regulace DC motoru s cizím buzením
Moderátor: Moderátoři
regulace DC motoru s cizím buzením
Ahoj,
řeším řízení 24V motoru s budícím vinutím na 12V zdroj,
kokrétně motor medometu a autobaterie.
Myslím si totiž toto:
Když nebude ve statoru vlivem nízkého napětí dosttečné pole, motor se nebude chtít točit a kotva bude odebírat nekutečně proudu, což nepotřebuju.
Takže to udělám takto:
Napadlo mě použít zvyšovací měnič jen na stator,kde bude vždy stejná polarita a rotor ovládat H můstkem, protože nepotřebuju plné otáčky motoru, ale potřebuju reverzaci.
Starosti mi dělá ten motor, respektive moje teorie o něm...
řeším řízení 24V motoru s budícím vinutím na 12V zdroj,
kokrétně motor medometu a autobaterie.
Myslím si totiž toto:
Když nebude ve statoru vlivem nízkého napětí dosttečné pole, motor se nebude chtít točit a kotva bude odebírat nekutečně proudu, což nepotřebuju.
Takže to udělám takto:
Napadlo mě použít zvyšovací měnič jen na stator,kde bude vždy stejná polarita a rotor ovládat H můstkem, protože nepotřebuju plné otáčky motoru, ale potřebuju reverzaci.
Starosti mi dělá ten motor, respektive moje teorie o něm...
- Přílohy
-
- regulator_medometu.pdf
- (343.32 KiB) Staženo 213 x
-
- stitek_motoru.JPG
- (12.43 KiB) Staženo 76 x
Stejnosměrný motor lze zapojit několika způsoby, nejčastěji:
Sériově - stator zapojíš do série s rotorem. Takto zapojený motor má velký kroutící moment při rozběhu (dobře se rozbíhá i zatížený). Neměl by pracovat naprázdno, protože má tendence se přetáčet.
Paralelně - stator paralelně s rotorem. Mechanická charakteristika je trochu podobná s asynchroním motorem. Může běžet bez zatížení.
Cizebuzený - stator a rotor jsou připojeny zvlášť, každý má svůj nezávislý zdroj. Otáčky motoru lze regulovat ve velkém rozsahu (otáčky rostou se statorovým proudem a pokud je již na jmenovité hodnotě, mohou se ještě zvýšit odbuzením rotoru).
V každém případě by se rotor neměl nikdy úplně odbudit! Jinak se může motor zničit vysokými otáčkami! Na to pozor!
Sériově - stator zapojíš do série s rotorem. Takto zapojený motor má velký kroutící moment při rozběhu (dobře se rozbíhá i zatížený). Neměl by pracovat naprázdno, protože má tendence se přetáčet.
Paralelně - stator paralelně s rotorem. Mechanická charakteristika je trochu podobná s asynchroním motorem. Může běžet bez zatížení.
Cizebuzený - stator a rotor jsou připojeny zvlášť, každý má svůj nezávislý zdroj. Otáčky motoru lze regulovat ve velkém rozsahu (otáčky rostou se statorovým proudem a pokud je již na jmenovité hodnotě, mohou se ještě zvýšit odbuzením rotoru).
V každém případě by se rotor neměl nikdy úplně odbudit! Jinak se může motor zničit vysokými otáčkami! Na to pozor!
Při odbuzování ss motoru zůstává konstantní výkon, ale klesá moment a zvyšují se otáčky.Crifodo píše:??Hanizek píše: Otáčky motoru lze regulovat ve velkém rozsahu (otáčky rostou se statorovým proudem a pokud je již na jmenovité hodnotě, mohou se ještě zvýšit odbuzením rotoru).
V každém případě by se rotor neměl nikdy úplně odbudit! Jinak se může motor zničit vysokými otáčkami! Na to pozor!
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...
... což potvrzuje původní obavu, takže tam ten měnič asi nakone udělám.
Další věc,co mě napadla, jak poznat jakou rychlostí se motor točí?
- Vzhledem k tomu, že vždy je sepnutá H nebo L obou půlmůstků, muselo by se nejspíš na chvilku můstek komplet vypnout a oba póly změřit, naměřené napětí odečíst a z toho vycházet pro PID regulátor.
Co vy na to?
Jestli to ale není pro medomet moc hifi
Další věc,co mě napadla, jak poznat jakou rychlostí se motor točí?
- Vzhledem k tomu, že vždy je sepnutá H nebo L obou půlmůstků, muselo by se nejspíš na chvilku můstek komplet vypnout a oba póly změřit, naměřené napětí odečíst a z toho vycházet pro PID regulátor.
Co vy na to?
Jestli to ale není pro medomet moc hifi
Z praxe si dovolím odhadnout, že buzení motoru polovičním napětím se v některých aplikacích vůbec nemusí negativně projevit. Nemám potuchy co je typické pro medomet ale jestli se nepletu že to je v principu odstředivka, není tam krouticí moment veliký ani podstatný. Motor s měkčí charakteristikou tam bude jen pomaleji akcelerovat.
Motory s buzením 200V nám v textilních strojích fungovaly s meším buzením běžně (řídil se tak souběh válců) a použitelné přestávaly být až při nějakých 30-40V.
Motory s buzením 200V nám v textilních strojích fungovaly s meším buzením běžně (řídil se tak souběh válců) a použitelné přestávaly být až při nějakých 30-40V.
Otáčky naprázdno ss motoru s cizím buzením jsou přímo úměrné napětí na kotvě (rotoru) a nepřímo úměrné magnetickému toku. Protože neznáš magnetizační charakteristiku, těžko je půjde pro jiné budící napětí přesně určit (výpočtem). Bylo by třeba změřit budící proud a pak vyjít dejme tomu z nějaké univerzální charakteristiky nebo si pomoct otáčkoměrem. Při polovičním budícím proudu bude stupeň odbuzení cca 70%, takže ve stejném poměru by se redukoval i jmenovitý moment motoru. Při zatížení jej pak možné při plném buzení vycházet pro zjištění otáček z rekonstrukce indukovaného napětí. To se dá v zásadě zjistit na základě měření proudu motoru. Ten tvůj bude mít otáčky uvedené na štítku při plném buzení, jmenovitém napájení 24V a jmenovitém zatížení, tj. 9A. Osobně si myslím, že pokud nepotřebuješ plný výkon tak bych se toho napájení ze 12 V vůbec nebál.
Je fakt, ze kotva bez napatia sa bude chovat podobne ako kotva z dreva. Ale ak si dobre pamatam, tak ta zavislost medzi ot a Ukotvy neni linearna a je tam nejaky skok.
Ten motor bude na medomet skoda, vidim ho na navijaku na nejaky 4x4 Ten kilovy plat medu by kludne potocil aj kotor z fukaru chladica na 12V.
Ten motor bude na medomet skoda, vidim ho na navijaku na nejaky 4x4 Ten kilovy plat medu by kludne potocil aj kotor z fukaru chladica na 12V.