regulace DC motoru s cizím buzením

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Jenda_KL
Příspěvky: 1173
Registrován: 10 zář 2008, 02:00
Bydliště: Kadaň
Kontaktovat uživatele:

regulace DC motoru s cizím buzením

#1 Příspěvek od Jenda_KL »

Ahoj,
řeším řízení 24V motoru s budícím vinutím na 12V zdroj,
kokrétně motor medometu a autobaterie.
Myslím si totiž toto:
Když nebude ve statoru vlivem nízkého napětí dosttečné pole, motor se nebude chtít točit a kotva bude odebírat nekutečně proudu, což nepotřebuju.
Takže to udělám takto:
Napadlo mě použít zvyšovací měnič jen na stator,kde bude vždy stejná polarita a rotor ovládat H můstkem, protože nepotřebuju plné otáčky motoru, ale potřebuju reverzaci.
Starosti mi dělá ten motor, respektive moje teorie o něm...
Přílohy
regulator_medometu.pdf
(343.32 KiB) Staženo 213 x
stitek_motoru.JPG
(12.43 KiB) Staženo 76 x

Uživatelský avatar
jano80
Příspěvky: 73
Registrován: 16 lis 2008, 01:00
Bydliště: Michalovce

#2 Příspěvek od jano80 »

podla mna by bolo dobre vyskusat paralelne spojit rotor so statorom ,zaradit tam ampermeter a najskor zmerat prud ci sa vobec oplati vyrabat take zlozite zapojenie. Teoreticky by mal mat polovicny vykon. 8O asi...

Uživatelský avatar
Hanizek
Příspěvky: 364
Registrován: 01 dub 2009, 02:00
Bydliště: Uganda

#3 Příspěvek od Hanizek »

Stejnosměrný motor lze zapojit několika způsoby, nejčastěji:

Sériově - stator zapojíš do série s rotorem. Takto zapojený motor má velký kroutící moment při rozběhu (dobře se rozbíhá i zatížený). Neměl by pracovat naprázdno, protože má tendence se přetáčet.

Paralelně - stator paralelně s rotorem. Mechanická charakteristika je trochu podobná s asynchroním motorem. Může běžet bez zatížení.

Cizebuzený - stator a rotor jsou připojeny zvlášť, každý má svůj nezávislý zdroj. Otáčky motoru lze regulovat ve velkém rozsahu (otáčky rostou se statorovým proudem a pokud je již na jmenovité hodnotě, mohou se ještě zvýšit odbuzením rotoru).

V každém případě by se rotor neměl nikdy úplně odbudit! Jinak se může motor zničit vysokými otáčkami! Na to pozor!

Uživatelský avatar
jano80
Příspěvky: 73
Registrován: 16 lis 2008, 01:00
Bydliště: Michalovce

#4 Příspěvek od jano80 »

no ked chce budit 24V motor 12V, seriove zapojenie mozme kludne vylucit. Paralelnym zapojenim a naslednym zmeranim prudu by zistil ci by sa dal motor budit oddelene. Mimochodom postupne odbudzovanie statora zvysuje otacky , alebo sa mylim?

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#5 Příspěvek od Crifodo »

Hanizek píše: Otáčky motoru lze regulovat ve velkém rozsahu (otáčky rostou se statorovým proudem a pokud je již na jmenovité hodnotě, mohou se ještě zvýšit odbuzením rotoru).

V každém případě by se rotor neměl nikdy úplně odbudit! Jinak se může motor zničit vysokými otáčkami! Na to pozor!
??

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od workhard »

Crifodo píše:
Hanizek píše: Otáčky motoru lze regulovat ve velkém rozsahu (otáčky rostou se statorovým proudem a pokud je již na jmenovité hodnotě, mohou se ještě zvýšit odbuzením rotoru).

V každém případě by se rotor neměl nikdy úplně odbudit! Jinak se může motor zničit vysokými otáčkami! Na to pozor!
??
Při odbuzování ss motoru zůstává konstantní výkon, ale klesá moment a zvyšují se otáčky.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Jenda_KL
Příspěvky: 1173
Registrován: 10 zář 2008, 02:00
Bydliště: Kadaň
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Jenda_KL »

... což potvrzuje původní obavu, takže tam ten měnič asi nakone udělám.

Další věc,co mě napadla, jak poznat jakou rychlostí se motor točí?
- Vzhledem k tomu, že vždy je sepnutá H nebo L obou půlmůstků, muselo by se nejspíš na chvilku můstek komplet vypnout a oba póly změřit, naměřené napětí odečíst a z toho vycházet pro PID regulátor.
Co vy na to?
Jestli to ale není pro medomet moc hifi :)

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#8 Příspěvek od BOBOBO »

Ale no tak Crifodo , vždyť si to jen prohodil . Jinak proč to nejdříve nepostavíš a pak se můžeš zabývat měničem pro stator .

Jenda_KL
Příspěvky: 1173
Registrován: 10 zář 2008, 02:00
Bydliště: Kadaň
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Jenda_KL »

BOBOBO píše:Ale no tak Crifodo , vždyť si to jen prohodil . Jinak proč to nejdříve nepostavíš a pak se můžeš zabývat měničem pro stator .
Proč radši neřekneš něco k věci

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#10 Příspěvek od Crifodo »

Z praxe si dovolím odhadnout, že buzení motoru polovičním napětím se v některých aplikacích vůbec nemusí negativně projevit. Nemám potuchy co je typické pro medomet ale jestli se nepletu že to je v principu odstředivka, není tam krouticí moment veliký ani podstatný. Motor s měkčí charakteristikou tam bude jen pomaleji akcelerovat.
Motory s buzením 200V nám v textilních strojích fungovaly s meším buzením běžně (řídil se tak souběh válců) a použitelné přestávaly být až při nějakých 30-40V.

Uživatelský avatar
Vaseks
Příspěvky: 135
Registrován: 09 dub 2008, 02:00
Bydliště: Okolí Ostravy

#11 Příspěvek od Vaseks »

Otáčky naprázdno ss motoru s cizím buzením jsou přímo úměrné napětí na kotvě (rotoru) a nepřímo úměrné magnetickému toku. Protože neznáš magnetizační charakteristiku, těžko je půjde pro jiné budící napětí přesně určit (výpočtem). Bylo by třeba změřit budící proud a pak vyjít dejme tomu z nějaké univerzální charakteristiky nebo si pomoct otáčkoměrem. Při polovičním budícím proudu bude stupeň odbuzení cca 70%, takže ve stejném poměru by se redukoval i jmenovitý moment motoru. Při zatížení jej pak možné při plném buzení vycházet pro zjištění otáček z rekonstrukce indukovaného napětí. To se dá v zásadě zjistit na základě měření proudu motoru. Ten tvůj bude mít otáčky uvedené na štítku při plném buzení, jmenovitém napájení 24V a jmenovitém zatížení, tj. 9A. Osobně si myslím, že pokud nepotřebuješ plný výkon tak bych se toho napájení ze 12 V vůbec nebál.

Uživatelský avatar
Hanizek
Příspěvky: 364
Registrován: 01 dub 2009, 02:00
Bydliště: Uganda

#12 Příspěvek od Hanizek »

Trochu OT:

Jak teda závisí otáčky na rotorovém napětí? Pamatuju, že když jsme kdysi ve škole měřili charakteristiku stejnosměrného motoru, spolužák omylem vyškubnul napájení rotoru a motor se roztočil tak, že se málem rozběhl po dílně.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#13 Příspěvek od Crifodo »

Když roztočenému motoru sebereš napětí pro kotvu, tak pomalu a důstojně doběhne a zastaví se. Po dílně by putoval snad leda v tom případě, že by mu tím vyškubnutím zkratoval rotor, takže by motor náhlým zabržděním chtěl vyskočit z vinutí.

Uživatelský avatar
jano80
Příspěvky: 73
Registrován: 16 lis 2008, 01:00
Bydliště: Michalovce

#14 Příspěvek od jano80 »

....aaaa mozno by bolo dobre upresnit co je rotor a co stator lebo aj podla mna to tak je ze zastane :ignore:

Uživatelský avatar
mihal
Příspěvky: 1812
Registrován: 06 dub 2005, 02:00
Bydliště: Zilina

#15 Příspěvek od mihal »

Je fakt, ze kotva bez napatia sa bude chovat podobne ako kotva z dreva. Ale ak si dobre pamatam, tak ta zavislost medzi ot a Ukotvy neni linearna a je tam nejaky skok.
Ten motor bude na medomet skoda, vidim ho na navijaku na nejaky 4x4 :twisted: Ten kilovy plat medu by kludne potocil aj kotor z fukaru chladica na 12V.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“