Stránka 1 z 1

Led osvetlenie Jawa Pionier, mäkký zdroj?

Napsal: 09 črc 2009, 22:58
od somorastik
Dobry den,
Chcel by som sa spitat ako to je s nasobičmi napatia, ja som použil tzv. "voltage tripler", z alternatora z motorky som mal k dobru 5W.
Už predtým som mal úspešne zapojene ventilatory cez voltage doubler dvojnásobič, ktore mali na 12V odber približne 0,3A. Ale teraz mi osvetlenie cez LED diody nefungovalo, parametre:

Alternator 6V 35W(približne, ja som si robil iba zadne svetlo ktoremu bolo priradenych 5W)

Trojnásobič napatia (t.j. 18V) podla priloženej schémy, v sérii s odporom (1 Ohm) a 9 kusom červenych LED diod (na každu 2V ,presnejšie parametre neviem, ani odber ale su to tipicke asi 3 či 4 mm v priereze)

Kondenzatory su tam ale len okolo 200uF, bolo by asi treba dať vačšie, to sa prave chcem spitať, diody su rychle :-)

Dobre, meraním na mašine sme namerali 18V, mal som iba voltmeter čiže netušim ako by to cele vyzeralo na osciloskope.
Najradšej by som to cele riešil bez akumulatoru.

Napsal: 10 črc 2009, 04:13
od D.i.n.g.o
Nìjak nechápu, proè tak složitì - pro napájení ledek stavìt násobiè :lol: :lol:

Napsal: 10 črc 2009, 06:03
od Hill
Třeba proto, že je to měkký zdroj a není třeba tolik vytopit na srážecích odporech, ale není to nejlepší řešení.
Při sériově spojených LEDkách stačí, aby byla jedna přerušená - a dosvítils. Už jen kvůli tomu bych LEDky rozdělil alespoň do dvou paralelních větví, každé s vlastním sériovým odporem. Ono to bude lepší - ten násobič ti násobí třikrát jen teoreticky

A příště použij u obrázku funkci "Orezať", ať zase zbytečně nevkládáš velkou plochu, na níž se v rohu krčí násobič. Ať to už nemusím dělat za tebe.

Napsal: 10 črc 2009, 07:21
od renda15
Dovolil bych si připomenout, že těch 6V platí při předepsaném zatížení, a při zvyšujících otáčkách se zvyšuje napětí, ale proti tomu se zvyšuje i reaktance (vyšší kmitočet) a celý generátor je takovýmto způsobem vyladěn. Z toho plyne, že to bude chtít měřit a nakonec možná použít i nějakou stabilizaci.

Napsal: 10 črc 2009, 07:27
od Davidus
a proč nakonec neudělat měnič??

Napsal: 10 črc 2009, 08:33
od EKKAR
Měnič je blbost - Pionýr má ALTERNÁTOR s rotorem s permanentními magnety, takže výstup je STŘÍDAVÝ - stačí transformovat, pokud by už bylo potřeba zvyšovat napětí. Nominální výkon záleží na typu, alternátor v "pařezu", "nulapětce" a "dvacítce/jednadvacítce" měl výkon pro světla 20W (6V/15 + 15W hlavní a 5W zadní) stejně jako první Mustangy, které ale v pozdějším provedení dostávaly "osvětlovací cívku" vinutou tlustším drátem a silnější žárovku (6V/25 + 25W) do hlavního světlometu a svítily tedy výkonem (celkově) 30W (hlavní světlo + 5W sufitka v koncové lampě). Pokud se použijí ke svícení LEDky (zatím nehomologovaně), které mají už ze své konstrukce omezený vyzařovací úhel, takže vlastně ani nepotřebují klasickou parabolu k usměrnění světla, dá se běžně použít sériové zapojení dvojic bílých LED - naprázdno ten alternátorek potřebné napětí dodá a proud jednou dvojicí stačí nastavit malým předřadným odpůrkem na cca 20mA...

Napsal: 10 črc 2009, 16:00
od D.i.n.g.o
Tak zrovna bílé LEdky bych nepoužil ani náhodou, ale èervené a když už tak autoLED s pøíslušným vyzaøovacím úhlem. Když zvyšovat napìtí, tak tím transformátorem. Samozøejmost je použít nìkolik vìtví LEDek a netopit na odporu, to je na dvì vìci, když je napìtí kolísavé ale udìlat stabilizaci-omezení proudu tranzistorem pro každou vìtev zvláš￾. (ostatnì tak s tìmi tranzistory ale i použití stabilizátoru, tak to mám na svojí motorce udìlané už 3roky - japonská)

Napsal: 10 črc 2009, 17:03
od somorastik
pošli schemu Dingo.

Napsal: 11 črc 2009, 01:45
od D.i.n.g.o
somorastik: to si neumíš najít na internetu sám? A schema zapojení s monolitickým stabilizátorem po mì snad nechceš, nebo to taky neumíš najít?

Napsal: 11 črc 2009, 01:54
od D.i.n.g.o
V dobì internetu si neumìt poradit s takovou banalitou. :? nechápu

http://paja-trb.unas.cz/elektronika/kon ... tilna.html
http://sysala.cz/Elektro/LED_Light/ed_light.htm
Kdo hledá najde :wink:


Já to mám takhle jednoduše(samozøejmì jiný odpor a tranzistor - staré KFko):

http://sysala.cz/Elektro/LED_Light/schema.gif

Je to omnoho lepší než jen odpor.

A tøeba v blinkrech mám prozmìnu 8V stabík.

Napsal: 11 črc 2009, 02:04
od D.i.n.g.o
A pro úplné tupce:
http://sysala.cz/Elektro/LED_Light/schema.gif
upozoròuju, že tam nemám jednu LED ale v sérii 6 èervených led TLWR7600 a tìch "vìtví" je nìkolik(5) a každá má svùj tranzistor s odporem, ne tím jak je na schematu ale jinou hodnotou a ty tranzistory mám za klobouèek pøipájené k plošnému spoji - odolné proti vibracím a navíc funguje plošný spoj jako chladiè.
Všechno to mám nastavené tak aby obvodem protékal proud 70mA (to je pro ty dané typy LED) pøi 15,5V takže pøi palubním napìtí co dává ta motorka - 14,5V do nich teèe jen o pár miliampér ménì - je to jistota a má to pøíznivý vliv na životnodt diod.

Napsal: 07 lis 2014, 21:19
od ZdenekHQ
Přesunuto