Stránka 1 z 1

3F stykac spina 1F

Napsal: 27 kvě 2008, 16:56
od camaro
Zdravim vsetkych,
mam vodarnicku (rok 1966) 3F motorom spinany 3F stykacom prepojenym pakovym mechanizmom tlakoveho spinaca.
Teraz cez stykac idu fazy a nulak je ako ochrana.
Vymenil som cerpadlo s 1F motorom ale nadrz so spinacom chcem nechat.
Ako mam zapojit na 3F stykac 1F motor faza,nulak,zem? Faza je mi jasna. ide cez stykac.
Mam cez stykac prerusovat aj nulak?

Napsal: 27 kvě 2008, 17:06
od RadekB
Ne

Napsal: 27 kvě 2008, 18:42
od galjo
Nulák musí zostať stále zapojený. :roll:

Napsal: 27 kvě 2008, 19:42
od Andrea
Jde o to jaký nulák, ochranný nulový vodič (zelenožlutý) se nesmí spínat, pracovní nulový vodič (modrý) může, aspoň co si pamatuju z 50ky.

Napsal: 27 kvě 2008, 19:52
od Maskot
Je to jak pise vyse Andrea,ochranny vodic ne,ten jak se rika pracovni klidne ano.

Napsal: 27 kvě 2008, 20:23
od Crifodo
Podle dotazu bych si tipnul, že tvoje znalosti budou na takové úrovni že by bylo nejrozumnější nechat to zapojit a při té příležitosti proměřit někým s kvalifikací. Takovéhle zapojování je nejlepší cestou jak se dostat do jistých statistik :twisted:
Nejde jen o zapojení ale i o provedení nulování, doplňkové pospojení a proměření zemních smyček, krytí, izolačního stavu. Z hlediska funkce motoru i jištění proti zkratu a nadproudu. Jestli je to motor s rozběhovým kondenzátorem, máš ověřeno že se rozběhne i do tlaku?

Napsal: 27 kvě 2008, 20:34
od marli
Nu záleží na tom čemu říkáš nulák a v jaký soustavě máš to připojení vlastně udělaný. Pokud je to dvoudrátová soustava TN-C, kde jeden drát je hnědej potažmo černej- to je fáze a druhej zelenožlutej- to je tzv PEN a ty nulák nazýváš právě tenhle zelenožlutej vodič, tak rozhodně přes stykač jenom tu fázi a ten PEN připoj natvrdo zároveň na potřebnou pracovní svorku ve svorkovnici a zároveň na kostru toho čerpadla. Určitě někde na tý kostře bude šroubek se značkou uzemnění, pokud ne tak to řichyť pod nějakej jinej šroubek, kterej je galvanicky spojenej s tím šasí.
Kdyžtak si s tímhle nechej poradit od nějakýho zkušenějšího elektrikáře, protože na 3f motor jsi nepotřeboval ten PEN jako pracovní, tam se uzel nevyvádí, pouze jako ochranný. Na 99 procent to budeš mít právě v TN-C.
Jenom pro doplnění, pokud bys to měl v TN-S, tj. třídrátově, tak tam zelenožlutej PE na šasí stroje, fáze je jasná a modrej na pracovní svorku toho motoru a klidně ten modrej můžes spínat tím stykačem taky... Ale podle popisovaný historie tý původní vodárny tohle asi nebude tvůj případ.
Jenom si dej bacha na takový věci jako impedance poruchový smyčky, správný jištění, ochranu před nebezpečným dotykovým napětím a tak... není to žádná sranda, už vůbec ne u vodárny a rozvodem v kovových trubkách.

Napsal: 27 kvě 2008, 21:52
od camaro
je TN-C, je tam stara instalacia domu.
doteraz to bolo zapojene 3f cez stykac a nulak na kostru.
Nove 1f cerpadlo ma fazu, nulak a ochrany vodic.
Mimochodom, konzultoval som to so servisnym pracovnikom cerpadiel a ten mi tvrdil, ze nulak a fazu mam dat cez stykac a ochranny vodic na kostru.
Velmi sa mi do nepozdavalo, tak chcem aj nazor inych odbornikov, preto som tu.

Napsal: 27 kvě 2008, 22:45
od Jenys
camaro píše:je TN-C, je tam stara instalacia domu.
doteraz to bolo zapojene 3f cez stykac a nulak na kostru.
Nove 1f cerpadlo ma fazu, nulak a ochrany vodic.
Mimochodom, konzultoval som to so servisnym pracovnikom cerpadiel a ten mi tvrdil, ze nulak a fazu mam dat cez stykac a ochranny vodic na kostru.
Velmi sa mi do nepozdavalo, tak chcem aj nazor inych odbornikov, preto som tu.
To ti tvrdil správně ten servisák.
Zapoj do stykače fázi, černý (hnědý) a ten modrý od čerpadla, žlutozelený připoj na kostru, kde je přívod nuláku a ze stejného místa propoj přes stykač na pracovní nulu, modrý k čerpadlu. Prostě pracovní nulu modrý, klidně spínej, ochranný žlutozelený musí být trvale spojený s přívodním nulákem :wink:

Pro jistotu zkontroluj, zda jsou dotažené všude ve svorkovnicích, krabicích šroubky, hlavně na nuláku, až do rozvodnice u hodin. To k vůli dobré funkci ochranného PEN vodiče a klidně to potom můžeš používat.

Napsal: 27 kvě 2008, 23:14
od camaro
Vdaka,

urobil som to skoro tak isto.
Privodny nulak som dal na svorku na kostre.
Nulak a ochranny vodic z cerpadla som tiez dal na svorku na kostre.
Takze prerusujem stykacom len fazu

Napsal: 27 kvě 2008, 23:41
od Jenys
camaro píše:Vdaka,

urobil som to skoro tak isto.
Privodny nulak som dal na svorku na kostre.
Nulak a ochranny vodic z cerpadla som tiez dal na svorku na kostre.
Takze prerusujem stykacom len fazu
Ano, takto to bude také fungovat a není to nijak nebezpečné. Jen se podívej jestli opravdu je vše utažené, aby nebyly přechoďáky. :wink: