Stránka 1 z 2

vnitřní vytlumení bass-reflex boxů

Napsal: 29 lis 2008, 18:47
od konosuke
tak jsem zjistil (pohledem bass reflexovým otvorem a svítilnou) že boxy pioneer CS-901 nejsou vůbec uvnitř tlumné...napadlo mě použít polietylenový poštář na balení pečiva, naplnit skelnou vatou, zavařit okraje trafopájkou a nacpat vše dovnitř otvorem basáku, co říkáte ? bylo kdysi dávno aplikováno ve stavebnici čs. repro beden UV DOSS Valašské Meziřičí elektronika RS-334, ovšem bez té vaty, jen zmuchlaný PE

Napsal: 29 lis 2008, 19:14
od Návštěvník
Tu vatu by som tam vobec nedaval. Je to zdraviu skodlive. A viem ze sa da za lacno kupit tato tlmiaca pena tak radsej skus tu. Kludne ju aj nakuskuj domysli to niako ale tu sklenu vatu tam nedavaj. Zabije ta to!!! (o par desatroci)

Napsal: 29 lis 2008, 19:45
od stepa
Nestras, idealni to neni a ja bych to tam nedaval, ale tohle jsou silna slova. Z levnych materialu se bedny tlumi treba orsilem, nebo isoverem. Ale nevim rpoc to resis...BR ozvucnice se vetsinou netlumi a kdyz, tak jenom trochu.

Napsal: 29 lis 2008, 20:12
od konosuke
boxy ( v době pořízení nikterak levné) jsou made in spain tak jsem podezříval že zas něco ve výrobě "ušetřili" na práci i materiálu...jinak jsem to studoval (Sýkora, B.: Stereofonie v praxi, SNTL Praha 1980, str.107 a 122, Svoboda, J., Brda, J.: Elektroakustika do kapsy, SNTL Praha 1981, str.80 ) že sice helmholtzův rezonátor bass-reflex (vnitřní) tlumení nevyžaduje vůbec poáč funkce ozvučnice je dána rezonancí...co ovšem tlumení stojatého vlnění ?

Napsal: 29 lis 2008, 21:55
od stepa
Abych tady rozdaval rozumy na tohle tema, zas tak v kramflecich silny nejsem :D . Co jsem o tom cetl, tak BR ozvucnice se moc netlumi (spise na skodu)...tlumi se hlavne uzavrenky(treba ze 2/3). Shodis si tim Qcko dolu.

ALE v projektech, co jsem videl se i BR ozvucnice se tlumi, ale mene(tak 1/3) a ne pohozenim do prostoru, ale polepenim sten, pripadne omotanim vyztuh a pricek. Ja stavim uzavrenky, takze mam po problemu :) .

Zkusit tam kazdopadne neco nacpat muzes, dost oblibeny je vatelin(je ale dost ridky), nebo jiz zmineny orsil/isover(ten je hustci). Nacpi neco do jedny bedny a poslechni si rozdil, kdyz se ti to bude libit vic, tak to nacpi i do druhy, pripadne pridej/uber v ty jedny, zda se vysledek jeste nezlepsi...ale pocitej s tim, abys to dostal taky ven, kdyby to stalo zahouby :wink:

Napsal: 30 lis 2008, 11:42
od thomasdj
Normalne vytlm vsetky steny tej reprobedne vatou,vatelinom alebo molitanom je to lahko dostupne a nie moc financne narocne,urcite bude zvuk omoc lepsi ako reprobedna s holimi stenami.Ja mam profi bedne 4 dve su vytlmene vatou 2 maju hole steny a poviem ti ze je tam velky rozdiel co sa tika nizkych frekvenci v tej vytlmenej su basy meksie a v tej nevytlmenej su naopak tvrdsie (su v oboch pouzite rovnake reproduktory 15").Chystam sa v blizkej buducnosti aj ja ich vytlmit).

Napsal: 30 lis 2008, 12:49
od stepa
thomasdj píše:Normalne vytlm vsetky steny tej reprobedne vatou,vatelinom alebo molitanom je to lahko dostupne a nie moc financne narocne
A cist umis? Jak ma vytlumit steny, kdyz to tam bude cpat BR natrubkem? :roll: A vsechny steny se netlumi.

Napsal: 30 lis 2008, 20:08
od thomasdj
Vsak som mu aj napisal jak ma ich vytlmit a co ma pouzit, pre tvoju zaujimavost ja mam vytlmene aj tie steny kde je basreflex aj reproduktor ked uz tlmim vsetky steny tak nech je tlmiaci material vsade a videl som to na roznych inych forach a fotografiach o stavbe reprosustav.A toto forum myslim ze je o tom ako cloveku poradit ked si nevie rady a diskusi o problemoch suvisacich s temou a nie niekoho z ucastnenych do....t ze nevie citat..

Napsal: 30 lis 2008, 20:57
od stepa
Dos*rat te nebyl umysl, skoro se vsim co jsi napsal souhlasim. Naopak se ti omlouvam, protoze jsem to blbe precetl ja(zaseklo se mi v hlave ze to tam kosonuke chce cpat BR natrubkem, ne dirou po vyndanem bassu) :wink:

Jeste jedna vec...tlumit stenu s reprem nema vyznam, mezi reprama to nema zadny ucinek(maly prostor). Predni stenu bych tlumil u sloupu, kde je treba 30-40cm plna plocha, ale na 5-10cm kousky mezi reprama to nic neovlivni. Tlumi se hlavne zadni stena(ta naproti reproduktorum), protoze tam vznika ono inkriminovane stojate vlneni nejvice a diky zatlumeni tam nedochazi k interferencim. Dale se zatlumuje zbytek...ale jak pisu predek ve vetsine pripadu neni treba.

Pokud by byl zajem, dolozim skenem knihy od jiz zmineneho pana.

Napsal: 01 pro 2008, 12:10
od thomasdj
To je v pohode kazdy mame rozny sposob stavania reprosustav.. :))

Napsal: 01 pro 2008, 13:11
od SIDTIM
Těch diskuzí na toto téma tady už šlo více, stačí popátrat v historii..

NEEXISTUJE obecná rada, jestli, jak a čím tlumit. U některých soustav stojaté vlnění způsobí jen úzkou, ostrou špičku na charce, šíře menší, než 1/8 oktávy, u jiné soustavy je zvlnění patrnější. Záleží na konkrétních parametrech reproduktorů a na typu ozvučnice. Jedině změřit.
Tlumením nic nezkazíte, třeba taková bedna typu "pásmová propust" se musí tlumit vždy.
U profesionálních soustav třeba Peavey apod byste však tlumící rouno jen těžko hledali (tím netvrdím že u všech, ale co jsem viděl, vždy nikde nic.)
To je ale jiná kapitola, zde se na zvlnění charky tolik nehledí, tady jde především o akustický tlak.

U sloupových soustav stačí smotat pás molitanu do válce a umístit cca do 1/2 výšky sloupu a je po stojáku.

Jinými slovy, pokud nemáte přístup do akustické bezdozvukové komory a profesionálně měřit, tak raději tlumte.

Napsal: 01 pro 2008, 14:29
od mtajovsky
Co si pamatuji z elektroakustiky, tak nejlépe tlumí materiály s vysokým vnitřním třením a vysokou hustotou (měrnou hmotností). Musí být schopny přeměnit energii dopadajícch vln na teplo, aby se neodrazily. Takže třeba buničitá vata asi moc dobrá nebude. Klasický materiál je tzv. krejčovská vata, což je vrstvená nezpracovaná bavlna (asi ten vatelín).

Napsal: 01 pro 2008, 17:07
od konosuke
díky, vážení kolegové bastlíři na Vaše cenné rady a připomínky jak na to. více hlav = více rozumu, znalosti (nebo více tlačenky, jak říká s oblibou můj představený)
jenomže, zjistil jsem že výhybky v citovaných repro soustavách jsou, mírně řečeno, dost jednoduché. tak příkladem, nf tlumivka v sérii s basákem je miniaturních rozměrů velikosti cca pětikoruny. taktéž prostý kond u výškače a středu. žádné rezistory, žádné diody. tak mě napadlo vytuningovat boxy použitím výhybek z katalogu DEXON, 12dB/okt. a kondy bipoláry kat.č.12.903 nebo 18dB/okt. kat.č.12.932, vše 8-ohm, zajisté...dělící kmitočty jsou celkem typické, 700 a 5000 Hz. nebudu se rozepisovat ale je jich tam asi deset typů pro různé aplikace. co myslíte, má smysl do toho šťourat a bude přínos slyšitelný ? zesík výkonu je pioneer A-656 mark II, hraje se britský klasický hard rock 70.let s důrazem na basovou složku spektra signálu a elektronická hudba Jarre, Oldfield, Floyd, Kraftwerk, Tangerine dream. EQ mám a používám, technics SH-GE70.

Napsal: 01 pro 2008, 19:22
od stepa
mtajovsky píše:Co si pamatuji z elektroakustiky, tak nejlépe tlumí materiály s vysokým vnitřním třením a vysokou hustotou (měrnou hmotností). Musí být schopny přeměnit energii dopadajícch vln na teplo, aby se neodrazily. Takže třeba buničitá vata asi moc dobrá nebude. Klasický materiál je tzv. krejčovská vata, což je vrstvená nezpracovaná bavlna (asi ten vatelín).
Plny souhlas, pamatujes dobre.

to konosuke: :D taky ty bedynky vypadaji na ne moc kvalitni, jak sis asi myslel...6dB/oct na basech a vyskach teda nic moc...to by musely byt ty menice sakra kvalitni. A co je na stredech? Pises jenom o horni a dolni propusti, nic o pasmovce...pritom si uvedl 2 delici kmitocty.

univerzalni vyhybka = "univerzalni zvuk" :D , co vic k tomu dodat? Idealni to urcite nebude...musel by byt panbuh doma. Ale troufam si rict, ze to bude lepsi nez tohle co tam mas ted. Kup 12dB/Oct, 18 podle me postrada smysl, kdyz to nemas odmerene a odsimulovane.

Napsal: 01 pro 2008, 19:39
od SIDTIM
Už to tu padlo, univerzální výhybka NEEXISTUJE!
Každý reproduktor má jiné parametry, jiný kmit. průběh, citlivost, Q, impedanční charakteristiku....atd. atd..atd.. Výhybka se ladí s určitými reproduktory.
Je víc než jisté, že výsledný průběh s takovouto "univerzální výhybkou" bude rozházený.
Nelze stanovit jednoznačně, že 6dB/oct bude horší, než 12 dB/oct. Právě poslechové testy mnohdy nad očekávání dopadly ve prospěch "6".
18dB propust se používá téměř výhradně až před vysokotónovým měničem.
Pokud neznáš parametry reproduktorů, nemůžeš ani teoreticky stanovit vhodné dělící kmitočty, a pokud nemáš možnost analýzy MLSSA, AudioClean apod, tak se těžko dostaneš k Hi-výsledkům.
Jak ale popisuješ, jedná se spíš asi o low end, takže tam nemáš co zkazit.
Pokud posloucháš výše zmiňovanou muziku, zasloužila by si určitě kvalitnější soustavy, se vším všudy, samozřejmě tovární.