováním vybíjení ještě před poklesem pod 11V se oživí a třeba po 5 minutách klidu znovu dodá nějakou tu stovku mAh...

Napsal: 29 črc 2007, 22:21
od honza637
Zcela souhlasím s Ekkarem o tom akumulátoru. Současně s tím bargrafem doporučuji vytvořit jednoduchý obvod např. s TL072 a relátkem, který ti při 10.5V odpojí baterku a nahodíš to jenom ručně (něco jako samodržný obvod, stačí vhodně zapojit relé) a nestane se ti, že si baterku poškodíš. Tento obvod jsem dělal také do svojí sluneční elektrárny ale nebyl zatím nikdy použit:)
Jináč tohle poměrně nepřesné měření je závislé také na stáří s stavu aku. S tím se musí počítat.

Napsal: 29 črc 2007, 22:34
od stasek
Regulaci ten motor má, je to závěsný motor s pěti stupni regulace. To vypínání při poklesu na 10,5V je dobrý nápad.

Napsal: 30 črc 2007, 15:52
od EKKAR
Tak k té 5ti stupňové regulaci jen dořeknu, že by bylo nejlepší ten samý test udělat na každý regulační stupeň, a namalovat si jednoduchou tabulku, do které zaneseš (třeba) do sloupků čas, který na daný výkonový stupeň trvá, než napětí sleze o 1 LEDku dolů - a do řádků ty jednotlivé regulační stupně. Ve výsledku pak dostaneš 5 různých časů vybíjení aku o 1 indikační stupeň - čím vyšší odběr, čas bude kratší. Nedá se to uvést obecně, záleží na každém aku (viz Honza637) i na motoru (mazání ložisek, teplota i třeba velikost a stoupání lopatek šroubu), na regulátoru (odporový nebo PWR?) a v neposlední řadě i na způsobu nastavení obou krajních mezí indikátoru. Musíš si proto všecky konstanty oměřit a vyzkoušet sám.
Ještě k té mezi odpojení aku - 10,5V je mez, do které lze vybíjet staniční Pb baterie, je to napětí 1,75V/článek. Tyto baterie mají menší maximální dovolený proud a jiné uspořádání deskových sad v článcích, než baterie obvyklé v autech - u těch jsou desky masivnější a dovolené proudy tím pádem vyšší. Výrobci právě z těchto důvodů (ochrana před usmrcením akumulátoru nadměrně hlubokým vybitím) doporučují nastavovat pro tyto baterie DOLNÍ VYBÍJECÍ MEZ na hodnotu 10,8V neboli 1,8V/článek. Zdá se to být JEN 50mV (300mV na celém aku), ale v elektrochemii často o životě a smrti článků rozhodují i jen pouhé jednotky mV, proto v zájmu vyšší životnosti se přikláním k této o málo vyšší hodnotě.
Tím samozřejmě nechci tvrdit, že v nouzi není možné Pb akumulátor vycucat ještě více, sám mám zkušenost s 12V baterií "vydudanou" na klidové napětí 8V(!!!), ale pokud se v takovémto případě NEJPOZDĚJI IHNED nezahájí opětovné nabíjení, je takto vybitý akumulátor na hranici života a smrti.