Stránka 1 z 4

Jak nejefektivnìji snížit napìtí

Napsal: 08 led 2009, 08:30
od Ištván Šutrhází
Zdravím, mám +24V a k tomu mám pøipojit LED diodu (2V a 5mA). Potøebuji ale, aby to co nejménì topilo a bylo co nejmenší.

Možnosti, které mì napadají:
1) Pouze srážecí odpor. R=24-2/5mA=4k4 P=U*I=22*5m=110mW. Tento výkon je dost velký a musel bych použít výkonový odpor, aby mi to topilo co nejménì (napø 1-2W).
2) Použít zenerku jakožto stabilizátoru napìtí. Napø. zenerku pro 20V a malý R. U na R bude 2V ->R=U/I=2/5mA=400R. P=U*I=10mW. U na zenerce = 20V -> P=U*I=20*5mA=100mA.
3) Použít nìjaký stabilizátor typu 7805.

Co z tìchto možností bude nejménì topit? Pøípadnì napadá Vás lepší øešení? Musí to být i s minimální cenou, takže vypouštím nìjaké step-down mìnièe atp.[/b]

Napsal: 08 led 2009, 08:42
od BOBOBO
Pokud to máš zdroj , který něco živí , tak v zařízení co odebírá , jsou části , které odebírají určitý výkon a na nich je určitý spád napetí . pokud je trvalý , tak využij ten . třeba úplně ideální je zenerka , proud do ní teče přes odpor a má určitou hodnotu . Někdy přímo vyhovuje pro provoz led . Někdy jsou v zapojení pomocné zdroje proudu , i ty lze využít . Atp. jen hledat . Třeba v NF koncích se ss relé , dávám LEDku do serie přímo s reletem . Atd.

Napsal: 08 led 2009, 08:53
od Cust
Výkon, který musíš dodat je P=I*U, tedy pokud máš ledku na 5 mA a napětí 24 V, tak výkon P vychází 1.2 W minimálně (pokud nepoužiješ spínací potvůrku). Tento ztracený výkon odpovídá zařazení odporu do série s LEDkou. Pokud použiješ zenerku nebo stabilizátor, tak ztrátový odpor se ještě zvýší.
u zenerky -záleží podle toho kolik nastavíš proud do zenerky
u stabilizátoru - 78xx žere tuším dvě, tři miliampéry, takže se ti asi o polovinu zvedne

Napsal: 08 led 2009, 09:35
od breta1
Cust píše:Výkon, který musíš dodat je P=I*U, tedy pokud máš ledku na 5 mA a napětí 24 V, tak výkon P vychází 1.2 W minimálně (pokud nepoužiješ spínací potvůrku). Tento ztracený výkon odpovídá zařazení odporu do série s LEDkou. Pokud použiješ zenerku nebo stabilizátor, tak ztrátový odpor se ještě zvýší.
u zenerky -záleží podle toho kolik nastavíš proud do zenerky
u stabilizátoru - 78xx žere tuším dvě, tři miliampéry, takže se ti asi o polovinu zvedne
Trošku jsi to přepískl. ten ztracený výkon bude jen 0,12W, takže stačí miniaturní srážecí odpor a teplo bych neřešil. Každý DC-DC měnič by v tomoto případě účinnost asi zhoršil.

Napsal: 08 led 2009, 09:44
od Ištván Šutrhází
Trošku jsi to pøepískl. ten ztracený výkon bude jen 0,12W, takže staèí miniaturní srážecí odpor a teplo bych neøešil. Každý DC-DC mìniè by v tomoto pøípadì úèinnost asi zhoršil.[/quote]

Právì že já øeším to teplo!

Je to opravdu 120mW, ale když použiju málo výkonový odpor, tak se mi dost zahøívá a to nechci. Když použiju výkonový, je odpor velikostnì velký a to taky nechci. Proto hledám jiná øešení.

Otázkou tøeba je, když použiji zenerku a jí poteèe proud 5mA a bude se na ní ztrácet výkon 100mW, jestli se bude zahøívat stejnì jako malý odpor (0.6W)?

Napsal: 08 led 2009, 09:46
od BOBOBO
Zákon zachování energie prostě nevymažeš ani na chvíli ze světa .

Napsal: 08 led 2009, 09:49
od Sendyx
Co tak použít nějaký termoakumolátor... byl by pořád studenej se svými 0,12W, a až by se v něm jednou uložilo dost tepla, vytáhnul bys ho z patice a strčil do ledničky, nebo tím chvilku vytápěl zemljanku ?

Napsal: 08 led 2009, 10:08
od Crifodo
Podobně jako ve vlákně o teplotě odporového drátu někdo těžko chápe vztahy mezi energií, teplotou a plochou.
Stejný ztrátový výkon přivedný do velkého nebo malého odporu nebo do zenerky se projeví podle plochy odporu (předřadníku) různou povrchovou teplotou, uzavřený prostor ale vytopí stejně, když zanedbáme rozdílné šíření tepla různou vlnovou délkou. Důležitý pro povrchovou tepotu je povrch (plocha), ne to jestli to je odpor, zenerka nebo monolit 78xx atd.
Jestli nemusíš mít kontinuální signalizaci, dalo by se použít relaxační zapojení kdy přes odpor nabíjíš maličkým proudem kond a ten se pak vybije jednou za čas do LED, což je obdoba toho měniče ale snad poněkud jednodušší.
Uvažovat o ceně při současných poměrech cen tranzistorů a výkonových odporů atd. je všelijaké :roll:
Použij co nejvíc co nejmenších SMD LED spojených sériově, tím se zvýší napětí pro LED a zlepší poměr mezi spotřebou indikace a spotřebou předřadného odporu.

Napsal: 08 led 2009, 11:16
od nekmil

Napsal: 08 led 2009, 12:45
od Ištván Šutrhází
Celá "sranda" spoèívá v tom, že mám v uzavøené krabièce ledku a tu potøebuji mít stále rozsvícenou. Napájení je pevnì dáno na 24V. Jen tak zkusmo jsem si zmìøil napìtí na souèástkách. Pøi malém R je teplota 39°C, pøi 1W pak 20°C, se zenerkou asi 36°C. Vše pøi pokojové teplotì 23°C.

Pokud jsem to (až nyní) správnì pochopil, jde o co nejvìtší plochu a ne o typ prvku. Takže nejvýhodnìjší bude co nejvìtší rezistor, který lze použít?

Napsal: 08 led 2009, 12:52
od Crifodo
na rezistoru až tak nezáleží, spíš na jeho tepelné vazbě s okolím. Když dáš 0,5W odpor do měděné trubičky a tu naletuješ na plech, bude efekt stejný.

Napsal: 08 led 2009, 12:57
od Cust
teplo je energie, ta bude pořád stejná - vytápíš pořád stejně ať použiješ jakýkoliv rezistor (objem, plocha) - jen teplota na povrchu rezistoru bude různá...
dej tam normální miniaturní rezistor bez stablu, bez zenerky ... (pokud to napětí 24 V sečasem nemění)
za hodnotu výkonu se omlouvám, nějak mi ujela ruka :-)

Napsal: 08 led 2009, 12:58
od Bernard
Je to přesně tak. Jeden kýbl uhlí rozpálí malá kamna víc než velká kamna, i kdyby byly ve stejně velké cimře a venku 23° C. :wink:

Napsal: 08 led 2009, 13:01
od nekmil
A ten tranzistor jsi zkoušel ? viz odkaz

Napsal: 08 led 2009, 13:14
od Ištván Šutrhází
Omlouvám se :oops:, zapomìl jsem uvést, že uvnitø té krabièky je teplotní èidlo a to mìøí teplotu okolí (kryt je perforovaný). Když tam je normální nevýkonový odpor, ohøívá mi vnitøek krabièky a ovlivòuje tak namìøenou teplotu. Proto potøebuji aby R co nejménì "topil" a tím ovlivòoval hodnotu teploty z èidla.