Hledam audio limiter

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

Hledam audio limiter

#1 Příspěvek od robo »

Hledam zarizeni, hotovy vyrobek. Audio limiter ktery vyrovna audio signal na urcitou uroven. Vezmu priklad. Cd prehravac s hdd. Na hardisku je ulozena muzika ktera jede stale dokola. Pres cd mechaniku se jednou za cas aktualizuje seznam skladeb. A hlasitost skladeb je ruzna. a tak by audio signal sel do zarizeni kde by se signal zesilil nebo zeslabil. Jde mi hlavne o hlasite nahravky ktere potrebuji ztisit. Dik.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#2 Příspěvek od Sendyx »

Alesis 3630 + správné nastavení (soft knee, dlouhé časy release). Nebo něco softwarového... to bude ale dražší.

Uživatelský avatar
hrabosh
Příspěvky: 446
Registrován: 19 čer 2005, 02:00
Bydliště: Brno venkov
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od hrabosh »

Mimochodem schema hardwarového řešení by nebylo ?

Uživatelský avatar
cafenet
Příspěvky: 428
Registrován: 14 říj 2004, 02:00
Bydliště: RK

#4 Příspěvek od cafenet »

software řešení je např. octimax, volume logic, sound solution - vše pluginy pro winamp asi to nejlepši co pro winamp existuje a je to real time podobně choděj ty nejnamakanější hardware mašiny ktery používají třeba v rádiu
další řešení je mp3trim pro kterej umí upravovat (normalizovat) hlasitost mp3 bez rekomprese
na webu jsem viděl i nějaký hardware kompresory asi za 4k stavba nějakýho dokonalejšího zařízení bude asi velmi obtížná, jednoduchá zařízení tohoto typu pouzívají některé mikrofony
možná jsem si třepil hubu zbytečně protože chceš něco jinýho ale to hw zařízení co chceš se bude podobat třeba tomu volume logic (ma to své nevýhody)
dost možná je dobré řešení mp3trim pro který upravuje hlasitost pro celé cd ne jenom pro skladbu a bez rekomprese je to taky výhoda

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#5 Příspěvek od robo »

Ten Alesis 3630 neni spatny. Ale nejake "jednodusi" zarizeni by nebylo. Tohle je moc profi. Nehledam zadnou soft. aplikaci. Dik


Uživatelský avatar
piitr
Příspěvky: 1003
Registrován: 19 říj 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od piitr »

Co tohle? http://www.belza.cz/audio/alc.htm
To se mi docela líbilo.

Uživatelský avatar
hrabosh
Příspěvky: 446
Registrován: 19 čer 2005, 02:00
Bydliště: Brno venkov
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od hrabosh »

piitr píše:Co tohle? http://www.belza.cz/audio/alc.htm
To se mi docela líbilo.
Dík ! Zkoušel to někdo stavět ? Jak to chodí? Neničí to dynamiku hudby ?

Uživatelský avatar
cafenet
Příspěvky: 428
Registrován: 14 říj 2004, 02:00
Bydliště: RK

#9 Příspěvek od cafenet »

s dynanikou to určitě bude hejbat jinak to nejde, časová konstanta musí být kompromis

Gavin Milarr

#10 Příspěvek od Gavin Milarr »

hrabosh píše:
piitr píše:Co tohle? http://www.belza.cz/audio/alc.htm
To se mi docela líbilo.
Dík ! Zkoušel to nìkdo stavìt ? Jak to chodí? Nenièí to dynamiku hudby ?
Takze zaprve: zkresluje to jako blazen -- ta dvojkombinace NPN tranzistoru se sice trochu kompenzuje, ale presto je dost nelinearni; dal -- je to dost choulostivy na nastaveni casovejch konstant a hlavne -- potrebuje to pred vstup predradit sledovac signalu z impedancnich duvodu.

U ALC se obvykle jedna o reseni dvou problemu, a to modulacnich spicek a dlouhodobeho premodulovani. Prvni problem resi limiter, ktery na kratky okamzik snizi amplitudu vystupniho signalu tak, aby se vesla pod limitaci. Pouzivaji se rychle napetim rizene rezistory, zpravidla nejaky JFET tranzistor. Druhy problem je slozitejsi, protoze omezeni musi bezet delsi dobu a miva za nasledek dynamicke zkresleni. Na druhou stranu, pokud z nejruznejsich duvodu potrebujete amplitudu signalu omezit a vite o kolik, muzete ji posleze zase zvednout. To se pouziva treba u nahravani na mgf. pasek.

Ovsem v uvodu dany problem je trochu jiny a kdysi jsem to resil taky -- hrani na diskotekach z nenaposlouchanych nahravek. Resi to drobna modifikace zapojeni z tohoto katalogoveho listu: http://www.tesla-blatna.cz/_soubory/opt ... optron.pdf
Z vlastni zkusenosti musim upozornit, ze je nutne zjistit, v jakem rozmezi napeti na LED je zmena odporu fotorezistoru linearni (a pracujte pri stale teplote, fotorezistor ma znacnou zavislost odporu na teplote. Pokud budete ALC montovat do koncoveho zesilovace, dejte ho co nejdal od chladice) a podle toho upravit ostatni soucastky, zejmena paralelni odpor 22k a odpor 10k na neinv. vstupu prvniho OZ. Ten 22k zrejme linearizuje odpor fotorezistoru, ja jsem v mem zapojeni pouzil neinvertujici zesilovac, vstupni delic a ev. odpor do serie s fotorezistorem (zesileni inv. zesilovace je >=1) aby pro 1V bylo zesileni OZ=1. Zapojeni snad nekde vyhrabu nebo obkreslim z plosnaku, dosahl jsem temer linearniho prubehu pro signaly 1 -- 2V (Umax). Ridici signal jsem odebiral primo z vystupu, ten druhy OZ jen obraci fazi a s diodami pracuje jako zdvojovac napeti.

Pokud nesezenete optoclen s fotorezistorem (nekupujte predrazene Vactroly), muzete si jej vyrobit z cervene LED, fotorezistoru a vhodne trubicky. Pozor na okolni svetlo -- optoclen musi byt svetlotesny. A merit a merit a merit -- linearni oblast nekterych fotorezistoru je dost uzka, prakticky budete potrebovat zmenu alespon o 10kOhm. Protoze jsem linej, nebudu ted prepocitavat volty na decibely, kazdopadne zesileni obvodu by nemelo byt vetsi, nez zeslabeni vstupnim delicem (ony ty digitalni zdroje mivaji vic, nez LINE, nekdy i 2,5V). Dalsi informace, cisla, hodnoty, vypocty, zduvodneni e-mailem na emmaster@hfis.tul.cz.

Jinak upozornuji, ze nejsem profik, vetsinu vlastnich konstrukci jsem vyrobil bastlenim bez hluboke znalosti teorie obvodu a to malo, co vim, jsem si precetl na obalech od zvykacek :-)

Gavin Milarrr

#11 Příspěvek od Gavin Milarrr »

Omlouvam se za zmateni, ctu to po sobe se zpozdenim. V tom kat. listu je odpor 10k v invertujicim vstupu OZ a zesileni neinvertujiciho zesilovace je vetsi nebo rovno 1. To je tak, kdyz clovek mysli na blbosti...

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#12 Příspěvek od Sendyx »

Upřímně řečeno, vactroly považuju vhodné tam, kde je třeba řešit rychlou limitaci nebo nenáročnou kompresi o 10-20dB max. Je mnohem jednodušší aplikovat některý specializovaný obvod THAT nebo něco podobného. Dneska jsem testoval prototyp autoadaptivního limiteru pro podobné účely, jádro tvoří 2 chytré obvody a funguje to pěkně :D

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#13 Příspěvek od Hill »

Ten Trejbalův limitor je vhodný pro signály do řádu desítek mV, s dynamickým mikrofonem střední impedance to jde nastavit ke spokojenosti zvukaře a zkreslení není patrné. Pro signál od asi 200mV nahoru už to zkreslení slyšet je.
S vactrolem z Blatné je zapojení podobné, jen ten fotoodpor je zapojen místo té první BC238 (ta tam zůstane, ale nemá kolektor s bází vyvedené do signálové cesty). LEDka toho vactrolu se zapojí do kolektoru druhé BC238 v sérii s odporem 560 ohmů místo odporu 3k9.
Podotýkám, že napětí na LEDce je od okamžiku, kdy začne jen malinko žižlat, konstantní, saturační. Jas (a tedy vodivost fotoodporu) se nastavuje proudem.
Jo, a odpor v sérii se vstupem je vhodné zvětšit aspoň na 47k.
Žere to sice o něco víc, ale nezkresluje to ani při vstupním efektivním signálu 2V.

Upozorňuji ale na jednu věc: tento kompresor hlídá špičky, což znamená, že "řidší" signál, například řeč, se bude jevit o 8dB slabší, než hutná hudba se stejně vysokými špičkami.
Pro zdánlivě stejnou hlasitost bys potřeboval, aby kompresor nejvíce hlídal oblast kmitočtů, na které je ucho nejcitlivější (zhruba 250Hz - 4kHz), mimo toto pásmo mu má citlivost zvolna klesat. Samozřejmě modulační špičky, které pak projdou, mohou přemodulovat záznam, tak je pak nutné nastavit úroveň záznamu na asi -8dB pro vše. A zpomalit náběh například odporem mezi běžcem trimru 4k7 a kondíkem, aby na ty ostré špičky reagoval, až jich bude víc za sebou.
Prostě každý kompresor či limitor má konkrétní vlastnosti šité na míru a v jiné aplikaci právě tyto vlastnosti mohou být nežádoucí.

Záznam v některém digitálním formátu lze ale stejně úspěšně srovnat levně a softwarově, umí to například Nero: při vypalování ve formátu CDAudio si přece můžeš nastavit, že vše, co je slabší, než 60% a silnější, než 90%, se znormalizuje na 90%. A simulovat vypalování na harddisk. Viděl jsem to i v nějakém programu, co umí přímo komprimovaný formát, ale nepamatuju si, co to bylo. Rozdíl v hlasitosti do 3dB nepoznáš. A máš to doma, jen tomu dát ten čas na prosypání těch jedniček a nul kompresorem, který to znormalizuje.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#14 Příspěvek od Sendyx »

Pro daný účel je ten Trejbalův limiter k ničemu, mimochodem myslím, že tohle zapojení jsem už v nepatrné obměně viděl. Takové primitivní limitery jsou použitelné na řečový signál, který končí v nějakém sdělovacím zařízení, které ty vyšší harmonické příslušně ořízne.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#15 Příspěvek od Atlan »


Odpovědět

Zpět na „Poradna“