menic + chladnicka

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
fero_b
Příspěvky: 582
Registrován: 17 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Kosice

menic + chladnicka

#1 Příspěvek od fero_b »

Ahojte,
takyto problem, jeden znamy ma na chalupe kolektory + akumulatory a menic na 220 (ten menic je v principe pre vypoctovu techniku 600W vie dodavat trvalo a 1kW spickovo ale asi nedava krasny sinus). A ten znamy tam skusil pripojit taku beznu (novu) chladnicku, a ta sa proste nerozbehla. Starsia chladnicka raz ten menic pretazila - zapla sa ochrana. Otazka je problem to, ze ci chladnickovy motor potrebuje na rozbeh sinus a teda mu vadi ten nesinusovy priebeh alebo nesinus nie je problem ale jednoducho nabehovy prud bol vysoky... 500Watovu vrtacku to toci bez problemov. Dakujem za nazory.
Fero

Uživatelský avatar
Split
Příspěvky: 762
Registrován: 02 pro 2006, 01:00
Bydliště: Komárno

#2 Příspěvek od Split »

nemyslim ze by to motorom vadilo..tie maju taku indukcnost ze si to aj tak vyhladia
Vsetko co sa da pokazit sa raz pokazi.

Uživatelský avatar
cabernet
Příspěvky: 2775
Registrován: 26 lis 2005, 01:00

#3 Příspěvek od cabernet »

Asi bude tej chladnicke vadit moment rozbehu, kedy poklesne napatie na vystupe menica, samozrejme, ze sa zmeni aj tvar vystupneho napatia.
To by si vedel zachytit a skontrolovat na pamatovom osciloskope. Proste prudovy naraz...

Uživatelský avatar
Haty
Příspěvky: 86
Registrován: 04 led 2009, 01:00
Bydliště: Chrastava (u Liberce)

#4 Příspěvek od Haty »

Pokud vím mají ledničky 1~ motorky s rozběhovým vinutím, které je spínané proudovým relé v okruhu pracovního vinutí. Tomu zřejmě vadí obdélníkový napětí z UPS, takže relé nesepne.
Haty

Zirafka
Příspěvky: 819
Registrován: 20 srp 2006, 02:00

#5 Příspěvek od Zirafka »

Hlavně je potřeba mít motor správně vykompenzovaný, jinak se měnič snadno přetíží jalovým proudem a pak vypíná ochrana. Jinak není důvod, aby na to motor neběžel.

Uživatelský avatar
eljaro
Příspěvky: 441
Registrován: 03 pro 2004, 01:00
Bydliště: Krnov
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od eljaro »

nu originál rada od výrobců kompresorů do ledniček zněla na tento problém vyřadit pozistro nebo co to do těch nových motorů montují a přidat místo něj rozběhový kondenzátor !pokud jde o výkon je pro ten rozběh s mněničem s obdelníkovým průběhem kritycký nevím čím to napájí píše mněnič ?! asi myslí UPS - příšerně mněká charakteristiky prudkém zatížení !!! ideální je něco mnohem stupidnějšího simetrické trafo a kněmu dva budiče a a generátor 100 a dva kloopákyD výkonaáky nejaké skupinka KD503 nebo BUVxx .Ten náraz při rozběhu je opravdu pecka ! Mužná pomůže vykompenzovat jalovou složku - ale nevím my to řešily svého času tvrdým mněničem ! Aktuální to už však není tato zařízení neprojdou homologací a pak je dostatek kompresorů s integrovanou elektronikou jak na 12 tak 24 - střídávý motor a tří fazový mněnič v jednom ! :D

Co stím nu upravit UPS koncový stupen - za předpokladu že v 600W je opravdu tak výkoné trafo ! což pochybuji ! Poptej se u autobusáků ty takové mněniče používaly a dnes už se to vlastně nesmí ale bude to na 24V takže zas problém !

Jo pozor na impulzní zdroje- UPS stěma bych to raději vúbec nezkoušel ! ten výstupní pár tranzistorů co modeluje sítové napětí to asi nezvládne a mněnič 12/300 DC bud vypne jako přetížení nebo umře také !

PS: omluvte pravopis dík

Uživatelský avatar
fero_b
Příspěvky: 582
Registrován: 17 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Kosice

#7 Příspěvek od fero_b »

tie akumulatory co su tam pouzite su 4x65Ah trakcne gelove olovene spojene paralelne. Zda sa mi ze taka kapacita by mala byt dostatocne tvrdy zdroj.

Uživatelský avatar
Maskot
Příspěvky: 1772
Registrován: 19 lis 2004, 01:00
Bydliště: Wien

#8 Příspěvek od Maskot »

fero_b píše:tie akumulatory co su tam pouzite su 4x65Ah trakcne gelove olovene spojene paralelne. Zda sa mi ze taka kapacita by mala byt dostatocne tvrdy zdroj.
Jenze Ty potrebujes aby tvrde napeti bylo i za menicem,ne jen na privodu do neho.I kdybys tam mel tech aku 10 tak z toho stejne pujde tech 600W jak jsi psal.

Uživatelský avatar
fero_b
Příspěvky: 582
Registrován: 17 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Kosice

#9 Příspěvek od fero_b »

teda silnejsi menic by to vyriesil a ani by nemusel byt sinus, tak tomu rozumiem :-)

Uživatelský avatar
eljaro
Příspěvky: 441
Registrován: 03 pro 2004, 01:00
Bydliště: Krnov
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od eljaro »

ano v zásadě ano ten spouštěcí pulz je šupa a pokud výstupní napětí za mněničem poklesne tak se motor nepohne a je to v háji ! Problémy jsou dva mněnič koncový stupeň tranzisory nejsou z cela v saturaci a při přetížení vzrote ubytek na přechodu ! a druhý problém je z pravidla trafo a jeho nedostatéčné sicení pro takový náraz ! U plovodičových výstupních členech je zbytečné asi hovořit o dostupném přetížení - to je dáno totiž mněničem před nimy a tam rezerva není !

Jak říkam KD503 4 kusy paralelně v každé větvi buzeno jako darlikton KD501 (3) a pkud to trafo snese tak bude klid jinak těžko radit

PS: Omluvte pravopis dík

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#11 Příspěvek od honza_jan »

Představu o potřebném výkonu měniče pro spolehlivý start lednice si můžeš lehce vytvořit změřením odporu obou vinutí motoru a odporu cívky rozběhového relé. Odpor tepelné ochrany motoru můžeme zanedbat. Při startu je hlavní vinutí připojené na napětí v sérii s cívkou rozběhového relé. Toto relé připojí rozběhové vinutí paralelně k této kombinaci. V první půlperiodě po zapnutí je potřebný proud omezený pro zjednodušení přibližně dán jenom ohmickým odporem hlavního vinutí a odporem cívky rozběhového relé v sérii. Pokud tento proud není dodán ze zdroje v potřebné výši, tak ani rozběhové relé nevytvoří potřebný magnetický impulz, jeho kontakt nepřipojí rozběhové vinutí na napájení a motor se nerozběhne. U málo výkonného měniče potom zapůsobí ochrany a měnič se vypne. Pokud je měnič bez dobrých ochran, tak shoří motor. Nahrazovat cívkové relé posistorovým, nemá smysl, protože to nevyřeší potřebu zvýšeného odběru proudu při startu. Je zrušen pouze mechanický spínací kontakt a magnetický obvod relé. Za odměnu se ale část příkonu lednice promění na teplo. Startovat kondenzátorem by sice také šlo, ale zase je třeba odpojovat rozběhový obvod od sítě, protože konstrukce motoru není uzpůsobena pro trvalé připojení rozběhového vinutí. Také ale neřeší potřebný záběrový proud motoru. To je všechno za předpokladu, že lednice byla dostatečně dlouho v klidu a jsou vyrovnané tlaky v chladícím okruhu před kompresorem a za kompresorem. Jestli dojde ke ztrátě napětí za chodu kompresoru a neuplyne dostatečně dlouhá doba na vyrovnání tlaků v chladícím okruhu, tak při opětném zapnutí se motor nerozeběhne, protože ani při napájení ze sítě nedisponuje potřebným záběrovým momentem pro tento stav. Zachrání to potom tepelná ochrana, která na potřebnou dobu motor odpojí od sítě. Pokud se to opakuje často, tak shoří rozběhové relé a potom časem i motor.
Východisko je jenom dostatečně výkonný měnič s přijatelnou účinností, nebo absorbční lednice, kde se původní topné těleso nahradí telesem potřebného výkonu napájené přímo z baterie. Takové lednice se asi už nevyrábí, takže potom chladit pomocí peltierových článků. To je, mám pocit, ale jenom tak na vychlazení piva, když není velká žízeň. Praktické zkušenosti s nimi ale nemám, protože jsem je k ničemu nepotřeboval.

Uživatelský avatar
fero_b
Příspěvky: 582
Registrován: 17 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Kosice

#12 Příspěvek od fero_b »

dakujem za odpovede.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#13 Příspěvek od Artaban001 »

honza_jan píše:......Takové lednice se asi už nevyrábí, takže potom chladit pomocí peltierových článků. To je, mám pocit, ale jenom tak na vychlazení piva, když není velká žízeň. Praktické zkušenosti s nimi ale nemám, protože jsem je k ničemu nepotřeboval.
Docela nedávno jsem viděl v nabídce ledničku 3 systémovou:

1 - 12V (24V)
2 - 230V
3 - Propan-butanové napájení :-) (hořák)

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#14 Příspěvek od PeteBurns »

Absorbčnú chladničku na trojsystém nie je problém zohnať, ten sa skrýva v spotrebe :twisted: Tá chladnička si cucne zhruba 2.5kWh denne :oops: Touto cestou by som rozhodne nešiel, problém fera_b spočíva iba v slabom meniči, na kompresorovú chladničku netreba sínusový menič, ale neviem presne čo má na mysli eljaro - ani obdlžnik nepomôže, asynchrónny motor sa pri ňom nerozbehne, treba minimálne modifikovaný akože sínus, problém je v prúdovom náraze pri zopnutí, odber motora a rozbehového vinutia je až 800W pri 100W motore, takže ten menič musí byť poriadne dimenzovaný, menič 600W s krátkodobou špičkou 1200W má čo robiť aby ho rozbehol, tá UPS je na to zjavne moc slabá. Samozrejme ako hovorí honza_jan, predpoklad na úspešný štart sú vyrovnané tlaky v saní a výtlaku, ináč motor nemá silu kompresorom pohnúť, vtedy pri zastavenom motore menič nemá šancu taký výkon dodať, bud vypne alebo zhorí :twisted:

Odpovědět

Zpět na „Bílá technika“