Stránka 1 z 2

měnič 12V/230V

Napsal: 16 lis 2008, 18:17
od xexcel
Zdravím,
nevím si rady s měničem. Za prvé mám nedostatečné znalosti na jakém principu tyto zvyšující měniče fungují. Něco jsem na netu našel, ale zatím z toho nejsem moc chytrý. Takže kdyby někdo věděl o nějakém odkazu, kde bych se něco dozvěděl, byl bych velice rád.
Měnič po zapnutí pouze "cvaká" jako kdyby se neustále resetoval. Je osazen malým trafem, čtyřmi FETy IRF 730 na výstupu, čtyřmi FETy PFB6000 před trafem, OZ LM324N, 8-bit micro controller EM78P156ELP.
U toho mikrokontroléru jsem v datasheetu našel jeden pin jako RESET. Ale na měniči je zapojen na napájecí napětí. Kontroloval jsem pouze FETy a jeden IRF byl vadný.
Kdyby mě někdo dovedl nasměravat, na jakou část se mám zaměřit, byl bych vděčný.

Napsal: 16 lis 2008, 18:53
od cabernet
Moze to byt trebars to, ze menic sa snazi nabehnut, ale dava nizke, prip. vysoke napatie na vystupe a spatna vazba tym padom reaguje. To je len jedna z moznosti. Skus nieco namerat.

Napsal: 16 lis 2008, 19:02
od Crifodo
Zkus se napřed zaměřit na to, plácnout sem schéma nebo odkaz. Těžko něco konzultovat v abstraktní rovině :wink:
Asi jako když telefonuješ do servisu a ptáš se "jak opravit běžné auto, cvaká v motoru ale všechny kabely do něj vedou správně"

Napsal: 16 lis 2008, 19:45
od xexcel
Souhlasím, že jsem asi napsal málo. Schéma jsem nenašel. Na krytu je Autolamp 300 W; 12V /230V. Na desce je číslo, podle ktrého jsem nic nenašel.
Zkoušel jsem vytáhnout ten 8-bit z patice a cvakání přestalo a kontrolka svítila. Proto hledal ten RESET.

Napsal: 16 lis 2008, 19:49
od Artaban001
spousta těch malých měničů funguje takhle:
Z napětí 12V se udělá 250V (třeba) stejnosměrných pomocí měniče běhajícího na frekvenci řádově desítky KHz, trafo tak vychází velmi malých rozměrů. No a těch 250V se rozseká na střídavých 50Hz stídačem (4 FETy v můstku) Za střídačem se odebírá vzorek pro zpětné řízení měniče tak, aby na výstupu bylo stále 230V.
Pokud Ti měnič cvaká, buď je ve zkratu výstup, nebo se nestíhá napájet - slabý přívod, nebo nedostatečný výkon napájecího zdroje..
Zaměř se na ty čtyři fety, co jsou v můstku a jestli je jeden vadnej, měly by se vyměnit všechny. Samozřejmě zkontrolovat elyty..

Napsal: 16 lis 2008, 19:56
od xexcel
Měnič cvaká naprázdno, takže přetížen nebude. Zkusím se teda zaměřit na ten výstup.
U měničů co jsem našel na netu byly do můstku zapojeny FETy s opačnou vodivostí (P a N). Já tam mám pouze typ N.

Napsal: 16 lis 2008, 20:05
od masar
xexcel píše:Měnič cvaká naprázdno, takže přetížen nebude.
To je špatná logika(uvažování). "Cvakání" měniče je opakovaný restart, který nejčastějí způsobuje přetížení vadnou součástkou (nikoliv zátěží na výstupu). :wink:

Napsal: 16 lis 2008, 21:15
od Artaban001
Je jedno, jestli tam máš dva komplementární páry, nebo čtyři stejný. Důležitý je, aby jsi věděl, jak funguje můstkový přepínač polarity (třeba pro motor), jaký typ toho přepínače je v Tvým zdroji a podle toho jsi začal měřit.
pokud bys byl zkušenější, tak bys mohl měnič rozchodit bez střídače, pokud je řízen nezávislým kontrolérem (TL494, SG3525,...). Taktéž bys mohl střídač rozchodit bez měniče, ale musel bys připojit usměrněné síťové napětí přes 25W Žárovku na elektrolytický kondenzátor na výstupu měniče. Většinou je to o tom, jak kterej vstup oblbnout, pokud to má nějaký centrální řízení..
Každopádně poměř všechny polovodiče na strane výstupu z měniče (diody usměrňovací, tranzistory FET, záchytný diody..)

Napsal: 17 lis 2008, 12:54
od rezis
Jen pripominka. V mustku vetsinou odejnou min. dva tranzitory..

Napsal: 17 lis 2008, 19:31
od xexcel
Díky za nasměrování. Ve výstupní části jsem našel jednu ZD vadnou. Bohužel ji nemám v šuplíku, takže musím počkat do zítra.
Ty FETy ještě jednou radši prověřím.

Napsal: 26 lis 2008, 20:54
od xexcel
Tak jsem neměl moc času se tomu věnovat. Po výměně diody a tranzistoru na jedné větvi výstupu se změnil stav. Po připojení napájecího napětí LED dioda chvíli bliká v nepravidelném rytmu a pak se spustí piezo siréna.
Ještě jsem zkontroloval FETy a opravdu jsem našel vadné.

Napsal: 26 lis 2008, 23:25
od PeteBurns
A výsledok? Najlepšie urobíš ako ti písal Artaban, najskôr zmeraj či ti menič vyrobí tých zhruba 300V, či sú tie spínacie fety na primárnej 12V časti ovládané samotným jednočipom, alebo iným IO (TL,SG..), potom sa to vyššie napätie spína štvoricou fetov v H-moste priamo na výstup..tá siréna moc nepomôže, tá indikuje hocijaký chybový stav, tých tam je niekoľko..je ale dôležité z čoho to napájaš, pokiaľ máš slabý 12V zdroj tak nemusí stačiť na rýchly štart meniča, môže zareagovať ochrana bud nízkeho vstupného napätia, alebo nedostatočne vysokého výstupného napätia..

Napsal: 16 led 2021, 21:45
od cabernet
Opravujem menic 24/230. Na vystupe ma pri poruche 110V AC. V medziobvode za menicom DC/DC je 190V. Neviem, aka ma byt spravna hodnota tohto napatia. Elektrolyt je na 250V. Myslite, ze napatie DC/DC menica by malo byt vyssie?
PWM na tranzistoroch vystupneho mostu som meral oscilom.
Dakujem.

Napsal: 16 led 2021, 21:55
od rnbw
To je divne. Spickove napatie 230VAC je 325V - to sa zo 190V alebo 250V robi dost tazko....

P.S. Cim si meral to vystupne napatie?

Napsal: 16 led 2021, 22:02
od cabernet
Menic ma svoj display, ktoreho merany udaj o vystupnom napati koresponduje s udajom na multimetri TRUE RMS.