Stránka 1 z 2

jaký výkon je schopen člověk vydat na kole?

Napsal: 11 úno 2009, 07:43
od magadafagada
má někdo o tomhle nějaké poznatky?

Napsal: 11 úno 2009, 07:49
od breta1
Odhaduji na stovky W. Já osobně 5W.

Napsal: 11 úno 2009, 07:52
od helios
Niekde som čítal, že trvale je to asi 100W. Asi to bude závislé aj od kondície konkrétneho bicyklistu.

Napsal: 11 úno 2009, 08:08
od drotik
neviem ako to myslis,ale:mam doma knihu ELEKTRONICKE HRACKY A PRISTROJE tu clanok o el.vybave bicykla,vytah z textu...ze pre vykon 3W musi cyklista vynalozit 37 az 60W. ak uvazujeme,ze clovek je schopny po dlhsiu dobu vydavat vykon priblizne 200W...atd.

Napsal: 11 úno 2009, 08:12
od EKKAR
Tímhle se zabývalo už hodně institucí - dokonce i NASA, už někdy v 70. letech minulého století, když měli na stanici Skylab nainstalovaný běhací pás a veloergometr a testovali, jak se mění výkonnost člověka během pobytu v beztíži. Tuším tenkrát Jack Lousma dokázal "vyždímat" ze svého těla špičkově nějakých 300W - dlouhodobě to ale je opravdu jen něco kolem 100W - a to u sportovce, bastlením zlenivělý normální smrtelník raději zapřáhne něco onačejšího...

Napsal: 11 úno 2009, 09:01
od breta1
No zkusím to odhadnout - použiju příklad, kolik W vydám šlapáním do schodů. Vážím 80kg (800N), schod má výšku 0,2m a troufám si na dva schody za sekundu. Jestli dobře počítám, ke svému pochodu potřebuji výkon 320W.

Napsal: 11 úno 2009, 09:13
od Cust
breta1, jestli to nebude ten špičkový výkon
dlouhodobě to dávat nemusíš :-)

ale když si představím, že pionýr měl výkon asi 2,5 kW a průměrně mohl jet 4 krát rychleji než já na kole a vážil se mnou dvakrát tolik co já s kolem, tak mi vychází na jízdu na kole 78 W (dlouhodobě).

a to jsem lenivý bastlíř - ale to bude mít spíš vliv na únavu než na max výkon...

a to kdybych se hecnul a dal si s pionýrem závoda na 200 m a jel 2x pomaleji, tak to vychází 312 W
takže můj odhad potvrzuje Ekkara i bretu1 ;-)

(samozřejmě jsem opoměl valivý odpor - takže korektnější údaje by mohli odpovídat pro výpočty s výkonem pionýra 2 kW)

Napsal: 11 úno 2009, 09:45
od Crifodo
http://cs.wikipedia.org/wiki/Doprava_lidskou_silou

až 1,7 kW :wink:

Kdysi někde psali, že pro první lety Gossameru si konstruktér vybral ženskou pro lepší poměr váha/výkon a lepší schopnost podávat výkon dlouhodobě :roll:

Napsal: 11 úno 2009, 09:49
od EKKAR
Valivý odpor záleží na použitých kolech/pneumatikách, obecně ale bicyklová pneumatika má mnohem menší odpor - proto se používají i u speciálních projektů, soutěžících v minimální spotřebě. Tím je i dáno, že člověk s trvalým výkonem málo přes 100W (trénovaný sportovec) je schopný udělit soustavě jezdec/vozidlo o celkové hmotnosti cca 80kg i rychlost kolem 40-50km/h a relativně dlouhodobě ji udržet (viz TdF, Giro, Vuelta a třeba i Závod míru...) - v řádu hodin nepřerušovaného pohybu.

Crifodo - myslíš Gossamer Condor, nebo Albatros? Protože ten druhý má myslím solární pohon...

Napsal: 11 úno 2009, 09:51
od Crifodo
Zajímavější je odhadovaný výkon při duševní práci, taky jde o hezkých pár kJ :roll:

Napsal: 11 úno 2009, 10:14
od breta1
Víc než 1J jsem nikdy ze sebe nevytlačil.

Napsal: 11 úno 2009, 10:28
od honza_jan
Kdysi při problémech se srdcem jsem byl posazen na veloergometr a můžu potvrdit, že jako naprosto zpohodlnělý a netrénovaný bastlíř, jsem při zátěži 100 W těch 15 minut pohodlně udržel tempo odpovídající rychlosti 40 km/h. Po zvýšení zátěže na 300 W mi už po deseti minutách lezly oči z důlků a posledních 5 minut jsem myslel, že to bude moje poslední. Po zvýšení zátěže na 430 W jsem asi po 4 minutách vzdal a spadl jsem z toho mučícího přístroje s tlakem 240 / 110 ač normálně mám 120 / 80 a teprve po deseti minutách jsem se trochu vydýchal. MUDr konstatoval, že operace srdce ještě není nutná, ikdyž jsem nevydržel test odpovídající tehdejší mojí váze 96 kg.

Napsal: 11 úno 2009, 10:46
od stepa
Ekkare, pridej. Trenovany sportovec(tim myslim nejlepsi vrchare), konkretne udavas TdF zajede horskou etapu 5,5h s prumernym vykonem blizicim se 250-300W. Casovkari jsou na tom v kopcich samozrejme hur. Jednalo se o etapu 17, kde byly slusny kopce, etapa 201km:
Col des Saisies (Category 1) 6.4% na 14.9 km
Col des Aravis (Category 2) 7.7% na 5.9 km
Col de la Colombière (Category 1) 5% na 11.8 km
Côte de Châtillon (Category 3) 4.9% na 5.1 km
Col de Joux-Plane (Highest Level) 8.7% na 11.7 km

a kratkodobe zatizeni:
Time Wattage
30 seconds 544
10 minute 431
30 minute 401

Pro priklad, jeste casovka, cca 23,6km, prumerny vykon 355W, maximum 988W, top speed 69,2km/h.

Kratkodobe je cyklista schopen dodat i pres 1kW, ale to jsou radove sekundy/desitky sekund.

Vykon meren v zadnim naboji kola, pomoci technologie PowerTap, ktera je dnes to nejlepsi, co se da poridit(stoji to okolo 50k).

Napsal: 11 úno 2009, 10:56
od EKKAR
OK - doplním to po Stepově připomínce - řekněmež TRÉNOVANÝ NENADOPOVANÝ SPORTOVEC - o skutečné "čistotě" profesionálního sportu (nejenom cyklistiky) se dnes už vůbec nedá mluvit... A pokud chceme hovořit o člověku, měli bychom ony "sypače" a "zobače bobulí" považovat za extrémní živočišný druh, který s člověkem už nemá mnoho společného.

Napsal: 11 úno 2009, 11:06
od stepa
EKKAR píše:OK - doplním to po Stepově připomínce - řekněmež TRÉNOVANÝ NENADOPOVANÝ SPORTOVEC - o skutečné "čistotě" profesionálního sportu (nejenom cyklistiky) se dnes už vůbec nedá mluvit... A pokud chceme hovořit o člověku, měli bychom ony "sypače" a "zobače bobulí" považovat za extrémní živočišný druh, který s člověkem už nemá mnoho společného.
Tys tady zacal vytahovat ty zavody, takze si nejdriv zamet u sebe. Doping v cyklistice je vec velmi sporna a je na miste, ale vsichni neberou-verim v to. A tady se o tom nema cenu bavit, to je tak diskuze na pul dne.