Výroba PLS
Moderátor: Moderátoři
Výroba PLS
Tak nejak jsem zacal s bastlenim a potreboval bych poradit, jaka je nejvyhodnejsi technologie a postup pri vyrobe PLS. Nasel jsem navod na vyrobu fotocestou pomoci horskeho slunce Je nutne pouzivat folii s vytistenym schematem, nebo staci jednodussi schemata "nakreslit" fixou? Pripadne dalsi rady a poznatky uvitam
Diky moc, rosenheim
Diky moc, rosenheim
DPS
Navrhnu si plošný spoj v nějakém editoru (Ferda nebo Eagle) a emailem zašlu firmě Spoj. Nejpozději do týdne mám tišťák hotový. Pokud je to z časopisu, stačí jim poslat číslo stránky, kde je motiv.
Jednoduché motivy kreslím trubičkovým perem lihovou barvou. Naklepnu si přes papír s návrhem dirky, obtahnu je kroužky a pak to propojím čárama. Leptám v Grafolitu, viz rubriku http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... forum&f=16
Jednoduché motivy kreslím trubičkovým perem lihovou barvou. Naklepnu si přes papír s návrhem dirky, obtahnu je kroužky a pak to propojím čárama. Leptám v Grafolitu, viz rubriku http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... forum&f=16
Já používám "pravěkou" technologii kreslení trubičkovým perem barvou na plošné spoje (ředitelná vodou) a leptání v chloridu železitém.Je to pravěk,ale jednodužší tišták mám za hodinu nakreslený a vyleptaný.Na leptání mám slepené "akvárko" z plexi o rozměrech asi 30*20*0.5 cm (vnitřní rozměry).
Je zasazené ve stojanu nastojato,na leptání je tředa jen minimum chloridu a postup leptání se dá dobře kontrolovat díky tomu,že tišták je nastojato a stěny jsou průhledné.
Složitějsí tištáky sem vytiskl zrcadlově na laserové tiskarně na papír,přežehlil na kuprexid a poopravit vadná místa.
Je zasazené ve stojanu nastojato,na leptání je tředa jen minimum chloridu a postup leptání se dá dobře kontrolovat díky tomu,že tišták je nastojato a stěny jsou průhledné.
Složitějsí tištáky sem vytiskl zrcadlově na laserové tiskarně na papír,přežehlil na kuprexid a poopravit vadná místa.
007
PLS
Cetl jsem kdesi navod na vyrobu fotocestou - fotocitlivej kuprextit, schema vytiskout na folii a pak osvitit "slunickem", vyvojka atd. Pripada mi to nejsikovnejsi. Myslite, ze vyjde levneji nechat si plosnak vyrobit (Bucek)? Kolik tak stoji v prumeru 1dm2?
A nevite, jestli kdyz na ten fotocitlivej kup. namaluju spoje fixou, bude to fungovat?
A nevite, jestli kdyz na ten fotocitlivej kup. namaluju spoje fixou, bude to fungovat?
www.bucek.name jinak jeden dm u nich stojí cca 70kč,čím větší tím jde cena za 1dm dolů,na netu mají přímo nějakej prográmek na výpočet ceny.To malování na fotocitlivej plošňák je zbytečný,s tou fixou už můžeš přímo leptat.
Klídek chlapi,to je nulák...
- HiGhLaNdEr
- Příspěvky: 912
- Registrován: 08 bře 2005, 01:00
- Bydliště: Českobudějovicko
- Kontaktovat uživatele:
- jezevec
- Hlavní moderátor
- Příspěvky: 5414
- Registrován: 13 čer 2004, 02:00
- Bydliště: Břeclavsko
- Kontaktovat uživatele:
Jakou metodu výroby pl. spojů si zvolíš, uvidíš až časem. Já preferuji výrobu fotocestou i pro zkušební desky. U zapojení, kde závisí na rozmístění součástek to ani jinak nejde. Také si nedovedu představit jak bych dělal oboustrannou desku nebo na SMD kreslenou ručně. Desku mám vyrobenou do půlhodiny. Inspiraci najdeš na http://www.mcu.cz/modules/news/article.php?storyid=313
Nedavno som musel vyrobit dosku, navrh som mal vsak len vytlaceny na kancl.papiery, bol vikend a nebolo kde ho prefotit na foliu . Tak som zo strany tlace nalepil priesvitnu pasku, poriadne povytlacal vzduch, pod teplou vodou odstranil papier a ostala folia "pouzitelnej kvality aj na SMD 0805". Neskor som prisiel na to, ze staci presvietit kvalitne vytlacenu predlohu aj cez papier, ale treba "vychytat" cas, a vzdialenost od vybojky, tok ziarenia klesa s kvadratom vzdialenosti a kazda vybojka ma svoje "kozmologicke konstanty"
Já osobně jsem zkoušel kdysi fotocestu,ale nezdařilo se a už mi bylo líto peněz za další desku,protože jsem kupoval hotovou s fotolakem,on se prodává i ve sreji,ale ten taky není za hubičku,tak jsem zůstal u klasiky centrofix spolu s chloridem a nemůžu si stěžovat.Pro vlastní potřebu to bohatě stačí a pokud to chce někdo vystavovat nebo prodávat jako stavebnici,tak by měl zvolit asi spíše větší kvalitu.Když dělám spoje na integráč a je to moc na husto,tak je dobré si namalovat čáru přes všechny piny a pak ji jednotlivě třeba podle pravítka přerušit třeba jehlou a spolehkivě se vylaptá i skulinka 0,1mm.A pak je dobré aby se chlorid mírně ohřál,jde to potom rychleji a stále se sním míchalo,jak to necháš jen tak ležet,tak se to podleptá.Jinak dotaz na ostatni-když si navrhnu plošnák v EAGLE s tím že to chci někam poslat,v jakým formátu se to posílá,v originál od eagle,nebo JPG a kam to přesně posíláte?Kdybych měl hodně složitej plošnák,tak bych to zkusil.