Stránka 1 z 2

spínání při xxx proudu

Napsal: 13 kvě 2009, 19:58
od Floppy
Hledal jsem všechno možný na netu, ale nikde jsem to nenašel. Jakým způsobem by se dalo zajistit, aby když motůrek odebírá nějakej větší proud než za normálních okolností, seplo relé a tím motůrek odpojelo?
Nejsem žádnej elektronik abych to sám vyřešil, ale napadlo mi relátko spínat tyristorem a před Gate dát vhodnej odpor.
Ale řikam že nejsem elektronik jak vy :wink: takže by se mi hodila každá rada. Díky

Napsal: 13 kvě 2009, 20:08
od breta1
Nejlépe tento proud vyhodnotit - sejmout úbytek napětí na odporu, diodě, použít magnetický obvod, Hall efekt atd. atd.
Možnosti hodně, vstupních informací málo.

Napsal: 13 kvě 2009, 20:11
od Floppy
nevim co všechno za informace bych měl dodat :) Bylo by to na el. otevírání oken do auta, aby když to dojede dolu a bude blbec držet knoflík, aby se motor odepnul

Napsal: 13 kvě 2009, 20:16
od proel64
Nebolo by jednoduchsie to riesit klasicky dorazovimi spinacmi....

Napsal: 13 kvě 2009, 20:19
od Maskot
proel64 píše:Nebolo by jednoduchsie to riesit klasicky dorazovimi spinacmi....
Ono to hlidani proudu ma do sebe vic,doraz pri zavreni neresi treba zapomenutou ruku v okne :D

Napsal: 13 kvě 2009, 20:19
od Floppy
ve dveřích chci mít co nejmíň takovejhle věciček, hlavně kvůli hudbě. Na trhu je sice dojezd oken při zamčení, ale jde mi o to, když někdo bude držet knoflík 10minut aby se ten motor neodpálil

Napsal: 13 kvě 2009, 20:24
od Bernard
Floppy píše:.... relátko spínat tyristorem a před Gate dát vhodnej odpor....
To by snad celkem šlo, jen ten odpor mezi gate a katodu tyristoru. A smířit se s úbytkem napětí asi 1 V pro sepnutí. A možná paralelně nějaký elyt, aby to nevypnula špička hned při zapnutí.

Napsal: 13 kvě 2009, 20:27
od Floppy
úbytek by ani tak nevadil, když to bude spínat relé, pokud se nemýlim ne ?
Nenahodil byste někdo nějaký rozumný zapojení?

Napsal: 13 kvě 2009, 21:08
od Bernard
On ten úbytek bude chybět tomu motorku. Ale tím, že je to do auta, je možná rozsah teplot větší problém, to napětí katoda-gate se dost mění, u řady KT50x asi 0,5 až 0,8 V při -30 až 60°C. Jaký je provozní proud a js. odpor toho motorku?

Napsal: 13 kvě 2009, 21:33
od ZdenekHQ
Už to téma tady bylo.

Není lepší snímat, jestli se motor točí ?

Napsal: 13 kvě 2009, 21:42
od Floppy
a jak sejmu se si se točí, když mi z toho čumí 2 dráty od napájení.
-proud jsem na tom neměřil ani jsem ho nikde nenašel napsanej

Napsal: 13 kvě 2009, 22:14
od Bernard
Někde mám takový motorek od VW, zítra se pokusím ho najít a změřit.

Napsal: 14 kvě 2009, 13:20
od Bernard
Podařilo se, našel jsem a změřil. Při 12V to bere 1,6 A, takže v provozu asi do 2 A, a odpor to má 1,6 ohm, zkratový proud tedy víc než 7 A. Tak pro tyto parametry je přiložené ideové schémátko.

Napsal: 14 kvě 2009, 15:48
od Floppy
a vysvětlil bys to ještě? Já tomu zase tak nerozumim :) dík

Napsal: 14 kvě 2009, 16:19
od Bernard
No vždyť je to ten tvůj nápad, se kterým si založil vlákno. Jenom to není jen na otevření okna, ale i na zavření, proto je tam možnost motor přepólovat. A ten přepínač má střední klidovou polohu, kdy je všechno rozpojeno, i ten tyristor se rozepne, pokud předtím sepnul. Ten velký kondenzátor by měl požrat špičku rozběhového proudu, a ten menší omezit jiskření kontaktu relé.