spojení dvou vodičů

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
E8723
Příspěvky: 157
Registrován: 05 zář 2007, 02:00
Bydliště: Olomouc

spojení dvou vodičů

#1 Příspěvek od E8723 »

Mám takový stupidní dotaz:
Jakej použít univerzální konektor (spoj) pro spojení dvou, popřípadě více vodiču? Nabízí se klasická čokoláda. Táta mě vždycky poučoval, že musím lankový vodič vždycky ocínovat. Teď jsem zrovna po sobě opravoval instalaci v autě-tři roky starou, přechodovej odpor byl právě v čokoládě:)
Uvítám pozityvní i negativní zkušenosti
Naposledy upravil(a) E8723 dne 26 lis 2007, 16:12, celkem upraveno 1 x.

jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

#2 Příspěvek od jandu »


Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Moje vlastní zkušenosti:
Pokud jsou spojovanými vodiči DRÁTY (= plný materiál), je lepší ta "čokoláda" nebo všeobecně šroubovací svorky. Existují i typy, ve kterých nedochází k vzájemnému kontaktu drátů - ty jsou proto vhodné na místa přechodů ze starší hliníkové instalace na modernější měděnou - nedochází vlivem vzájemné elektrochemické reakce ke korozi vodičů.
Jiná situace nastane, když jsou vodiči LICNY (= lankové vodiče) - ty se ve svorce zdeformují a smáčknou. Pocínování konců není dobré řešení, protože svazek vodivých vláken nasáklý pájkou a následně ztuhlý se chová úplně jinak, než nenasáklá čistá licna - a pokud se takto procínovaný vodič pohybuje, místo, kde procínování končí se stává uzlem ohybu - pocínovaný konec proto poměrně rychle odpadne = odlomí se. Řešení pro takové případy je buď tenkostěnná mosazná trubička, nebo přímo speciální měděný nebo mosazný krimpovací nástavec - pomocí speciálních kleští se zaskřípne na nepocínovaný konec vodiče a vytvoří tak pevný konec, odolávající síle ve šroubové svorce, zároveń ale s dostatečnou ohebností až (téměř) na samotný konec - takže vodič je odolnější proti odlomení.
Pro rozebíratelné spoje v mobilních aplikacích (auta, letadla...) se šroubovací svorky příliš nehodí, vinou provozních vibrací se šroubky uvolňují. Sice existují svorky s pérovými nebo vějířovými podložkami, ale nejsou všelék. Do takovýchto míst se proto už léta vyrábějí konektory typu FAST-ON jak v provedení na kabel, tak i do DPS a další - a v několika šířkách, odstupňovaných podle výkonových nároků na konektor kladených. Tyto konektory se na monolitický kabel pájejí, na licnu zásadně krimpují - kvůli ohebnosti. Pájet Fastony na licnu je koledováním si o nepříliš do budoucna vzdálenou nečekanou poruchu - vzniklou výše zmíněným odlomením procínovaného konce vodiče od ohebnějšího zbytku kabelu...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
janousek
Příspěvky: 935
Registrován: 27 bře 2004, 01:00

#4 Příspěvek od janousek »


Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od ZdenekHQ »

Navíc bývaly časy, kdy v "čokoládě" byl pod šroubkem ještě tenký pásek skrz dutinku. Většině lidí to zavazelo, tak to výrobci zrušili a teď se někteří diví :wink:

To cínování bylo dobrý např. u relativně starých vypínačů, když jsi dával licnu pod šroubek a ohneš ji po pocínování po směru utahování šroubku. Dneska je to všechno nachystaný na krimpovací dutinky, nakonec licna se prakticky kromě přívodních šňůr nepoužívá.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
janousek
Příspěvky: 935
Registrován: 27 bře 2004, 01:00

#6 Příspěvek od janousek »

Ale používá se licna, v rozvaděčích.

Jan16

Souhlasím s LICNAmi

#7 Příspěvek od Jan16 »

janousek píše:Ale používá se licna, v rozvadìèích.
Musím souhlasit. Táta pracuje v Praze v elektrofirmì Blumenbecker, kde navrhují øídící systémy (tudíž sestavují i rozvadìèe) - tam jsou všude licny.... dokonce i na propojení jednotlivých rozvadìèù mezi sebou. Na dráty se ale krimpují takové kovové "trubièky". Oba typy kabelù mají své výhody i nevýhody......

Uživatelský avatar
Jindra2
Příspěvky: 758
Registrován: 09 srp 2005, 02:00

#8 Příspěvek od Jindra2 »


Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od ZdenekHQ »

janousek píše:Ale používá se licna, v rozvaděčích.
To samozřejmě. Netušil jsem, že zapojuje rozvaděč. :)

Nakonec kdyby tam byly tvrdý dráty, ty dvířka, na kterých je většinou taky elektronika, by se hodně špatně otvíraly.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
vybihal
Příspěvky: 297
Registrován: 04 čer 2007, 02:00
Bydliště: Suchý

#10 Příspěvek od vybihal »

Licnu pod šroubovaný spoj nikdy necínovat.
Měl jsem tady aparaturu 2x400W - nefunguje jeden kanál.
Odborně vyrobené propojovací šňůry k repro - cínovaná licna připojena na konektor Speacon - dutinka se šroubkem. Licna byla úplně volná. Šrobek jsem dotáhl o 2 otáčky. Cín totiž "teče" a spoj se uvolní. Nalisoval jsem dutinky a vše je OK.
Z praxe vím jak vypadá připojení větších výkonů např. na stykače (motory 6, 10, 15 kW v obráběcích strojích). Tam kde byly licny cínovány bylo hodně problémů - hořely vodiče, kontakty na stykačích, svorkovnice... Kde jsou použity lisovací koncovky potíže nejsou.
VyBiSu

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Nedávno jsem mluvil s dnes už důchodcem - revizákem, licny už se podle norem EU na koncích pro svorky ani cínovat NESMĚJÍ - jediná povolená varianta jsou dutinky nebo mosazné stiskací koncovky.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
denis15
Příspěvky: 641
Registrován: 21 čer 2005, 02:00
Bydliště: Opava

#12 Příspěvek od denis15 »

Zkušenosti autoelektrikáře mi po pár letech daly jasnou odpověď:
1. mačkací fastony - naprosto naprd, mají tendenci se uvolnit, vyhřát a tendence k přechodovým odporům
Pokud je potřebuju užít, oddělám tu plastovou blbinu, zapájím drát na konektor a dám přes to smršťovačku
2. čokoladka - v interiéru auta budiž, ale necínovat. Jak již bylo řečeno, teče to a po pár měsících se člověk nestačí divit.
3. mačkací trubičky - jeden z těch spolehlivých způsobů, jak to spojit

Pokud chci něco spolehlivě spojit, pájím sic to jde a používám 2-3vrstvy smršťovačky na spoj. Tyto spoje vydrží i v motorovém prostoru, kde předešlé na 99% vyhnijou do roka a do dne.
Beru to z pohledu autoelektrikáře, protože jsme v rubrice auto-moto, proto mě nekamenujte. :wink:

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od ZdenekHQ »

Někdy nastává problém, kdy zuřivě utaženej šroubek tu licnu přeřízne. Proto ve starých čokoládkách byl pásek, dneska to zrušili, takže se musí utahovat s citem.

Já, pokud cínuju licnu, tak jen špičku, aby se to netřepilo. Zbytek nechávám osudu....
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
pibroch
Příspěvky: 40
Registrován: 28 led 2007, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#14 Příspěvek od pibroch »

3. mačkací trubičky - jeden z těch spolehlivých způsobů, jak to spojit


kde by som nasiel foto, alebo odkaz na "mačkací trubičky" ??
aby som vedel, ako to vlastne vyzera.
vdaka
elektrika su dva dratky, jeden vedie tam a druhy spátky...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Jindra Ti to tady napsal : http://www.wago.com/wago_root/cz/index.html - nevím, proč to vlákno nečteš celý!?!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“