Spínač pro výstup z tachometru

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

Spínač pro výstup z tachometru

#1 Příspěvek od Kocur »

Zdravím,
Potřeboval bych od vás radu.Pokusím se popsat podrobně problém.Koupil jsem si stavebnici palubního počítače do auta,ke kterýmu se připojuje mimo jiné výstup ze snímače rychlosti vozidla z převodovky.U mého vozu ale z výstupu snímače jde nízké napětí asi 0,5V,proto odtud nemůžu signály odebírat.Tyhle signály jdou do tachometru a odtud jde mínusovej signál do řídící jednotky a ten jsem se rozhodl využít.Jenomže se vyskytl problém a sice,že když jedu pomalu,tak počítá o něco rychleji,ale to se dá doladit v nastavení, když jedu kolem 60km/h,tak počítá shodně s tachometrem a jak jedu více jak 80km/h,tak přestane počítat,chytí se zase až to klesne pod 80km/h.
Kde může být problém momentálně řeším s autorem,ale já si myslím,že je to v délce impulzů,protože na stole s RELÉ zapojeným jako přerušovač to počítá i mnohem rychleji než při 80km/h.
Z tachometru mi jdou asi dva mínusové impulzy na otočku kola a to 1:1,
1/4 otáčky kola je mínus,1/4 není,1/4 je,1/4 není,zjištěno blikáním připojené LED.
No a já bych potřeboval pomoc navrhnout pomocnej spínací obvod,kterej by dal pouze krátkej mínusovej impulz,kterej se dál zpracuje vstupním obvodem,kterej přikládám na foto.
Pokoušel jsem se o něco přes kondenzátor a tranzistor,ale při vyšší frekvenci se asi C nestačil vybíjet.Už si nevím rady.
Předem díky za nápady.
Přílohy
PP.jpg
(9.39 KiB) Staženo 76 x

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#2 Příspěvek od masar »

Zřejmě dochází k selhání spínacího obvodu při kmitočtech vyšších než cca 25-30Hz(odhaduji) posunem napěťové úrovně z tachometru. Jde celkem o banální problém prokazatelný jednoduchým osciloskopickým měřením. Bez tohoto měření je to ale stejně jen jako předpověď počasí. Problém bude spíše v příliš krátkém impulzu (program může filtrovat poruchové impulzy) popř. v jeho zániku. Pokud není k dispozici osciloskop, zkusil bych LED diodu zapojit paralelně k R5 (přes rezistor 330Ohmu). Pokud tato dioda při vyšších otáčkách přestane svítit, potvrdí se tak diagnóza. Pak pomůže pouhá úprava pracovního bodu spínače. Možná pomůže zatížení výstupu z tachometru odporem např. 1KOhm (záleží na provedení výstupu).
Nepředpokládám, že program nestíhá měřit 30Hz. :wink:

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#3 Příspěvek od Kocur »

Tak problém je s příliš dlouhým signálem,musel jsem udělat zkracovač impulzu s NE555,ted to měří i při 140km/h,ale stejně mi to počítá pod asi 60km pomaleji jak při rychlé jízdě,asi ten impulz není jěště košér.
Autor to navrhl pro fiata a tam to snímá přímo ze snímače rychlosti a má 12 impulzů na otáčku kola,já jen dva.Budu to muset zkusit taky ze snímače a udělat k němu nějakej zesilovač.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#4 Příspěvek od masar »

Kocur píše:Tak problém je s příliš dlouhým signálem,musel jsem udělat zkracovač impulzu s NE555,ted to měří i při 140km/h,ale stejně mi to počítá pod asi 60km pomaleji jak při rychlé jízdě,asi ten impulz není jěště košér.
Autor to navrhl pro fiata a tam to snímá přímo ze snímače rychlosti a má 12 impulzů na otáčku kola,já jen dva.Budu to muset zkusit taky ze snímače a udělat k němu nějakej zesilovač.
Počítač pravděpodobně popisovanou chybu nedělá. Jen je asi třeba nastavit správně počet impulzů a průměr kola. Průběh by měl být lineární. Pokud by docházelo k vynechávání impulzů, projevilo by se to výrazným kolísáním údaje. Nicméně 2 impulzy na otáčku je dost málo.
Stejně si myslím, že ten "zkracovač" impulzů s 555-kou spíše opravil úrovně původního signálu. :wink:

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#5 Příspěvek od Kocur »

No i autor mi napsal,že už skýmsi řešil problém,že měl impulz příliš dlouhý,tak jsem ho zkrátil a je to OK,že by nestíhal procesor je samozřejmě blbost když stíhá vstřik,ted to funguje až na tu pomalou rychlost a to je určitě jak píšeš tím,že je málo impulzů,v mým případě 2 na otáčku kola.Impulz je ktátkej a pak je dlouhá pauza a to ho asi zblbne.Impulz se určitě nevynechá,zkoušel jsem to LEDkou.Sice autor to udělal i pro 2 impulzy na otáčku,ale zřejmě nezkoušel,protože to nebyl jeho případ.Holt to budu muset předělat přímo na ten snímač.Ten jsem ještě nezkoušel kolik dává impulzů,ale myslím že víc jak dva.
Jo ještě k tomu zkracovači,samozřejmě jsem ho zkoušel na osciloskopu a opravdu zkracuje OK,je to normální monostabilní klopnej obvod plus dva tranzistory,vstupní a výstupní.
Když to vezmu logicky,tak když byl impulz asi 1:1,tak to šlo v pomalé rychlosti dobře,protože mezera byla krátká,ted je moc dlouhá a nejde to jak má,on počítá,ale na třeba 400m mi naskočí jen 100m.

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#6 Příspěvek od Kocur »

Tak s těma dvouma impulzama to nešlo,byly tam velký prodlevy při malých otáčkách,musel jsem to předělat přímo z toho snímače rychlosti.
Zajímalo by mě,jak to snímá ten origoš tachometr.Při opravdu malé rychlosti asi do 20Km ten snímač skoro nic nedává,měl jsem tam spínač z bipolárního tranzistoru,ale zatěžoval výstup toho snímače a zblbnul tachometr,tak jsem to předělal na mosfet,ale spíná až teda nad 20km/h. Snímač dává 11 impulzů,je to asi něco jako dynamo.
Má někdo páru jak jim to klukům japonským vlastně funguje?
Přikládám obrázek jak je to vlastně zapojený ten tachometr.Původně jsem to odebíral z pinu 13,to je pro řídící jednotku,tam byly ty 2 impulzy na otáčku.
pin 9 je GND a 30 je plus.
Přílohy
Bez názvu.jpg
(22 KiB) Staženo 93 x

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#7 Příspěvek od masar »

Zkus zapojit vstup pro procesor podle tohoto obrázku.
Podobně bude možná řešen i vstup tachometru.
Přílohy
tacho2.png
(2.24 KiB) Staženo 71 x

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#8 Příspěvek od Kocur »

Jo to vypadá dobře,použít operák mě opravdu nenapadlo,bude spínat obě dvě periody.Jen jestli ho vybudí opravdu malý napětí.Když se rozjíždím,tak začíná od nuly a při malé rychlosti je tam snad jen 0,1V.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#9 Příspěvek od masar »

Je to zesilovač se zesílením 100, tzn. že vstupní napětí 0,05V a vyšší bude na výstupu dávat dostatečnou úroveň. K přesnějšímu návrhu by bylo třeba znát parametry výstupů snímače rychlosti, nejlépe změřené osciloskopem(jde o tvar, amplitudy a ss složky). Je zřejmé, že na výstup tohoto zesilovače se dostane jen kladný signál z vývodu 2 snímače a záporný z vývodu 1 snímače rychlosti. Nějaký signál tedy na výstupu vždycky bude. Napájecí napětí lze sjednotit na 5V, popř. lze dělat i jiné úpravy podle dosažených výsledků. :wink:

bohous1

#10 Příspěvek od bohous1 »

na zapojeni s OZ jsou 3 veci k upozorneni:

1. vubec zadna uchrana vstupu proti ruseni (je to auto,ze... a snimac je indukcni...)
2. druhou pulku bych spis resil jako komparator, lepe tvaruji impulsy, pokud to bude nutne.
3. vystup z druheho OZ je v rozsahu cca 0 az 12V, prime pripojeni na uC jej znici, bacha!!!

popisovany problem bude urcite zavisly na tvaru impulsu. To by mel ale potvrdit autor FW, od ceho a jak moc zavisi pocitani. Pokud na delce impulsu, tak tvarovat pekne. pokud od hran, taky tvarovat peknou hranu. Pak to bude merit poradne.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#11 Příspěvek od masar »

na zapojeni s OZ jsou 3 veci k upozorneni:

1. vubec zadna uchrana vstupu proti ruseni (je to auto,ze... a snimac je indukcni...)
2. druhou pulku bych spis resil jako komparator, lepe tvaruji impulsy, pokud to bude nutne.
3. vystup z druheho OZ je v rozsahu cca 0 az 12V, prime pripojeni na uC jej znici, bacha!!!
ad1- to je pravda, bude vhodné příslušné součástky doplnit po vyzkoušení zkušebního zapojení.

ad2- to bych udělal tehdy, až bych zjistil, že je nutné tvarování signálu. Předpokládám, že nějaký tvarovač bude ve stavebnici. Jak bylo již řečeno, byla navržena pro přímé propojení s výstupem snímače otáček Fiata.

ad3- je to sledovač a na jeho vstupu je omezena amplituda na 5V.

Návrh je třeba chápat jen jako pokus o prolomení problému s tím, že na jeho základě bude navrženo konečné řešení, pro které nemáme dostatek vstupních informací. :wink:

A ještě dodám - nevíme např. téměř nic o fázi výstupních signálů na vývodech 1 a 2. Ta schematická značka vůbec nemusí odpovídat skutečnosti. Pokud se na nich vyskytují např. záporné půlvlny, nebude na ně tento obvod reagovat a pokud budou signály ve fázi, nemusí být na výstupu nic. :wink:

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#12 Příspěvek od Hill »

Otázkou je, co tam skutečně máš za senzor, zatím to vypadá na induktivní na náhonu diferenciálu nebo přímo na jedné hřídeli polonápravy. V tom se Japonci zrovna nesjednotili - například Swift od roku 1992 má právě tohle. A při malých rychlostech se musí signál víc zesílit a natvarovat, protože je slabounký.
U Swiftů do roku 1992 je za tachometrem jazýčkový kontakt spínaný otáčením magnetu v tachometru. Tam se zase ošetřují zákmity při spínání kontaktů.
Osciloskop a zjistit průběh, to je počáteční nutnost, pokud není schéma k danému modelu a ročníku. A podle toho si pak tvaruj.

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#13 Příspěvek od Kocur »

Tak jazýčkový relé tam asi není ,vypadá to na tu druhou variantu.Vstup pro procesor je ošetřenej právě spínacím obvodem na prvním obrázku,kterej nehodlám obcházet,už jsem s tím měl opravdu dost problémů a nechci přijít o procesor.Osciloskopen bych to změřit mohl,sice jsem se tomu chtěl vyhnout,ale asi to hodím na špalky a budu točit kolem,na snímač je mizernej přístup pro vymontování.
To zapojení od masara by mohlo být ono,akorát jsem ještě zjistil po odpojení snímače otáček a měření přívodních kabelů k tachometru,že jeden z těch dvou je spojenej s kostrou,ale když jsem připojil LED,blikala i při změně polarity LED,tak už nevím
Podle mě ten snímač funguje jako dynamo na kole,tedy asi spíš alternátor,pokud jedu pomalu,tak výstup nerozsvítí ani LED,při větší rychlosti se rozsvěcuje až do určité úrovně a dál už svit nezesiluje at jedu rychleji o kolik chci.
A ještě jedna zajímavost,když jsem připojil LEDku a jel,tak tachometr ukazoval OK,ale při rychlosti asi nad 50Km rafika sjela prudce dolů na nulu a přestal ukazovat dokud jsem nesnížil rychlost,potom zase ukazoval.Prostě ta LEDka zatěžovala vstup tachometru a nebo možná prznila tvar toho signálu.
Každopádně moje zapojení s Mosfetem funguje ale až od 20km nahoru,proto si myslím,že jestli má větší zesílení ten OZ,tak by to mělo chodit líp.
Momentálně čekám na ten OZ,pak to prubnu.

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#14 Příspěvek od Kocur »

Tak jsem to postavil,chodilo to jen se lehce pohnuly kola,ale je to otřesně rušený.
Jak jsem psal,ten výstup ze snímače je jedním pinem spojenej někde v palubovce s GND ,není sice asi úplně spojenej,naměřil jsem proti kostře 4 Ohmy ale to je asi zanedbatelný,tenhle jsem tedy spojil s vývodem 2 OZ.
Rušení se projevovalo budto tak,že po zapnutí klíčku a nastartování naskočí logo,potom verze softu a pak má naskočit na displeji okamžitá a průměrná spotřeba,ale nenaskočilo nic.Když to naskočilo,tak pokud jsem jel pomalu,tak na 100m to ukázalo 300m,jak jsem zrychlil,tak to počítalo skoro zhodně a v poslední řadě po vypnutí motoru když přestane jít vtřik,tak by se měl ukázat konečněj stav po jízdě,průměrná rychlost,ujetý Km a spotřebovanej benzín,ale do tohoto modu se to nepřeplo,prostě to zamrzlo.
Skoušel jsem si s tím ještě trochu hrát,ale bez úspěchu.Navíc to hraní je o tom,pokaždý nastartovat,ujet nějaký metry,rychle ,pomalu a sledovat PP. a tachometr.
Prozatím jsem tam vrátil to moje zapojení s FETem,ukaztuje sice až od 20Km/h,ale jinak to sedí až do.... co dovolila cesta.
Jo a ještě jsem si vzpoměl,že když jsem chtěl vynulovat tachometr,tak po podržení tlačítka tachometru se vynuloval,ale na PP naběhlo až 0,5Km,takže od nulování je taky nějakej zdroj impulzů hodně malých,ale díky citlivosti OZ zřejmě spočítatelných. :lol:

Uživatelský avatar
hafca
Příspěvky: 4401
Registrován: 27 črc 2004, 02:00
Bydliště: 25km na západ od Prahy
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od hafca »

Nemohl bys napsat od koho to je? Uvažuju taky o něčem. Jestli nechceš sem, tak alespoň přes PM.
Chtěl sem se do něčeho takového taky pustit, proto ta prosba.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“