Stránka 1 z 3

Maturitní práce majetek školy? (Spor vyřešen)

Napsal: 04 čer 2009, 17:40
od pajosek2
Mladá chodí s klukem a ten letos úspěšně odmaturoval.Jako maturitní práci dělal vyřezávanou repliku truhlice v hodnotě cca 80 000kč.Něco si dokupoval sám a část materiálu dala škola.Nyní nastal problém,že si ji chce vzít samozřejmě po proplacení materiálu škole,ale p.ředitel ji nechce vydat se slovy: "taková díla nevydáváme". Připadá mi to jako pěkná vychcanost.Máte někdo zkušenost s podobnou situací?

Napsal: 04 čer 2009, 18:38
od EKKAR
Hm, tohle by asi už měli řešit odborníci na autorské právo - i když je to jen replika, dá se hodnotit jako umělecké dílo a 80 papírů není malá hodnota - takže by se možná i oplatilo vznést dotaz na nějakého JUDra, zdatného v Právu autorském. Jde totiž o to, jestli ta škola má ve školním řádu nebo do zadávacích podmínek pro maturitní práce dala klauzuli o tom, čím majetkem se stanou předměty, vyrobené v rámci vyučování a učebních prací žáky.

Napsal: 04 čer 2009, 18:39
od keemo
Ja som maturoval tiez a pracu co sme robili-sice len v papierovej forme si tiez nechali....vraj sa to archivuje niekolko rokov....

Napsal: 04 čer 2009, 18:49
od EKKAR
Je totiž rozdíl mezi teoretickou prací v textové formě - nějaké výpočty, slohová práce a podobně - a prací v podobě materiálního výrobku - a to se musí v zadávacích podmínkách předem určit, jinak se na to vztahuje autorský zákon - tím pádem by měla ta truhlice po zaplacení materiálu patřit tvůrci.

Napsal: 04 čer 2009, 18:50
od pajosek2
EKKAR píše:Hm, tohle by asi už měli řešit odborníci na autorské právo - i když je to jen replika, dá se hodnotit jako umělecké dílo a 80 papírů není malá hodnota - takže by se možná i oplatilo vznést dotaz na nějakého JUDra, zdatného v Právu autorském. Jde totiž o to, jestli ta škola má ve školním řádu nebo do zadávacích podmínek pro maturitní práce dala klauzuli o tom, čím majetkem se stanou předměty, vyrobené v rámci vyučování a učebních prací žáky.
Jasně,že má v plánu oslovit právníky,ale zajímají mne názory a zkušenosti ostatních.Co se týká školního řádu,tak o té možnosti vím,ale školní řád snad není všemohoucí a hlavně se do něj nedá zanést cokoliv.

Napsal: 04 čer 2009, 18:53
od EKKAR
V tom školním řádu by to museli mít vysloveně uvedené anebo by to museli přímo vyhlásit před započetím těch praktických maturit - jinak viz výše.

Napsal: 04 čer 2009, 18:59
od Crifodo
Ta hodnota to je za materiál a režijní náklady nebo je to tržní cena odhadce nebo jak?
Autorské právo zná pojem užité umění, přičemž by se asi posuzovalo jestli autor do daného díla vložil vlastní autorský vklad. Jinak
"Školní dílo
Školy nebo školská zařízení mohou užít díla svých žáků a studentů pouze na základě licenční smlouvy. Autorský zákon proto přiznává školám právo na uzavření licenční smlouvy o užití školního díla, a to za obvyklých podmínek. Odmítne-li autor školního díla bez závažného důvodu svolení k užití díla, mohou se školy domáhat nahrazení chybějícího projevu vůle autora u soudu.

Poskytne-li autor školního díla licenci k jeho užití jinému nebo užije-li dílo sám, škola nebo školské zařízení jsou oprávněny požadovat, aby jim autor školního díla z výdělku jím dosaženého v souvislosti s užitím díla nebo poskytnutí licence přiměřeně přispěl na úhradu nákladů, které na vytvoření díla vynaložily."

Záleží jestli v průběhu studia žáci nějakou smlouvu upravující podíly na vytvářených dílech podepsali.
http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/or ... 51244/#b83

Napsal: 04 čer 2009, 19:00
od honza_jan
Na škole, kde jsem se snažil po několik let kultivovat manuální zručnost budoucích hvězd řemeslnického a technického nebe, bylo stanoveno, že ročníkové práce druhého a vyšších ročníků jsou majetkem školy. Materiál byl dodán samozřejmě školou. Po dobu 3 let musely být tyto výtvory v depozitáři pro případné spory ohledně hodnocení dotyčného človíčka a zdařilé věci se používaly i pro prezentaci školy okolnímu světu. Méně zdařilé věci byly po této době oceněny a nabídnuty zájemcům k odkoupení. Pokud to byly pouze práce na papíru, jako návrhy , tak byly také zařazeny jako duševní vlastnictví školy. Zřizovatel školy určuje co a jak bude. To byla státní škola. na soukromých a uměleckých školách nevím, ale asi to bude stejné.

Napsal: 04 čer 2009, 19:16
od pajosek2
To Crifodo: ta hodnota je průměrná tržní.Materiálu je v tom cenově podstatně méně cca 5000 z toho asi 2500 škola. Samozřejmě nesepisovali nic,to mne právě zaráží. Zítra asi zajdem za místní JUDRiní a uvidíme. Stejně by mne zajímalo jak takovou věc zahrnou do školního inventáře.

Napsal: 04 čer 2009, 19:26
od Crifodo
No ono vlastně z hlediska výkladu zákona nezáleží, jestli trh stanoví cenu na 800,- nebo 80000,-
Jestli jde fakt o repliku tak tam bude těžké prokázat vlastní autorský vklad, pak jde vlastně jen o to, že absolvent se naučil (v tomto případě dělat rukama) to, co bylo předmětem výuky, tj. zde řemeslné postupy. Argumentace tím, že pod vedením pedagoga na závěr výuky vzniklo nějaké dílo které by přesunutím ze školního depozitáře na trh získalo nějakou tržní cenu, asi neobstojí... ale já nejsem právník.
S tím právníkem obezřetně, napřed si oťukni jeho hodinovou sazbu a předpokládanou náročnost jeho práce, berou 500 ale i 2000/h a tady vůbec není jisté, že soud bude na tvé straně... :roll:
Právník je schopen říct že 35 hodin studoval precedenty a k tomu znalecké posudky a prosoudíš dvě truhly :twisted:

Napsal: 04 čer 2009, 19:41
od pajosek2
Crifodo píše:No ono vlastně z hlediska výkladu zákona nezáleží, jestli trh stanoví cenu na 800,- nebo 80000,-
Jestli jde fakt o repliku tak tam bude těžké prokázat vlastní autorský vklad, pak jde vlastně jen o to, že absolvent se naučil (v tomto případě dělat rukama) to, co bylo předmětem výuky, tj. zde řemeslné postupy. Argumentace tím, že pod vedením pedagoga na závěr výuky vzniklo nějaké dílo které by přesunutím ze školního depozitáře na trh získalo nějakou tržní cenu, asi neobstojí... ale já nejsem právník.
S tím právníkem obezřetně, napřed si oťukni jeho hodinovou sazbu a předpokládanou náročnost jeho práce, berou 500 ale i 2000/h a tady vůbec není jisté, že soud bude na tvé straně... :roll:
Právník je schopen říct že 35 hodin studoval precedenty a k tomu znalecké posudky a prosoudíš dvě truhly :twisted:
Já vím,ale sere mne,že zákon musí ošetřit i situace,které jsou z hlediska lidskosti naprosto jasné.Ona se asi z lidí postupně vytrácí přirozené morální cítění a stává se z nich zákonrepektující-nerespektující darebáci.

Napsal: 04 čer 2009, 19:45
od forbidden
Muj skorosynovec taky delal se drevem, delali ruzny intarzie atd... a vsechno co vyrobil si mohl nechat. Material byl skolni.

Napsal: 04 čer 2009, 19:54
od Crifodo
pajosek2 píše:sere mne,že zákon musí ošetřit i situace,které jsou z hlediska lidskosti naprosto jasné.Ona se asi z lidí postupně vytrácí přirozené morální cítění a stává se z nich zákonrepektující-nerespektující darebáci.
Mě sere 90% všech zákonů a z oblasti autorského práva a okolo OSA v Kocourkově ani nemluvit. Bohužel zákony navrhujou zákonodárci a ty zase volíme my, takže bych o nějaké přirozené morálce radši ani tak moc nehovořil... :twisted:
Obávám se že co je to hledisko lidskosti si každý vyloží jinak a kvůli přirozenému morálnímu cítění se porvou do krve už dva celoživotní sousedi přes plot, natož nějací zákonodárci.
Já bych ti tu vyřezanou bednu přál :wink: resp. mladýmu, ale...
Ber to tak, za starých časů všechno co udělal tovaryš připadlo mistrovi a nikdo ani nepípl. Nehledě na to, že učedník k tomu byl míň než sluha. Platil tím mistrovi naturálně poplatky za vzdělávací proces a za provoz školského zařízení :roll:

Napsal: 04 čer 2009, 22:18
od Cust
pajosek2 píše:Já vím,ale sere mne,že zákon musí ošetřit i situace,které jsou z hlediska lidskosti naprosto jasné.Ona se asi z lidí postupně vytrácí přirozené morální cítění a stává se z nich zákonrepektující-nerespektující darebáci.
Morální cítění? Někdo mě několik let učil a já jsem mu vděčný, proto by mě ani nenapadlo si toto dílo přivlastnit jako výhradně moje - všechno jsem dělal podle učitele... není to víc dílo školy?

Napsal: 04 čer 2009, 22:52
od Zmije
forbidden píše:Muj skorosynovec taky delal se drevem, delali ruzny intarzie atd... a vsechno co vyrobil si mohl nechat. Material byl skolni.
My jsme si při výběru tématu maturitní práce mohli vybrat, buď nám dá zadání škola, přispěje na materiál a výrobek potom bude její pro účely výuky, nebo si téma vybereme sami, součástky si koupíme za své a výrobek po matuře bude náš, což mi přidé jako férové, ale zřejmě to není taková samozřejmost.