Stránka 1 z 1

Porucha 1f(3f???) motoru - je moje diagnóza správná?

Napsal: 10 dub 2008, 20:21
od EKKAR
V práci používáme několik stolních dvoukotoučových brusek, továrně zapojených na 1f (světelný) proud a obyčejnou 1f vidlici. Po určité době používání se nám u některých stává, že po zapnutí vestavěným kolébkovým spínačem se neroztočí a pouze vrčí (síťovým kmitočtem 50Hz). Pokud pootočíme kotoučem ve směru otáčení asi o 1/8 kola a brusku znovu zapneme, roztočí se a normálně běží. Pokud ve stejné situaci (po zapnutí stojí a vrčí) kotouč pootočíme opět zhruba o 1/8 proti směru otáčení, po zapnutí se kotouč prudce pohne do původní "vrčící" polohy, ve které se stejně prudce zastaví a zůstane stát - za stejných zvukových projevů.
Nejsem silnoproudař, ale po demontáži jsem zjistil, že motorek je 3f zapojený do trojúhelníka, který je k síti připojen pouze jednou fází (v podstavci motorku jsou vyvedené konce 3 vinutí odlišené barvou izolační bužírky a spojené jsou různé barvy do 3 konců), takže je asi jen na 230/127V. Paralelně k jedné ze zbývajících fází motorku je trvale připojen rozběhový kond 25uF/400V - tím je patrně vytvářena pomocná fáze. Žádné další údaje o motorku nelze zjistit (štítek "zmizel"). Měřením jsem zjistil, že každá fáze má jiný odpor - bohužel jsem nemohl měřit skutečnou impedanci, domů do kutlochu jsem si to nadělení odvézt nechtěl, šéf na to tlačil a v práci je k mání jen ss ohmmetr. Hodnoty jsou (přibližně) 14,7 Ohmu, 15,2 Ohmu a 15,8 Ohmu - neměly by být ty fáze aspoň trochu shodnější? Pro jistotu jsem doporučil brusku dál nepoužívat a buď nechat motor převinout, nebo odeslat do lázní - nejlíp Siemens-Martinskejch.
Co mi na to povíte, kolegové silnoproudaři/motoráři - udělal jsem dobře, nebo botu jak prase?

Napsal: 10 dub 2008, 21:02
od salzvo
Zdravím.
Taky sice nejsem silnoproudař, ale pár motorů už jsem zapojil :) .
Mohl by být v háji ten kondenzátor u pomocného vinutí. Některé motory mají kondenzátor připojený k pomocnému vinutí stále, ale někdy se kondík připojuje jen v okamžiku startu buď zvláštním tlačítkem, nebo je na motoru odstředivý spínač, který kondenzátor po rozběhu odpojuje.
Takže myslím, že by to mohl dělat přerušený kondenzátor (=odpojené pomocné vinutí) nebo vadný odstředivý spínač (pokud tam nějaký je).
Otázkou zůstává, jestli tam není mezizávitový zkrat. Čím byly ty odpory vinutí měřené? (nějakým laciným digitálem, nebo poctivým měřidlem :D )

Napsal: 10 dub 2008, 21:20
od SMITH


Napsal: 10 dub 2008, 21:30
od EKKAR
Kond je OK, měřen stejně jako odpor (ss odpor) vinutí nějakým digitálem, podobným FLUKŮM - ale NoName. Po připojení na odporový rozsah jeho "odpor" začne růst a po jisté době doroste až do OL neboli překročení rozsahu. Spíš bych si tipnul na ten mezizáviťák - ta odchylka u jednotlivých cívek je moc velká na nějakou běžnou výrobní toleranci. Izolace proti kostře je OK.

Napsal: 10 dub 2008, 21:50
od ado1122
medzizávitový skrat to nebude,skôr ten rozbehový kondenzátor,

Napsal: 10 dub 2008, 21:51
od SMITH


Napsal: 11 dub 2008, 00:23
od Jancis1
Ja by som tiež tipoval že je zlý kondenzátor. Kamarát mal práčku a nechcela mu ždímať. Kondenzátor som meral a kapacitu mal dobrú, ale keď sa dal druhý bolo po probléme. Vtedy som nemal po ruke merák na ESR, ale aj tak si myslím že mal asi veľký vnútrný odpor. Ešte by som skúsil zmerať ten prúd aký odoberá, aby sa vylúčil ten medzizávitový skrat a skontroloval by som aj to či sa náhodou rotor nedotýka v jednom bode statora.

Napsal: 11 dub 2008, 00:23
od zouzel1
U univerzálních ( komutátorových ) motorků bezvadně funguje metoda zjišťování závitového zkratu na kotvě tak, že se vytáhnou uhlíky, připojí se na stator střídavé napětí (24-48V ) a protáčí se rukou kotva. Pokud má kotva závitový zkrat, tak se v některém místě jakoby magneticky přilepí ( zakopne ), pokud ne, protáčí se krásně volně. U motorků s kotvou nakrátko si sice nedovedu představit, jak by se tato metoda mohla chovat, ale podle popisu závady mi to silně připomíná závitový zkrat na statoru, i když je to velmi neobvyklé, a jak EKKAR píše, "u některých se nám stává", vypadá to, že to je častější závada. Motoráři, podělte se o svoje zkušenosti...

Napsal: 11 dub 2008, 10:17
od maxim
Stalo se mi něco podobného s motorem u pily, myslel jsem že to je rozběhový kondík nebo motor a pak se ukázalo že byl rotor přibržděn prachem a zasviněnými ložisky, prostě neměl sílu se rozběhnout ale po ručním roztočení se rozbíhal. Po vyčistění běhá.

Napsal: 11 dub 2008, 11:39
od PLV
Nejčastěji je vadný kondenzátor. Nejprve ten vyměnit a teprve když to nepomůže, bádat dále.

Napsal: 11 dub 2008, 16:01
od DKL
Je velice pravdìpodobné že motor který potøebuje k bìhu trvale pøipojený kondenzátor má rùzný odpor jednotlivých cívek. Pokud byl pùvodnì tøífázový tak již rozdíl dvou desetin ohmu je pøinejmenším podezøelý.
Jinak ty kondenzátory spíš ztrácejí kapacitu a ESR je ok, takže nejdøíve zkus vymìnit kondenzátor.

Napsal: 11 dub 2008, 16:08
od Devo70
Pripájam sa k tým. čo typujú rozbehový kond. Vyskúšaj iný.

Napsal: 11 dub 2008, 16:54
od EKKAR
Dík za všecky reakce - šéf to vyřešil jednoduše. Zavolal do elektroservisu, kde převíjejí elmotory, kolik by stála případná oprava. Když slyšel předpokládanou cenu, vystřídal rychle za sebou asi 6 barev, načež inkriminovaná bruska letěla velkým obloukem přes plot rovnou do sousedního dvora - mají tam Sběrné suroviny... A poslal svou pravou ruku koupit novou, hlavně už prý ne Baušmejd... Takže už kondík nevyzkouším - a pokoj bude i tak...