Kompresor z chladnicky
Moderátor: Moderátoři
Kompresor z chladnicky
Zdravim,
vybral som zo starej chladnicky (zo 1970 priblizne) kompresor a chcem ho pouzit na fukanie dusi,gum apod.Kompresor ma tepelny spinac.Kompresor funguje tak,ze ked sa zapne do 220V tak ide v pohode ale ked pridrzim palec na diere,kde vychadza vzduch von tak akoby cely kompresor "zdochne"...Mam k nemu aj taku redukciu cez co je to zapojene a neviem,ci to nahodou vdaka tomu nefunguje...Na obrazkoch je pin 7 Faza a 8 Nulak...Dakujem za pomoc.Fotky su tu http://ukazto.com/?id=2754818&klic=GvE7uX8V&overall=1
vybral som zo starej chladnicky (zo 1970 priblizne) kompresor a chcem ho pouzit na fukanie dusi,gum apod.Kompresor ma tepelny spinac.Kompresor funguje tak,ze ked sa zapne do 220V tak ide v pohode ale ked pridrzim palec na diere,kde vychadza vzduch von tak akoby cely kompresor "zdochne"...Mam k nemu aj taku redukciu cez co je to zapojene a neviem,ci to nahodou vdaka tomu nefunguje...Na obrazkoch je pin 7 Faza a 8 Nulak...Dakujem za pomoc.Fotky su tu http://ukazto.com/?id=2754818&klic=GvE7uX8V&overall=1
- Gabca
- Příspěvky: 118
- Registrován: 20 zář 2004, 02:00
- Bydliště: Košťálov (Pojizerí)
- Kontaktovat uživatele:
Nuze podle obrázku tam máš ochranu tepelnou - tzv. klixon(bimetal)(u nekterych typu MK se montoval i dovnitr(byl "zapleten" do vynuti MK)... to ano......dale je videt klasicky mechanicky rele, tzn........kdyz MK zapojis rozebehne se a odpojis a znovu zapojis bezproblemu se rozebehne.....to je jista vyhoda
kdyby jsi mel novy MK z tzv. polovodicovym rele PTC, který připojuje při rozběhu k hlavnimu pomocne vynuti......v praxi to znamena ze po zapnuti MK po vypnuti a naslednemu zapnuti uz nedojde.....PTC je ohraty od 1. spusteni a tudiz...... ma velky odpor, ktery znemozni.....dalsi pipojeni pomocneho vynuti -rozbehu MK......
Ale k tvemu jevu, ze kdyz zacpes vytlak ze MK "zdechne" ?
Ja si to vysvetluju tak........prestane foukat a ztichne to se mozna jevy jako ze zedchnul ve skutecnosti tlaci dal....
Nebo zacpavas sani misto vytlaku.......a pomalu prestava na vytlacne strane tlacit
Anebo posl varianta......ikdyz mozna dosti nemozna MK je nejak nacnuty...motor je "chycen" a jakykoliv odpor vtvem pripade ve vytvoreni protitlaku na vytlacne ceste vede k zastaveni.....anebo je motor OK zatim ale mechanicky se pridira a opet protitlak na vytlaku muze zpusobit zastaveni.......
JInak vetsina MK saje do prostoru "obalu" a vytlak je pak veden rovnou trubickou od ventilkove desky(hlavy) k vyvodu na plasti MK.......efekt je takovy ze ochlazovane pary v chaldicim okruhu maji "chladit" vynuti MK.
Omlovam se za teckovity text ale je to jaka si zblblost zrejem ze skoly.....nejak si ji nejde prozatim zbavit...
kdyby jsi mel novy MK z tzv. polovodicovym rele PTC, který připojuje při rozběhu k hlavnimu pomocne vynuti......v praxi to znamena ze po zapnuti MK po vypnuti a naslednemu zapnuti uz nedojde.....PTC je ohraty od 1. spusteni a tudiz...... ma velky odpor, ktery znemozni.....dalsi pipojeni pomocneho vynuti -rozbehu MK......
Ale k tvemu jevu, ze kdyz zacpes vytlak ze MK "zdechne" ?
Ja si to vysvetluju tak........prestane foukat a ztichne to se mozna jevy jako ze zedchnul ve skutecnosti tlaci dal....
Nebo zacpavas sani misto vytlaku.......a pomalu prestava na vytlacne strane tlacit
Anebo posl varianta......ikdyz mozna dosti nemozna MK je nejak nacnuty...motor je "chycen" a jakykoliv odpor vtvem pripade ve vytvoreni protitlaku na vytlacne ceste vede k zastaveni.....anebo je motor OK zatim ale mechanicky se pridira a opet protitlak na vytlaku muze zpusobit zastaveni.......
JInak vetsina MK saje do prostoru "obalu" a vytlak je pak veden rovnou trubickou od ventilkove desky(hlavy) k vyvodu na plasti MK.......efekt je takovy ze ochlazovane pary v chaldicim okruhu maji "chladit" vynuti MK.
Omlovam se za teckovity text ale je to jaka si zblblost zrejem ze skoly.....nejak si ji nejde prozatim zbavit...
MK bude zřejmě "motor kompresoru"
Ta tepelná ochrana (klixon) připojená těma bílýma drátama je tam jako proudová ochrana. Je to vlastně bimetalový kontakt omotaný odporovým drátem, který hřeje. Při nadproudu to hřeje tak dlouho až kontakt rozepne. Na foukání pneumatik (krátkodobý provoz) je to skoro k ničemu. Ale mám stejný kompresor taky na foukání gum a funguje to i s tou tepelnou ochranou.
zapojení konektoru kompresoru: růžový - rozběhové vinutí, červený - hlavní vinutí, bílý - společný ("nulák"). (takhle to mám na svém kompresoru)
Na zkoušku by se to dalo zapojit i bez toho pajšlu: "nulák" na bílý, fázi přímo na červený a přes tlačítko na růžový. Při spuštění držet tlačítko a po rozběhu ho pustit.
Ta tepelná ochrana (klixon) připojená těma bílýma drátama je tam jako proudová ochrana. Je to vlastně bimetalový kontakt omotaný odporovým drátem, který hřeje. Při nadproudu to hřeje tak dlouho až kontakt rozepne. Na foukání pneumatik (krátkodobý provoz) je to skoro k ničemu. Ale mám stejný kompresor taky na foukání gum a funguje to i s tou tepelnou ochranou.
zapojení konektoru kompresoru: růžový - rozběhové vinutí, červený - hlavní vinutí, bílý - společný ("nulák"). (takhle to mám na svém kompresoru)
Na zkoušku by se to dalo zapojit i bez toho pajšlu: "nulák" na bílý, fázi přímo na červený a přes tlačítko na růžový. Při spuštění držet tlačítko a po rozběhu ho pustit.
Hlavně opatrně.PS.Co je MK Question Diki za rady som uplna LAMA v elektrike Laughing
Sieťová šnúra je zapojená na kontakty (šróbky) 1 a 3, mezi kontakty 5 a 8 je prepojka (kontakty 1+5, 2+6. 3+7, 4+8 su fyzicky prepojený).
Stáva sa, že po vypnutí kompresoru a rýchlom jeho zapnutí do siete kompresor nenaskočí a neroztočí sa. Neni to však žiadna závada, ale naopak ochrana. Robí sa to z dôvodu toho, že piest nepretlačí tlak vzduchu v hadičke a motor se nerozbehne, zvýši se prúd a zahreje sa pružinka s bimetalom v tejto ochrane, ktorá rozopne kontakt a obvod sa preruší. Po chvílke to zasa zapne ... a tak dookola než klesne tlak a motor se roztočí. A urobí to vždycky, pokiaľ sa motor nerozbehne i treba z iného dôvodu (nemusí byť ani tlak vo výstupe).Skús najprv premerať motor hlavné a pomocné vynutie.To rozbehové relé sa dá nahradiť aj kondenzátorom.
Stáva sa, že po vypnutí kompresoru a rýchlom jeho zapnutí do siete kompresor nenaskočí a neroztočí sa. Neni to však žiadna závada, ale naopak ochrana. Robí sa to z dôvodu toho, že piest nepretlačí tlak vzduchu v hadičke a motor se nerozbehne, zvýši se prúd a zahreje sa pružinka s bimetalom v tejto ochrane, ktorá rozopne kontakt a obvod sa preruší. Po chvílke to zasa zapne ... a tak dookola než klesne tlak a motor se roztočí. A urobí to vždycky, pokiaľ sa motor nerozbehne i treba z iného dôvodu (nemusí byť ani tlak vo výstupe).Skús najprv premerať motor hlavné a pomocné vynutie.To rozbehové relé sa dá nahradiť aj kondenzátorom.
- Gabca
- Příspěvky: 118
- Registrován: 20 zář 2004, 02:00
- Bydliště: Košťálov (Pojizerí)
- Kontaktovat uživatele:
Na rozbehnuti.........ti staci uplne nejobycejnejsi zapojeni.....
kdyz sundas komplet celou instalaci a dostanes se k jadru......tzn. 3 kolikum.....tak si pod tim presdstav to, ze ten motor co je uvnitr ma 2 vynuti pomocne a hlavni......jedna strana pomocneho a hlavniho vynuti jest spojena najeden kolik tzv. "spolecny" a pak ti zbyvaji este 2.... no a to jeden je vyvod hlavniho a druhej je vyvod pomocneho.
Jak zjisti co je co?
Takze vem ohmetr a na takto odstrojenym MK
*pozn. MK je muj takovej "chlist" M-motor K-kompresor, takze MK je motorkompresor.....v praxi proste kompresor z lednicky, chlazeni. - takze sorry za predchozi pouziti.
*No takze ohmetr mas, odstrojeno nakoliky tez ok.... zacni promerovat kolik s kolikem a to ruzne proti sobe.....nakresli si na papir ty 3 koliky tak jak sou pred tebou.... ke kazdou hodnotu co ti vyjde mezi sebou si tam zapis.....uplne ta nejvetsi ohmicka hodnota....tak to si nameril obe vynuti do kupi... promer ty zbyle 2 budou bud obe stejne (malo caste a pravdepodobne) a nebo rozdilne(to spis) to s mensim odporem je hlavni a to s vetsim je pomocny........soucet by mel dat tam to co jsi na meril jako 1. tzn....... spolecna vinuti do kupy.
Tak a ted z toho koliku kde ses domeril k hlavnimu a pak k pomocnemu("menis jen jeden hrot") to je spolecny kolik.... na nen prived fázi.
na hlavni prived nulu PORAD ALE NESPOUSTEJ ! a nulu si rozvetvy k pomocnymu...... pust a po chvili odpoj pomocny kompresor by mel bezet.
Tot o spouteni kompresoru jen tak bez niceho na tvrdo......je to totalne bezochrany....
Ale k normalnimu zapojeni....fazi bych tahnul na ten klixon(tep. ochranu) a pak dal na spolecnej kolik.
A rele zapoj tak, ze zkrze jeho vlastni civku potahnes nulu na hlavni vynuti a pomocny potahnes od kontaktu z rele..
ten obr. zapojeni co jsi popisoval se mi nijak nezobrazil......tak prikladam svuj.....je to hnus rychlej kreslenej v malovani....doufam ze to pochpis kdyz tak bych musel prekreslit......
*jak zjistit kontaky spouteciho rele - promer na odpor a hejbej s nim (otacej obracene nez ja na MK zamontovan) myl by spojit a nebo naopak rozpojit.
kdyz sundas komplet celou instalaci a dostanes se k jadru......tzn. 3 kolikum.....tak si pod tim presdstav to, ze ten motor co je uvnitr ma 2 vynuti pomocne a hlavni......jedna strana pomocneho a hlavniho vynuti jest spojena najeden kolik tzv. "spolecny" a pak ti zbyvaji este 2.... no a to jeden je vyvod hlavniho a druhej je vyvod pomocneho.
Jak zjisti co je co?
Takze vem ohmetr a na takto odstrojenym MK
*pozn. MK je muj takovej "chlist" M-motor K-kompresor, takze MK je motorkompresor.....v praxi proste kompresor z lednicky, chlazeni. - takze sorry za predchozi pouziti.
*No takze ohmetr mas, odstrojeno nakoliky tez ok.... zacni promerovat kolik s kolikem a to ruzne proti sobe.....nakresli si na papir ty 3 koliky tak jak sou pred tebou.... ke kazdou hodnotu co ti vyjde mezi sebou si tam zapis.....uplne ta nejvetsi ohmicka hodnota....tak to si nameril obe vynuti do kupi... promer ty zbyle 2 budou bud obe stejne (malo caste a pravdepodobne) a nebo rozdilne(to spis) to s mensim odporem je hlavni a to s vetsim je pomocny........soucet by mel dat tam to co jsi na meril jako 1. tzn....... spolecna vinuti do kupy.
Tak a ted z toho koliku kde ses domeril k hlavnimu a pak k pomocnemu("menis jen jeden hrot") to je spolecny kolik.... na nen prived fázi.
na hlavni prived nulu PORAD ALE NESPOUSTEJ ! a nulu si rozvetvy k pomocnymu...... pust a po chvili odpoj pomocny kompresor by mel bezet.
Tot o spouteni kompresoru jen tak bez niceho na tvrdo......je to totalne bezochrany....
Ale k normalnimu zapojeni....fazi bych tahnul na ten klixon(tep. ochranu) a pak dal na spolecnej kolik.
A rele zapoj tak, ze zkrze jeho vlastni civku potahnes nulu na hlavni vynuti a pomocny potahnes od kontaktu z rele..
ten obr. zapojeni co jsi popisoval se mi nijak nezobrazil......tak prikladam svuj.....je to hnus rychlej kreslenej v malovani....doufam ze to pochpis kdyz tak bych musel prekreslit......
*jak zjistit kontaky spouteciho rele - promer na odpor a hejbej s nim (otacej obracene nez ja na MK zamontovan) myl by spojit a nebo naopak rozpojit.
- Přílohy
-
- zapojeni MK.JPG
- (14.86 KiB) Staženo 571 x
Našel jsem zapojení, které jsem si nakreslil když jsem ten svůj kompresor zapojoval. Je to vlastně to samé jako to, co tady dal Gabca.
- Přílohy
-
- kompresor2.jpg
- (62.35 KiB) Staženo 959 x
- Gabca
- Příspěvky: 118
- Registrován: 20 zář 2004, 02:00
- Bydliště: Košťálov (Pojizerí)
- Kontaktovat uživatele:
Ok......blbost plest ti hlavu s timto zapojenim.......to be jde ciste jak to zapojit s timhle pajslem aby to slapalo.......
Tak tak podle fotky jest videt ze bilej jde v serii pre ten klixon.....takze na nej fazi.....
NO a na zbylej nulu......nevim kerej to je ted na ty desce to musi dohledat.
Na kovovy obal MK kostru......Pe
no a jak nastrcit spravne ten konektor primo na ty vyvody na MK?
jak sem popisoval pred tim musis si zjistit co je co za vyvod pak ses presvedcen na 100% jak to tam prijde........
Tahle od stolu se to spatne vysvetluje v realu ja to otazka par vterin....za ktery a to ukazu....a za ktery to i raz-dva pochopis....
Tak tak podle fotky jest videt ze bilej jde v serii pre ten klixon.....takze na nej fazi.....
NO a na zbylej nulu......nevim kerej to je ted na ty desce to musi dohledat.
Na kovovy obal MK kostru......Pe
no a jak nastrcit spravne ten konektor primo na ty vyvody na MK?
jak sem popisoval pred tim musis si zjistit co je co za vyvod pak ses presvedcen na 100% jak to tam prijde........
Tahle od stolu se to spatne vysvetluje v realu ja to otazka par vterin....za ktery a to ukazu....a za ktery to i raz-dva pochopis....
- suzukirdriver
- Příspěvky: 37
- Registrován: 08 úno 2008, 01:00
jinak pokud se ty ten bazmek k tomu kompresoru porouchá co se stáva ja sem si to vyrobil jinak.Posílam foto.
- Přílohy
-
- kompr.JPG
- (14.49 KiB) Staženo 650 x
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Ten kompresorový olej i chladí vinutí, tudíš bude nějaký speciální. Ta olejová mlha je velmi agresívní a gumu rozpouští, tudíž doporučený odlučovač oleje je nutnost. Každopádně je nutný i nějaký filtr na sací stranu kompresoru, protože, jak už tu někdo psal, kompresor saje z nádoby, ve které je kolem půl litru oleje (odhadem). do té hladiny zasahuje dutá hřídel, jejiž dutina je šroubovice a tá "čerpá" olej nahoru, kde všudemožně "cáká" na kulisový mechanizmus pístu. Takže prach v oleji způsobí zadření a vlhkost způsobí zhoršení izolačního stavu vinutí..
Pro pořádek:
Tazatel píše, že kompresor mu funguje, ale po zacpání výtlaku prstem mu chcípne.
Nutné bude změřit procházející proud, zkontrolovat správnost zapojení (startovací relé je v podstatě nadproudový, který při nadproudu připojí pomocný vinutí a tím, jak se kompresor rozběhne, proud klesne a relé odpadne) a zkontrolovat, jestli ten klixon není vyžíhanej a tudíž nevypíná dřív, než má. Tlak vzduchu z výtlaku se při běžícím kompresoru nedá udržet a prý kompresor dává při malém průtoku docela slušný tlaky
Pro pořádek:
Tazatel píše, že kompresor mu funguje, ale po zacpání výtlaku prstem mu chcípne.
Nutné bude změřit procházející proud, zkontrolovat správnost zapojení (startovací relé je v podstatě nadproudový, který při nadproudu připojí pomocný vinutí a tím, jak se kompresor rozběhne, proud klesne a relé odpadne) a zkontrolovat, jestli ten klixon není vyžíhanej a tudíž nevypíná dřív, než má. Tlak vzduchu z výtlaku se při běžícím kompresoru nedá udržet a prý kompresor dává při malém průtoku docela slušný tlaky
Potvrzuji takto to funguje cela leta.Vetsinou je u motoru zniceno rozbehove rele ktere nahrazuji druhym vypinacem.Startuje se to jako letadlo. Dva vypinace za sebou.Nedriv prvni a pak druhej.suzukirdriver píše:jinak pokud se ty ten bazmek k tomu kompresoru porouchá co se stáva ja sem si to vyrobil jinak.Posílam foto.
Na konci poznavaciho procesu nevime vubec nic zato to vime naprosto spravne :-) Jara Cimrman