Stránka 1 z 1

Rizeny zdroj pro modely vlacku

Napsal: 22 črc 2008, 17:52
od jinx
Dobry den,
snazim se najit schema pro rizeny zdroj malych vlacku. Vsude na internetu nachazim jen hotova zarizeni s cenou nekolik tisic korun. Mate nekdo zkusenosti s nejakym osvedcenym zapojenim pripadne lide kteri do tohoto oboru vidi vice muzete me nasmerovat na misto kde bych se o tom dozvedel vice? Snazil jsem se prohledat vetsinu ARadii co mam doma ale nic pouzitelneho jsem nenasel :-(

Napsal: 22 črc 2008, 18:09
od jandu
Určite sa na tento účel hodí zapojenie z AR Praktická elektronika 11/2004 - Regulátor žeravenia odporovej píly na polistirén. Je včítane DPS a prípadná zmena realizovať

Napsal: 22 črc 2008, 18:14
od rudoex

Napsal: 22 črc 2008, 18:15
od Radix
Udělej si vláčkovod podle AR 9/79.

Napsal: 22 črc 2008, 18:43
od MOTOROLA
Co třeba tohle,vyhovuje? :wink:

Napsal: 22 črc 2008, 21:58
od DolfiG
Trochu nechápem zadanie, Ako som preletel túto stránku, zdá sa, že to až také jednoduché nie je. (Citujem: DCC je založeno na topologii jedné řídící stanice a více dekodérů, které jsou umístěny v každé lokomotivě).

No asi sa nebavíme o tomto princípe. Jednoduchý zdroj na napájanie koľajiska mi utkvel v pamäti. Symetrický zdroj trebárs +-15 V, potenciometer na + a - svojimi koncami a bežec budil NPN a PNP výkonové Darlingtony, spojené bázami, (sledovače napätia).

Výstup bol stred zdroja a spojené emitory tých tranzistorov.

Stred potenciometra, vláčik stál. Otočenie doprava/doľava vláčik sa rozbiehal vpred/ vzad.

Napsal: 23 črc 2008, 09:15
od Lukas-Peca
Bytelné trafo, oscilátor s 555, který běží na nadzvukové frekvenci (jinak to odporně píská) a na jeho výstupu tranzistor - neboli PWM regulátor. Jednoduchý, účinný a spolehlivý měnič. Napájení výhybek je 16 Vst, modelů 0-12 Vss. Pokud bastlení není zrovna tvůj šálek čaje, sežeň si trafo Piko FZ1. To je na modelovou železnici nejlepší, akorát je to těžká kraksna a má hliníková vinutí, která se při otřesech ráda zničí. Taky záleží na modelové velikosti, TT, H0 a 0 jsou na 12 V (starší modely na 14, ale při tak velkém napětí rády hoří motorky), u ostatních velikostí neznám max. napětí.
Záleží odkud jsi, v některých městech jsou kluby železničních modelářů. Tam se obvykle vyskytují dost zdatní elektrotechnici a určitě ti tam poradí.
Další řešení je digitál, který sem hodil Rudoex. Je to perfektní na ježdění, ale moc si u toho nezabastlíš a navíc to dost leze do peněz. Do každého hnacího vozidla se musí naroubovat dekodér (cena několik stovek) a ostatní obvody jsou ještě dražší. Digitál jsem nikdy nestavěl, takže s tím nemám zkušenosti.

Napsal: 23 črc 2008, 09:32
od Vaseks
DolfiG píše:
No asi sa nebavíme o tomto princípe. Jednoduchý zdroj na napájanie koľajiska mi utkvel v pamäti. Symetrický zdroj trebárs +-15 V, potenciometer na + a - svojimi koncami a bežec budil NPN a PNP výkonové Darlingtony, spojené bázami, (sledovače napätia).

Výstup bol stred zdroja a spojené emitory tých tranzistorov.

Stred potenciometra, vláčik stál. Otočenie doprava/doľava vláčik sa rozbiehal vpred/ vzad.
Akorát to má jednu nevýhodu. Při dnešních odběrech lokomitiv to bude při nízkých rychlostech pěkně topit. Takže výhodnější je opravdu pulzní řízení, ale s vhodnou spínací frekvencí (cca 1 kHz). Výhodou je velký záběrný moment i při nízkém napětí, kdy už by u spojitého řízení došlo k zastavení lokomotivy.

Napsal: 23 črc 2008, 14:32
od EKKAR
Podívej se SEM: http://www.volny.cz/mtbbus/basic/basic-el.htm , konkrétně návody http://www.volny.cz/mtbbus/basic/tyreg.htm , http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-reg1.htm anebo http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-emf1.htm . Další komentář myslím není potřeba. Osobně po 25 letech používání PWR zdrojů pro řízení motorků preferuju frekvenci v rozmezí 100-300Hz, protože nižší cukají motorkem a vyšší pískají ve slyšitelném pásmu. Frekvence nad 1kHz jsem se odnaučil používat, když jsem zjistil, že tvar proudového impulsu je při těchto frekvencích silně ovlivněn indukčností vinutí motorku, takže motorek nemá požadovaný krouticí moment - bylo by potřeba motorky s minimální indukčností, speciálně konstruované pro PWR s vyšší frekvencí. Druhý důvod, proč nepoužívat vyšší frekvence byl, že jsme používali osvětlování osobních souprav vf proudem (do kolejí byl připojený 25kHz/sinus generátor s výkonovým výstupem, který přes kondenzátory napájel žárovičky ve vozech). Po přechodu na LEDky jsme mohli snížit výkon generátoru cca na 30% při zachování intenzity efektu. Vysokofrekvenční PWR se nám tedy míchala do osvětlení. Nemalý význam má i rušení - už trošku rozsáhlejší kolejiště s PWR v pásmu kHz docela solidně ruší parazitním vyzařováním (napájecí pulsy jsou pravoúhlé) široko daleko...