Stránka 1 z 2

Babetta 210, prepätie

Napsal: 01 srp 2008, 10:01
od byKiVi
Zdravím,
mám takúto otázku. Keďže som na babette nebol spokojný so svietivosťou predného svetla (najmä pri nižších otáčkach), rozhodol som sa znížiť spotrebu svetelného okruhu vymenením žiaroviek za LED diódy (v tachometri 1x 6V/1,2W -> 1xLED; v zadnom, svetle 6V/5W -> 3xLED, predná samozrejme ostala 6V/15W). Nastal však opačný problém, pri vysokých otáčkach dochádza k prepätiu, ktoré mi vypáli prednú žiarovku a následne i poistku pred stabilizátorom k LEDkám (graetz a 7805).
Potreboval by som nejaký návrh na "obmedzovač" napätia. K "svetelným" cievkam však musí byť pripojený paralelne (úbytok na diodách/tranzistore pri sériovom zapojení by mi pri nižších otáčkach znova spôsobil zníženie svietivosti). Keďže sa jedná o striedavé napätie, uvažoval som o paralelne zapojených zenerových diodách na cca 6,8V, ktoré by mi odviedli prebytočné napätie a ktoré by sa napr. spotrebovalo na žiarovke 6V/5W.
Za návrhy a rady vopred ďakujem.
Obrázek

Napsal: 01 srp 2008, 10:11
od TomasX
Tehle problém mě vadil několik let. :evil: Zkus použít část zapojení pro třífázové generátory.

Napsal: 01 srp 2008, 10:11
od EKKAR
Dá se ubastlit cosi, co je principiálně paralelní stabilizátor a výkonovým trandem - podívej se na datasheet obvodu TL431 a budeš moudřejší, dvojicí odporů nastavíš napětí a výkonovým tranzistorem na chladiči posílíš (sama 431 má jen 100mA dovoleného proudu). Jinak bych se díval po schématech, která se uveřejňují coby paralelní regulátory k solárním panelům - dokud akumulátor nemá nastavené napětí, solár do něj cpe proud co dá - jak naroste napětí, výkonový prvek se otevře a (částečně) přemostí svorky aku, aby napětí produkované solárem pokleslo na potřebnou úroveň. Ty zenerky, co navrhuješ, jsou nouzové řešení, nejsou dost dobře vybratelné vinou velkého tolerančního pole = velký rozptyl parametrů mezi kusy i z totožné série.

Napsal: 01 srp 2008, 11:04
od DolfiG
Striedavé napätie sa dá usmerniť mostom a potom jednoduchý paralelný stabilizátor. (Výkonový tranzistor na kúsku plechu. Zenerka cca 4,5V na C, odpor, odpor, E. Stred odporov na B. Horným odporom nastaviť výstupné napätie.

Napsal: 01 srp 2008, 11:35
od helios
Podobný problém som pred rokmi riešil u Pioniera, nakoniec vyhralo riešenie výmeny žiaroviek za 12V/25W v prednom svetle, 12V/5W v zadnom, pre "denné svietenie" som dal do reflektora "parkovačku" 24V/4W, do koncového môže prísť ďalšia. Babetta má podobné magneto, je to mäkký zdroj, s ktorým sa dá dobre experimentovať. Samozrejme sa to dá vyriešiť aj priečnym stabilizátorom, ja som však zástanca jednoduchých riešení. :)

Napsal: 01 srp 2008, 14:07
od jezevec
Ten stabilizátor pro Babetty se dá i koupit, já sem to vyřešil podobně jako helios, dal jsem ještě jednu žárovku do zadního světla, objímka tam je.

Napsal: 01 srp 2008, 14:17
od byKiVi
Aha, takže usmerniť to bude potrebné tak či tak.

Pre TomasX:
Tiež som našiel nejakú schému s tyristormi http://www.freepatentsonline.com/6788030-0-large.jpg. Podľa môjho predpokladu však pri otvorení tyristora nedôjde len k "orezaniu" prebytočného napätia, ale dôjde k skratu až do prechodu polvlny, teda by tam vznikali značné výkonové straty (ak nie, tak ma opravte). Ale vďaka za námet.:wink:



Pre Helios:
Predtým mi žiarovka nepraskala, ale mala slabý svit pri nižších otáčkach, takže som to chcel vyriešiť LED diódami, ale ako som písal, vznikol problém s prepätím. Výmenou žiarovky za silnejšiu by som bol zasa na začiatku. Ale diky :wink:

Asi sa uberiem EKKAR-ovym alebo DolfiG-ovym smerom, len mi vadí, že stratím nejaký ten voltík dva na diodách a trande. :( :( :(

Za odpovede vám páni ešte raz ďakujem.

Napsal: 01 srp 2008, 14:27
od EKKAR
Nemusíš ztrácet žádný voltík - pokud LEDky zapojíš anti-paralelně, bude svítit každá v jedné půlvlně. Usměrňovací můstek můžeš použít AŽ v rámci toho paralelního stabilizátoru - protože bude vlastně v sérii s omezovačem, potečou přes něj stejné proudy a tím se úbytek napětí na těchto diodách jen přičte k úbytku napětí na stabilizátoru - nastavování se bude muset dělat s už s připojeným usměrňovačem. Dokud nepřekročí napětí na generátoru řekněme 6V, poteče proud pouze LEDkami, paralelní stabilizátor zůstane zavřený - jak překročí nastavenou hodnotu, budou usměrňovací diody součástí "bočníku" - nebudou tedy topit a ztrácet výkon, když to nebude potřeba.

Napsal: 01 srp 2008, 14:30
od vrky
Tak aby to dobře svítilo si chci koupit http://shop.sesa-moto.cz/nahled/id_745.html a když tak i tohle http://shop.sesa-moto.cz/nahled/id_1110.html

Napsal: 01 srp 2008, 14:42
od EKKAR
S tou halogenkou opatrně - kvůli vyšší svítivosti bude krásně oslňovat a bude tedy opravdu záležet na dobrém nastavení světlometu, aby neohrožovala protijedoucí řidiče. Hlavně asi budou problémy s policajtama a STK, protože tyhle prskolety byly všechny homologovaný s klasickou žárovkou a namontovat na ně halogenku s vyšší svítivostí je něco, co se dá srovnat s montáží xenonů do staré "šádyny" 120L... Jinak ten "usměrňovač" z druhého odkazu je přesně to, co se zde snažím popsat výše = zasáhne až v momentě, kdy generátor překročí na výstupu nastavenou hodnotu napětí...

Napsal: 01 srp 2008, 14:58
od byKiVi
JAJ, už mi to došlo. Hoci bude žiarovka svetlometu pred usmerňovacím mostíkom i pred stabilizátorom, i tak bude dochádzať pri prepätí k znižovaniu napätia na nej, pretože sa stabilizátor po prekročení nastavenej úrovne stáva ďalším spotrebičom v okruhu a keďže má babetta mäkký zdroj, dôjde k poklesu napätia na žiarovke.
Neviem prečo, ale ja som nevnímal stabilizátor ako spotrebič, ktorý ovplyvní i dianie pred mostíkom (zvýši sa príkon zariadení). Asi tým teplom vonku.
Ešte raz vďaka.

Napsal: 01 srp 2008, 15:09
od TomasX
Jako první bych dal paralelně k žárovce 6V/15W transil 1,5KE6,8 nebo podobný.
Další možnost je použít alternativní žárovku 12V/25W a transil 1,5KE13.
Transil stojí pár korun, jenom nevím jak to bude vypadat s chlazením. Vzhledem k tomu, že alternátor není moc výkonný tak by to mohlo šlapat.
Dal bych ho až k žárovce, protože dráty budou "dělat" předřadný odpor.

Napsal: 01 srp 2008, 15:32
od EKKAR
Transil je na mžikové zatížení nějakou tou (relativně) časově ojedinělou špičkou, trvalý proud v situaci, kdy se motor točí na plný výkon a generátor je také v maximu své křivky, mu asi nebude příliš svědčit. Jsem všemi 10 pro ten "usměrňovač" - i když je to vlastně jen stabilizátor, fungující na principu automaticky zařazované přídavné zátěže. Jen bych byl opatrný, aby byl schopný plnohodnotně pracovat i v momentě, kdy ke generátoru není připojená žádná jiná zátěž - je to obdoba klasického parametrického stabilizátoru se Zenerkou, kdy se Zenerka i její předřadník musejí dimenzovat na proud vyšší, než je proud odebíraný zátěží, aby nedošlo při náhodném odpojení/snížení zátěže (přerušení vlákna např. hlavní žárovky) k překročení povolené výkonové ztráty na regulačním/stabilizačním prvku. Jinak by totiž při náhodném "odejití" žárovky v hlavním světlometu velmi rychle "odpochodoval" i ten stabilizátor a následně vše ostatní, napájené z (v tom okamžiku už neregulovaného-neomezovaného) generátoru.

Napsal: 01 srp 2008, 16:58
od DolfiG
Pre EKKAR: vďaka za doplnenie. Máte výdrž ...

Doplním aj ja: Jednoducho krátko odmerajte alternátor Babety do skratu pri plných otáčkach, bez akejkoľvek záťaže a na to navrhnite paralelný stabilizátor ...

Napsal: 05 srp 2008, 14:21
od breta1
Před 10 lety jsem to řešil u mopedu STELLA (motor babeta). Navrhnul jsem toto zapojení a funguje to.