Vojenská elektrocentrála 4kW

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
camaro
Příspěvky: 70
Registrován: 26 bře 2008, 01:00

Vojenská elektrocentrála 4kW

#1 Příspěvek od camaro »

Zdravim vas,
pokusam sa dat do chodu v poradi uz druhu centralu. Prvu, v prispevku "trojfazovy generator" som nedal do chodu pretoze potrebujem vysoke budiace napatie cca 80V, co vo volnej prirode je dost velky problem.
Tak som zaobstaral vojensku centralu 380V/230V/4KW. Nema niekto nahodou skusenosti s centralou podla obr. Centrala ma volbu sustavy 230 alebo 400V. Preco dostavam v obidvoch sustavach v zasuvke pre napajanie 230V 4A len 135V? Pricom na voltmetri centraly je 230V.
Na centrale su popisane napatia 135V/230V/400V.
Přílohy
DSC00020.JPG
(151.09 KiB) Staženo 549 x

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#2 Příspěvek od honza_jan »

Máš to přepnuté na soustavu 231/134 V! Musíš přepnout přepinač "Volba soustavy" na 400/230 V. Potom budeš mít v jednofázových zásuvkách 230 V. a v trojfázových 3 x 400 V.

Uživatelský avatar
cabernet
Příspěvky: 2775
Registrován: 26 lis 2005, 01:00

#3 Příspěvek od cabernet »

Zcasti odpoviem na tvoju otazku. Ak voltmeter ukazuje 230V a Ty merias len 135V, asi tvoj merak nemeria RMS hodnotu napatia a tym padom ta zavadza.

Uživatelský avatar
camaro
Příspěvky: 70
Registrován: 26 bře 2008, 01:00

#4 Příspěvek od camaro »

je tam prepinac len na sustavu 230V a 400V. Meral som beznym digitalnym voltmetrom prepnutum na AC. Skusal som to aj elektromag skusackou VADAS stale je tam 135V. 230V dostanem ale musim velmi zvysit otacky motora tak, ze sa ide centrala rozpadnut.

Uživatelský avatar
camaro
Příspěvky: 70
Registrován: 26 bře 2008, 01:00

#5 Příspěvek od camaro »

este nechapem preco je tam 134V resp dvojite napatia napr 230/134V kedy dosiahnem taky stav?

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#6 Příspěvek od honza_jan »

Není dobré měnit otáčky generátoru ve snaze získat jiné napětí na výstupu. Generátor má podle konstrukce nejběžněji 3000, nebo 1500 T/min pro kmitočet výstupního napětí 50 Hz. Od toho je na panelu i měřidlo frekvence výstupního napětí. Pokud je přepinač napětí v poloze 400/231 V a v pravé 3 fázové zásuvce naměříš jenom 134 V mezi nulou a jednotlivými fázemi, nebo mezi fázemi naměříš 220 V , tak je závada na přepinači napěťových soustav (mělo by to platit pouze pro pravou 3 fázovou zásuvku).
Podle napětí a proudů dodávaných generátorem, je pravděpodobně vinutí provedeno pro nižší napětí jako 2 hvězdy zapojené paralelně a pro vyšší napětí se uzel jedné hvězdy rozpojí a vinutí se v jednotlivých fázích obou hvězd zapojí do série. Podle popisů to vypadá asi tak, že při provozu na nižší napětí je v obou 3 fázových zásuvkách stejné napětí a při přepnutí na vyšší napětí je pouze v pravé zásuvce toto vyšší napětí. Výstupní napětí se udržuje na konstantním napětí regulátorem buzení, který má jak napěťovou, tak proudovou kontrolu a podle potřeby provádí regulační zásahy do buzení. Odstředivý regulátor na spalovacím motoru má jediný úkol a to udržet jmenovité otáčky motoru až do plného výkonu generátoru. Při dalším zvyšování odběru by už měl vypadávat příslušný jistič.
Zkontroluj trubičkové pojistky na panelu, jestli jsou dobré. Ty jsou asi pro obvody buzení a jednofázovou zásuvku. Pořádně rozhýbej přepinače na čelním panelu, aby dobře spínaly kontakty (prozvonit) a jestli jističe mají v zapnutém stavu sepnuté i kontakty. Vzhledem ke stáří EC je možné, že zůstávají viset a potom to může dělat takovýto bordel. Neškodilo by otevřít rozvaděč a udělat detailní foto střev, aby bylo možno odhadnout typ regulátoru a určit případné další kroky. Pokud tam ovšem předchozí majitelé už nedělali "tuningové" úpravy. Potom Bůh s tebou a zlé pryč, protože všechny předchozí úvahy jsou k ničemu.

Uživatelský avatar
camaro
Příspěvky: 70
Registrován: 26 bře 2008, 01:00

#7 Příspěvek od camaro »

je to uplne nova EC rok vyroby 1988. Bola to ulozenka vo vojenskom sklade, prakticky nepouzivana. Bola zachranena pred zlikvidovanim. Takze 20 rokov je stale nova bez zasahu do rozvadzaca.

Uživatelský avatar
camaro
Příspěvky: 70
Registrován: 26 bře 2008, 01:00

#8 Příspěvek od camaro »

pri prepinani sustav 230 a 400V na voltmetri EC je zobrazovano napatie 135V a 230V. Len v fazove napatie je stale 135V v zasuvkach.

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#9 Příspěvek od honza_jan »

Všechno, co je potřeba, tak jsem ti popsal. Dělat a používat při tom svoji hlavu už musíš sám.

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#10 Příspěvek od MiraSt »

camaro píše:musim velmi zvysit otacky motora tak, ze sa ide centrala rozpadnut.
To mě zajímá, jaké otáčky jsi tam potom měl? Od toho je tam kmitoměr a na něm musí být 50 Hz. Jinak mám skušenost, že otáčky na regulátoru jsou pákou nastavené téměř na max takže centrála moc přetočit nejde.
Je to benzín nebo nafta?

Uživatelský avatar
camaro
Příspěvky: 70
Registrován: 26 bře 2008, 01:00

#11 Příspěvek od camaro »

EC ma dvojtakt cca 350 (benzin)
Vdaka sa informacie, idem sa pozriet a prezvonit vodice v rozvadzaci.

Uživatelský avatar
camaro
Příspěvky: 70
Registrován: 26 bře 2008, 01:00

#12 Příspěvek od camaro »

uz je to OK, na regulatore napatia som pootocil a vratil do povodnej mini trimre na 230 a 400V. Zrejme po rokoch niejaka oxidacia.

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#13 Příspěvek od honza_jan »

No, vidíš to! Nesmíš se bát ani uvázanýho bejka. Zařízení, které je dlouho mimo provoz, tak má občas takovéto neduhy. Ten druhý generátor, co jsi se ptal v jiném vlákně, tak má asi vadnou část vinutí rotoru, která je vyvedená na lamely komutátoru. To je budící dynamo a nedává potřebné napětí na vybuzení generátoru. Zkus změřit izolační stavy vinutí a když to bude míň, než 1,5 MOhmu proti kostře, tak se pokus o vysušení na hodnotu izolačního stavu aspoň 5,0 MOhmu. Občas může být svod na kostru i na budícím vinutí, které je na statoru. proměř i izolační stav všech držáků uhlíků proti kostře. Za pokus o zprovoznění by to stálo. Do šrotu to můžeč zahodit vždycky.

Uživatelský avatar
k100lt
Příspěvky: 5
Registrován: 03 dub 2011, 02:00

#14 Příspěvek od k100lt »

Dobrý den,
nemáte někdo k této elektrocentrále ČSAR 4-3/1-400/231 4 kW 231/400V,
budící regulátor BN001 popř celý rozvaděč ZR751 , nebo schéma pro výrobu ?
Popř. pomůže i vnitřní schéma generátoru, pro kontrolu, zda se do toho vůbec pouštět, zda je generátor OK.

Uživatelský avatar
jova1
Příspěvky: 1207
Registrován: 20 pro 2007, 01:00
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od jova1 »

Manuál mám kompletní, pokud bude zájem tak ho oskenuji, ale má to 60 stran, tak by to chvíli trvalo.
Přílohy
centrála.gif
(264.3 KiB) Staženo 224 x

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“