Stránka 1 z 2

Zjištění El.Motoru

Napsal: 31 srp 2008, 10:20
od alain1
Zdravím vás.Potřeboval bych zjistit co to je za motor štítek je zničený a po ohledání na motoru nic víc není.Jel normálně na 380 V a já bych ho potřeboval na 220V jednu fázi.Průměr hřídele je 21 a nebo 22 milim.nepřesné měřidlo jsem měl.A ještě kolik má kW.Jelikož jsem kutil tak jsem zapojil na SX a SY dal 220V on se sice neroztočí sám,ale když ho trochu roztočím ručně tak se rozběhne,ani nehřeje nic,ale já potřebují at se to samo roztočí.

Napsal: 31 srp 2008, 11:32
od honza_jan
Vodorovné propojení svorek OZ-OX-OY zrušit a propojkami propojit na svislo svorky OZ-SX , OX-SY , OY-SZ. Původní zapojení je hvězda a je určeno pro vyšší napětí. Přemístěním propojek svisle máme zapojení do trojúhelníku a je určeno na nižší napětí, takže je na 3 x 230 V.
Zapojení na jednu fázi potom řešíme tak, že například připojíme fázi (hnědá nebo černá barva vodiče) na svorku SX a nulu (světlemodrá barva) na svorku SY. Třetí fázi SZ motoru připojíme přes vhodný kondenzátor na nulu, nebo na fázi, podle toho, jaký pžadujeme směr točení. Kondenzátor musí být schopen trvalého provozu na 250 V střídavých. Dají se použít kompenzační kondenzátory z vyřazených výbojkových, nebo zářivkových svítidel. Orientačně pro motor 1,1 kW to je pro těžší rozběh cca 40 - 60 mikrofarad. Pochopitelně nezapomeneme připojit ochranný žlutozelený vodič na kostru motoru.

Napsal: 31 srp 2008, 11:57
od milin
přepojením na 220V snížíš výkon motorů!

Napsal: 31 srp 2008, 11:59
od janousek
Propojku bych nerušil. Pokud jsou cívky na 220V, tak při 400V shoří.

Napsal: 31 srp 2008, 12:08
od honza_jan
milin píše:přepojením na 220V snížíš výkon motorů!

To si děláš legraci. Viď?
janousek píše:Propojku bych nerušil. Pokud jsou cívky na 220V, tak při 400V shoří.
Když si ještě jednou přečteš, co napsal tazatel a co odpovídám, tak se ti snad rozsvítí.

Napsal: 31 srp 2008, 12:32
od alain1
Moc děkují za odpovědi.Ty propojky jsem taky zkoušel dát svisle a zapojit jak psal honza_jan a jenom vrčel,ale určo to bylo kondíkem byl jenom 4 mikro jiný jsem zrovna neměl,ale po roztočení rukou se rozběhl.

Ještě dotaz co by dalo dát místo toho kondíku třeba nějaké tlačítko na rozběh jen na zkoušku jestli ten motor na 220 V vůbec utáhne kompresor, na 380 V to jelo v poho.A jelikož je neděle tak se nedá nic koupit.

Jinak motor váží asi tak 40 kg.

Napsal: 31 srp 2008, 12:33
od janousek
Je pravdou, že jsem to přečetl přes řádek, ale milin má pravdu.

Napsal: 31 srp 2008, 12:34
od alain1
janousek píše:Propojku bych nerušil. Pokud jsou cívky na 220V, tak při 400V shoří.
Mě zajímá fakt jen těch 220 V. :lol:

Napsal: 31 srp 2008, 13:05
od honza_jan
Pro kompresor to bude trochu složitější, protože rozběh soustrojí je těžší tak je třeba dát mezi komresor a vzduchojem zpětný ventil. Potrubí mezi kompresorem a zpětným ventilem je nutné po nafoukání vzduchojemu odtlakovat pomocným (nejlépe) elektroventilem, aby se kompresor, při dofukování na tlak, nerozbíhal hned do tlaku. Tlačítko na rozběh nepadá v úvahu, protože proudy, které tam tečou, tlačítko nevydrží. Jedině posílit vhodným stykačem. Navíc to nusí být stejně přes kondenzátor.
Motor provozovaný na 2 fáze má max. jenom 2/3 výkonu. S dobře přizpůsobenými kondenzátory se dostaneš až na hodnotu 0,9 a odpadnou velké problémy s rozběhem. Tvůj motor má podle hřídele asi 1,5 - 2,2 kW. Na laborování potřebuješ nashromáždit kondenzátory o kapacitě asi 100 - 120 uF. Dá se to i vypočítat, ale na to potřebuješ znát štítkové údaje motoru. Nejlépe se to ladí pomocí klešťového Ametru. Motor nějakou baterií kondenzátorů rozběhneš s předpokládaným zatížením a zapojíš tolik kondenzátorů, aby proudy co tečou na přívodní svorky motoru byly co nejvíc shodné.

Napsal: 31 srp 2008, 13:26
od honza_jan
janousek píše:Je pravdou, že jsem to přečetl přes řádek, ale milin má pravdu.
To potom znamená, že když je nějaký stroj vybavený motorem zapojeným do hvězdy, třeba 2,2 kW a připojení na síť 3 x 400 V, Tak pro připojení na síť 3 x 230 V se musí vyměnit podle takových tvrzení motor, protože ten motor po přepojení do trojúhelníku stroj neutáhne? Rád bych se i v důchodovém věku naučil nějaké nové poznatky z oboru. Možná, že se s novými technologiemi něco změnilo a nějak mi to uniklo.

Napsal: 31 srp 2008, 13:40
od kbulda
Honzo, milin myslel asi na 1 f / 220 V.
Akorát to blbě napsal.

Napsal: 31 srp 2008, 14:06
od honza_jan
To platí ale pro úplně blbé přizpůsobení, nebo nepřízpůsobení motoru pro běh na 2 fáze. Takové výkřiky do tmy holou větou jsou potom zavádějící. Pokud nemohu, nebo nechci dát kvalifikovanou odpověď na dotaz, tak raději nepíšu nic, protože nějakým nejednoznačným výkřikem jenom zvyšuji zmatek v myšlení tazatele a výsledek je kontraproduktivní, nebo i nebezpečný. Toť vše o mém pohledu na debatu.

Napsal: 31 srp 2008, 15:41
od pajosek2
Hoši, Honza -Jan má pravdu.

Napsal: 31 srp 2008, 17:14
od alain1
No právě že štítkové udáje nejsou jinak vše vyzkouším a moc díky.Zpětný ventil tam nějaký je mezi kompresorem a nádobou,ale není tam žádný vypušták na vzduchojemu.

Napsal: 31 srp 2008, 20:58
od honza_jan
Ten vypoušťák není na vzduchojemu, ale na cestě vzduchu od výtlačného ventilu kompresoru až k zpětnému ventilu. Tato část vzduchového potrubí musí být při rozběhu kompresoru bez tlaku. Absence odfuku zvyšuje totiž nároky na výkon a rozběhový proud poháněcího motoru. Lehce by se mohlo přihodit, že by motor nebyl schopen roztočit kompresor do protitlaku ve vzduchovém potrubí. Obzvlášť, když nemáš speciální jednofázový motor a používáš trojfázový v jednofázovém zapojení. Záběrový moment trojfázového motoru je zhruba 2 x větší, než jmenovitý moment a odpovídající záběrový proud je cca 5 x větší, než jmenovitý. Při přepojení na jednofázové napájení se záběrový moment zmenšuje na míň, než polovinu jmenovitého momentu, protože sice ve dvou fázích teče vysoký záběrový proud, ale kondenzátor do třetí fáze víc proudu nepustí, přestože je dobře navržen. Jde to sice obejít připojením rozběhového kondenzátoru k tomu stávajícímu, ale to zase zesložití celý elektrický obvod motoru a jsou za provozu stejné problémy, jako u klasického jednofázového motoru. Navíc, kam potom umístit takovou ohromnou baterii kondenzátorů a hlavně ji zaplatit.
Vrátím se k tomu odfuku. Pokud máš kompresor Orlík, tak ten má původně vyřešené odfukování odstředivým ventilem umístěným na klikovce. Vede k němu od výtlačného vzduchového potrubí slabá trubička. Většina starších kompresorů má ale pro poruchy tento odstředivý ventil vyřazen. Autařské a jiné kompresory z různých samohybů toto odfukování nemají, protože mají k dispozici dostatečný výkon k svému pohonu. Mají jenom odkalovací jímku, zpětný ventil a pojišťovák. Zpravidla to je jeden celek mezi kompresorem a vzduchojemem. Když, tak udělej nějaké detailní foto toho tvojeho zázraku, protože tohle je vaření z vody a problém je značně široký.