Stránka 1 z 2

ohrev motora

Napsal: 14 led 2009, 13:39
od fero_b
Ahojte,
mam starsi diesel, ktory kus tazsie nakopnut za mrazu a bol som vo Finsku a tam je bezne take elektricke zohrievanie motora, interieru a nabijanie baterie... ma to skoro kazde auto a na parkoviskach su zasuvky. Nejde mi len o to nakopnut autiak lebo v mojom pripade to este nie je take hrozne - zatial som ho furt rano nastartoval, ale studene starty motoru velmi neprospievaju....
Popozeral som po webe a nasiel som nejakeho ceskeho vyrobcu takej vecicky http://www.normans.cz/ a este asi toho co pouzivaju severania http://www.defa.com/ Mam myslienku nieco take zmajstrovat, lebo napr. ti prvi chcu za taky ohrievac co sa montuje na hadicu od 4000CZK co mi pride kus vela. Ti druhi ceny neuvadzaju ale asi to bude nieco podobne. Mal by som nejaku myslienku to nejak vyrobit za pomoci nejakej ohrievacej spiraly vykonu 1000W, len to zapuzdrenie je malicko problem. Tak ci niekto z Vas nemam neajaku genialnu myslienku z coho by sa to dalo nejak zmastit. Riadiacu elektroniku si spravim, to nie je problem. Dakujem za nazory (aj take ktore bud vraviet, ze asi je lepsie si kupit hotovy ohrievac - lebo aj cas je drahy ;-) ) Fero

Napsal: 14 led 2009, 13:47
od xmurgi
Neviem ako v súčasnosti, ale staré hranaté karosy mali v olejovej vani špirálu na 220V. Takže pokiaľ by si sa nebál upraviť olejovú vaňu, tak by toto mohlo byť riešenie.Vzhľadom k opotrebeniu je dôležité ohriať olej, chladiaca kvapalina by až taký problém nebol, že je studená. Alebo si kúpiť teplovodné nezávislé kúrenie napr. webasto.

Napsal: 14 led 2009, 14:05
od EKKAR
Na osobáku/minivanu bych to řešil ponorným vařičem, vbastleným do nějaké komory, vložené do chladicího okruhu - ale před termostat, aby se ohřátá kapalina nedostávala do chladiče. Ohřívací element napájet přes regulátor a ještě radši přes oddělovací trafo, aby nebyl jednak nebezpečný, druhak aby tu vodu jen ohříval - řekněme na 10-15°C, víc už je plýtvání energií - stejně je motor celý odhalený a při větším rozdílu teplot proti okolnímu vzduchu (třeba v mrazu -15°C je ten rozdíl už 30°C) by se to teplo jen zbytečně vyzařovalo do okolí. U motoru stačí, aby měl teplotu nad nulou - to už není odpor studeného oleje v ložiskách a na třecích plochách tak velký.
Do olejové vany by se mi "šťourat" nechtělo, je tam nebezpečí, že se něco přehřeje a blafne to nebo minimálně zkroutí a při pokusu o start se to pak potká s klikou - to už radši zatuhlý motor, než díru ve vaně a olej na silnici...

Napsal: 14 led 2009, 14:15
od BOBOBO
Má to můj kamarád . Zítra to tajemství šlohnu .

Napsal: 14 led 2009, 14:17
od fero_b
mam myslienku, ze by som si dal spravit z kusa hlinika taku "ruru" co by mala na jednej strane rovnu plochu (prevrtany hranol a konce uptavene do ruroviteho tvaru na pripaskovanie hadic) a na tu rovnu plochu by som nasruboval z rychlovarnej konvice (co ma rovnu spiralu :- ) cez teplovodivu pastu. Vidite v tom nejaky hacik?

Napsal: 14 led 2009, 15:55
od TomasX
Jak budeš zalévat to kafe?? :lol:

Tenhle způsob se používá. :wink:
Můj známý ho má v JUMPERu. Z plechu svařenou skřiňku s vývody na hadice a těleso s těsněním a dva šroubky.
Jen je problém s teplotou a výkonem toho tělesa. To nevím jak má ošetřené.
Voda totiž nebude cirkulovat pomocí čerpadla, ale jen "samotíží" a nemusí to správně fungovat.

P.S. Vůbec se toho neboj a na revizáky nedej.
P.P.S. Než se dotkneš auta, tak to radši vypni ze zásuvky. :wink:

Napsal: 14 led 2009, 17:01
od EKKAR
TomasX píše:Jen je problém s teplotou a výkonem toho tělesa. To nevím jak má ošetřené.
Voda totiž nebude cirkulovat pomocí čerpadla, ale jen "samotíží" a nemusí to správně fungovat.

P.S. Vůbec se toho neboj a na revizáky nedej.
P.P.S. Než se dotkneš auta, tak to radši vypni ze zásuvky. :wink:
Právě proto píšu, že se to musí napojit před termostat - aby to ohřáté médium kolovalo jen blokem motoru. A s "nedáním na revizáky" si naopak hlavu lámej co nejvíc - protože pokud Ti projde fáze na kostru auta a dotkne se ho kdokoliv, budeš mít na krku žalobu pro ublížení na zdraví jen to fikne, v tom horším případě se to může zvrhnout až ve smrtelný následky. Proto píšu oddělovací trafo a radši i nízké napětí - radši jen do 24, nanejvýš do 48V - aby to bylo opravdu idiotensichr.

Napsal: 14 led 2009, 17:12
od Hill
V pásových traktorech bylo topné těleso na 12V ve spodní přírubě olejové vany. Mělo to snad jen 500W. Plochá spirála z neizolovaného odporového drátu o průměru asi 2mm přímo v oleji, k tomu pěkně tučná lana v pancéřové hadici od transformátoru 220/12V v bedně s "žehličkovou" vidlicí, ten vážil asi 16kg.
Jenže v motorovém prostoru auta by asi nešel jednoduše umístit.

Napsal: 14 led 2009, 17:46
od Sandal
Mám takovej prevít v práci na Zetoru.Má to 300W a za 45 min. je tam šedesát.Je to tam přímo v bloku místo mrazovky u čtvrteho válce.
Mám to na 230V přes proudovej chránič.Je to origo vejmysl z fabriky.

Napsal: 14 led 2009, 17:46
od Bernard
Na vojně u Pragy V3S se v tuhé zimě zapálil kus novin v nasávacím potrubí, takže když s tím startér trochu pohnul, tak to naskočilo. :lol:

To nemyslím jako radu, jen mě napadlo, jestli by teda nešlo ohřívat nasávaný vzduch.

Napsal: 14 led 2009, 17:46
od jano2
Kolega dava na noc,ked su velke mrazy,do sacieho 100W,letovačku.Ta zohreje cely priestor pod kapotou a sacie je teple asi 40°C.Motor krasne naskoči...

Napsal: 14 led 2009, 17:54
od janousek
Před rokem jsem to hledal, někde jsem našel těleso do vody pro Avii. Do některých aut by se to dalo po menších úpravách trubek a hadic vbastlit. Bylo to na 230V. Našel jsem i celé sady pro diesláky včetně nabíječky, ale nepamatuji si kde. Kdo by měl zájem, tak se to dá snadno vygooglovat.

Napsal: 14 led 2009, 17:54
od Sandal
Bernard píše:Na vojně u Pragy V3S se v tuhé zimě zapálil kus novin v nasávacím potrubí, takže když s tím startér trochu pohnul, tak to naskočilo. :lol:

To nemyslím jako radu, jen mě napadlo, jestli by teda nešlo ohřívat nasávaný vzduch.
Jo my měly doma Pragu S5 T a startovaly sme to zrovna tak.Akorát mi to tam ty noviny kolikrát nacuclo :lol: ale spapala to holka.

Napsal: 14 led 2009, 19:21
od rolandt
zalezi na tom ci to chces mat na 12, alebo 230V, na 12V by to bolo jednoduche, pouzit niekolko zhavicov, to maju aj oktavky 1,9tdi,sice im to vacsinou nefunguje, ale je to tam. na 230V by si to mohol pouzit len doma, ale riesenie podobne akurat tie zhavice zapojis do serie, a vyriesis elektronicku regulaciu, a tepelnu ochranu, podobne ako vo varnej kanvici.

Napsal: 14 led 2009, 21:06
od fero_b
pre janousek: Tam v mojom prispevku su dve linky na origo vyrobky. Na tych strankach su aj pdf-ka pre rozne systemy ohrevu... vcelku poucne..