Oprava majáku do ještěrky

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Zmije
Příspěvky: 1513
Registrován: 30 čer 2005, 02:00
Bydliště: Pardubický kraj

Oprava majáku do ještěrky

#1 Příspěvek od Zmije »

Zdravim, potřebuji opravit majáček na ještěrku, jelikož jsem na privátě, tak se moje přístrojové vybavení omezuje na multimetr za 200kč, zatim jsem proměřil tranzistory a diody v DPS zdají se být dobré, mám proto podezření na neonovou trubici (pozná někdo co to je a třeba i typ trubice?).
Přílohy
MajakBot.jpg
(94.6 KiB) Staženo 97 x
MajakTop.jpg
(116.67 KiB) Staženo 93 x

Uživatelský avatar
rolandt
Příspěvky: 134
Registrován: 11 led 2009, 01:00
Bydliště: vychod slovenska

#2 Příspěvek od rolandt »

ta trubica je vybojka, na dvoch krajnych vyvodoch ma byt okolo 300v a na stredny sa ma priviezt impulz na zapalenie.
pouziva sa aj vo fotobleskoch.
Přílohy
ub6531.jpg
(11.27 KiB) Staženo 92 x

Uživatelský avatar
Honza_dy
Příspěvky: 2172
Registrován: 20 srp 2004, 02:00
Bydliště: Brno-venkov

#3 Příspěvek od Honza_dy »

Jinak je to celkem běžné zboží s přijatelnou cenou: http://www.ges.cz/?ipp=12&lang=cz&cur=C ... ES05100363

Uživatelský avatar
Zmije
Příspěvky: 1513
Registrován: 30 čer 2005, 02:00
Bydliště: Pardubický kraj

#4 Příspěvek od Zmije »

Je pravděpodobnější že odejde elektronika nebo spíše xeon (nemám napájecí zdroj a potřebuji odhadnout, které součástky nakoupit)? Je tam jedna součástka v tranzistorovém pouzdru s označením X0203 ST MA A035, nevíte co by to mohlo být, příp i náhradu?

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#5 Příspěvek od breta1 »

V prvé řadě musíš změřit, jestli máš napětí ve stovkách voltů na těch hlavních vývodech trubice.

Uživatelský avatar
Zmije
Příspěvky: 1513
Registrován: 30 čer 2005, 02:00
Bydliště: Pardubický kraj

#6 Příspěvek od Zmije »

Mezi elektrodama je cca 240V, tak asi nezapaluje, protože to nejde ikdyž jsem dal jinou xeonku.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#7 Příspěvek od Artaban001 »

Měnič Ti nabíjí kondenzátor do doby, kdy se buď otevře diak, nebo zapálí doutnavka. Proud který projde diakem, či doutnavkou vybudí hradlo tyristoru. Tyristor sepne a vybije pomocný kondenzátor do zapalovací cívečky (transformátorek). Výstup ze zapalovací cívečky má napětí kolem 5Kv a obsahuje VF kmity. Tímto impulsem se ionizuje náplň xenonky a tá pak vybije hlavní kondenzátor za vzniku záblesku.
Takže máš za úkol tyto věci:

-Najdi na desce kondenzátor (tak do 10uF/400V). Připoj k němu voltmetr.
Zapoj napájení. Na kondu máš mít kolem 300V. ANO- Měnič máš v cajku.
Napájení vypni a odporem 10K/1W vybij ten kond.
- Z tý fotky prd poznám. Najdi na tý desce ten tyristor. Ten by jsi měl změřit. Podle součástek by jsi mohl poznat jeho vývody. Do G by měl vést diak, doutnavka, nebo zenerka. Katoda je na mínusové části výstupu měniče a anoda vede na tu zapalovací cívku.
Při úspěšném běhu měniče by jsi měl mít mezi K a A tyristoru napetí kolem 200V. Když to šlusneš, tak Ti blikne výbojka. Pokud tam nemáš žádné napětí, tyristor je probitej.

Uživatelský avatar
Zmije
Příspěvky: 1513
Registrován: 30 čer 2005, 02:00
Bydliště: Pardubický kraj

#8 Příspěvek od Zmije »

už je to spravený, byl vadný el. kondík 47uF na 400V, který filtruje napájení xeonky, kvůli němu tam bylo napětí max. 180V, asi má svod potvora.

Uživatelský avatar
Mira80
Příspěvky: 234
Registrován: 13 led 2009, 01:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Mira80 »

tech 47uF/400 V neni na filtrovani napeti xenonky :) Naboj tohodle kondenzatoru se pouzije na zablesk, v okamziku inicializace vybojky

Uživatelský avatar
Zmije
Příspěvky: 1513
Registrován: 30 čer 2005, 02:00
Bydliště: Pardubický kraj

#10 Příspěvek od Zmije »

Na druhou stranu každý filtr tak trochu zadržuje energii, to že je ten C vadný jsem poznal podle podezřele velké střídavé složky (při odpojeném spouštěcím tyristoru). PS vydržala by ta xeonka trvalý provoz, kdybych jí napájel z tvrdého zdroje 300V?

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#11 Příspěvek od breta1 »

To určitě ne!!

Uživatelský avatar
fero7
Příspěvky: 2250
Registrován: 20 led 2007, 01:00

#12 Příspěvek od fero7 »

No, par zableskov by to mozno vydrzalo.

Uživatelský avatar
Mira80
Příspěvky: 234
Registrován: 13 led 2009, 01:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od Mira80 »

No ten zdroj bych chtel videt :)))
pro predstavu, vybojka v zablesku co mam k fotaku ma vykon 250Ws, coz znamena, ze jeji energie spotrebovana pro zablesk je 250J. Zablesk trva cca 1/1000 sekundy, cili vykon je 250/(1/1000) tedy 250*1000 W, cili po dobu te jedne tisiciny sekundy tam probehne vykon 250 kW. Proud, ktery pri zablesku protece je 250 000 / 380 V (coz je elektrodove napeti), tedy ca 650 A. Domnivam se, ze kdyby teoreticky mel zdroj, ktery by pri tomto napeti dal i takovy proud (coz samozrejme existuji), tak pak ta vybojka po zapaleni zacne svitit jak zarivka, protoze neklesne napeti na zhaseci uroven (v pripade te me cca 60-80V). Otazka je, jak dlouho tenhle svit vydrzi :))

Uživatelský avatar
Zmije
Příspěvky: 1513
Registrován: 30 čer 2005, 02:00
Bydliště: Pardubický kraj

#14 Příspěvek od Zmije »

rozumim, zdroj sice axistuje, ale kupovat elektrárnu kvuli tomu nebudu, jelikož mám momntálně dvě xenonky, tak sem chtěl jednu připojit přes usměrňovací můstek přímo k síti, ale pokud je pravda co píšeš, tak to domácí rozvod stejně neutáhne, na druhou stranu lokomotiva má větší příkon a existuje zdroj který jich utáhne hned několik na trati

Uživatelský avatar
no_-_name
Příspěvky: 257
Registrován: 13 pro 2007, 01:00
Bydliště: Mladá Boleslav

#15 Příspěvek od no_-_name »

pleteš si to nejspíš s xenonovou výbojkou co jsou v třeba v autech, tahle je opravdu jen na záblesky.
~Nestavte se mi na odpor! - Georg Simon Ohm ~

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“