oprava motoru URAN

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
fido116
Příspěvky: 102
Registrován: 04 úno 2009, 01:00
Bydliště: Frenštát p.R.

oprava motoru URAN

#1 Příspěvek od fido116 »

Zdravím,dostal se ke mně jeden URAN a už ho mám v provozu.Jen je dost hlučný motorek.Nevěděl by někdo co by se s tím dalo udělat?Nebo případně jestli by se dal někde sehnat nový.Setrvačník by taky asi chtěl trochu opravit,ale to asi nebude tak jednoduché.Má vytlačený důlek od hnací kladky,tak to trochu klepe.Se soustružením gumy nemám moc dobré zkušenosti,tak v tomto případě to raději nebudu ani zkoušet.Jinak je vše celkem ok.Jo a ještě je přidřený reproduktor,tak to trochu chraptí.Dík

Uživatelský avatar
DKL
Příspěvky: 377
Registrován: 11 bře 2004, 01:00
Bydliště: Sever jižní Moravy

#2 Příspěvek od DKL »

Ony ty motorky zrovna tichým chodem neoplývaly. Nejvíc asi ruší "bzuèení" uhlíkù pøi komutaci. Ale asi by po tìch letech chtìlo pøimazat (kdysi) samomazná ložiska. Problém je že se nedá dostat na to zadní. Musel by se pøi tom rozebrat magnetický obvod a to zavání èásteèným odmagnetováním èi poškozením nìjaké èásti.
Ten dùlek jsem u jednoho kusu odstraòoval obroušením pøímo pøi chodu magnetofonu pomocí takové té "brusné houby". Nevím jak se to pøesnì nazývá, je to takový molitanový kvádøík polepený smirkem. Prostì jsem odstranil desku s elektronikou a za bìhu setrvaèníku jsem jej hranou pomalu obrousil až dùlek zmizel. Je to ale na dlouho a obroušená guma se dostane všude a je tøeba magnetofon poté poøádnì vyèistit. Taky by šlo posunout motorek mimo pùvodní dráhu a seøídit rychlost otáèení motorku naštelováním šroubku u odstøedivého kontaktu.

Uživatelský avatar
keemo
Příspěvky: 4996
Registrován: 10 zář 2007, 02:00
Bydliště: Ostrava, Bratislava

#3 Příspěvek od keemo »

To obrusovanie smirglovym papierom som tiez skusal,najvacsi problem je ten ze ta guma nieje vo vnutri celistva ale obsahuje nejake ciastocky a tie potom klepu o osku motorceka po odstraneni zase klepu jamky po tychto kuskoch takze som si velmi nepomohol a zotrvacnik som vymenil z druheho ktory bol povodne urceny na ND avsak je v poriadku...pozivam primarne iba jeden a ten ma tiez obcas zaujimave zvukove prejavy ale na svoj vek (r.v. 66-69) ide az velmi dobre.Neviem co by som robil keby odisli uhliky...

Uživatelský avatar
fido116
Příspěvky: 102
Registrován: 04 úno 2009, 01:00
Bydliště: Frenštát p.R.

#4 Příspěvek od fido116 »

Kdysi jsem měl ještě i Pluto,vlastně ho ještě pořád mám a tam byl stejný problém s motorem.Tenkrát mi bylo asi 12 a tak jsem se odvážně pustil do rozebrání motoru.Horko těžko se to potom dávalo dohromady.Nakonec se to podařilo a motor kupodivu funguje dodnes.K zadnímu ložisku jsem se dostal pomocí vyvrtané dírky a injekční stříkačkou se mi to podařilo namazat,ale teď už bych to asi raději nezkoušel.O rušení z uhlíků ani nemluvím.Podařilo se to celkem uspokojivě odstranit výměnou elytů v napájení motoru.jsou tam myslím jen dva.Ten jeden byl úplně bez kapacity a ještě navíc uvolněný jeden vývod v desce.Ten setrvačník z pluta je totálně zvlněný,tak bych na něm zkusil udělat jeden pokus.Vezmu to na CNC a zkusím to ofrézovat.TK povlakované nástroje jsou ostré jak břitva,pokud se vezme úplně nový nepoužitý.Uvidíme co to udělá.Dvě tři desetinky by to mohly spravit.To broušení je určitě taky jedna z možností.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#5 Příspěvek od Crifodo »

Motorky v Uranu/Plutu nebyly zrovna konstrukčně vydařené a úplně tiché nebudou nikdy. Uher Report 4000, jehož byl Uran nepodařený odvar, měl krásný tichý motor s bezkontaktním spínáním cívek, i když byl tak pažravý že na čs. monočlánky to bylo prakticky nepoužitelné.
Buď bych to nechal jak to je, jako sběratelský exemplář, nebo jestli to chceš používat do terénu, do původního futrálu na motor vestavět nějaký precizní novější, třeba z DDR 5 1/4 disketové mechaniky nebo nějaký modelářský japan.

Uživatelský avatar
fido116
Příspěvky: 102
Registrován: 04 úno 2009, 01:00
Bydliště: Frenštát p.R.

#6 Příspěvek od fido116 »

Taky jsem už uvažoval že tam dám nějaký jiný motor,ale asi to nechám tak.Nějaký motor z 5 inch disketovky tu mám,ale je to asi řízené trochu jinak než ten původní.Snad by nebyl problém vytvořit nějaký obvod,který by ho roztočil na potřebné otáčky.Ale když se to všechno zakrytuje,tak to zase není tak strašné.Ještě mně zarazila jedna věc.Ten Uran má hlavy označené ANP912 a ANP914.V knížce Magnetofony 1 se píše,že je to půlstopý mgf a ty hlavy jsou na celou šířku pásku.Tak nevím co to je za úkaz.

Uživatelský avatar
DKL
Příspěvky: 377
Registrován: 11 bře 2004, 01:00
Bydliště: Sever jižní Moravy

#7 Příspěvek od DKL »

Tak to potom máš Uran K-71, jde o celostopý pøístroj který mìl být náhradou zahranièních strojù pro reportážní úèely :)
Patrnì tedy ani nemá pøepínání rychlosti pomocí páèky a otvor pro páèku je pøelepený štítkem s nápisem K-71.

Uživatelský avatar
keemo
Příspěvky: 4996
Registrován: 10 zář 2007, 02:00
Bydliště: Ostrava, Bratislava

#8 Příspěvek od keemo »

Na jednom webe som nasiel zmeny tykajuce sa k-71:Hlavní změny jsou volba rychlosti 9/19, osazení celostopými hlavami Bogen, tónový hřídel má přídavné horní ložisko, vestavěná dobíjecí automatika pro NiCd akumulátory NiCd2000, sluchátkový výstup a záznamový limiter. Magnetofony si OTR čs. rozhlasu upravovalo samo, Liberec dodával sériové stroje.
Zdroj: http://blueboard.cz/kniha_0.php?hid=p6n ... &strana=19

Pan menom Leoš Malaník
Udajne existoval aj pluto v tomto vyhotoveni vo verzii k-72

Uživatelský avatar
DKL
Příspěvky: 377
Registrován: 11 bře 2004, 01:00
Bydliště: Sever jižní Moravy

#9 Příspěvek od DKL »

ANP912 je v mém K71 taky, ale ta je pùlstopá. Zatím jsem všude èetl že K71 bývaly celostopé, myslel jsem že ten mùj je výjimka. Ale asi si je zkrátka upravovali dle potøeb. Navíc mùj stroj je jen jednorychlostní 9,5 cm/sec. Ale mechanika pro pøepínání rychlosti i kontakt pro pøepnutí korekce vèetnì veškeré kabeláže tam je též. Chybí jen ovládací páèka.
Ještì upøesním ten K72 - ten mìl patrnì za základ Pluto, nemá tedy motorek regulovaný odstøedivým kontaktem.

Uživatelský avatar
fido116
Příspěvky: 102
Registrován: 04 úno 2009, 01:00
Bydliště: Frenštát p.R.

#10 Příspěvek od fido116 »

Je to pravda,páčka na přepínání rychlostí tam není.Dostal jsem to ve stavu bez hornho plastového krytu a bez krytu z plexi,takže nevím jestli tam byl štítek k-71,ale asi jo podle popisu DKL.Na motoru je hnací kladka dvoustupňová,tak se to dá ručně přesunout na jinou rychlost.Určitě tam chybí jen pár dílů,které to přehazují.Možná že by stačilo detailní foto a dalo by se to vyrobit a doplnit.Celá stopa byla asi kvůli kvality záznamu,to nedokážu posoudit.Zkusil jsem tam dát ANP935 a hraje to celkem normálně,jen by to asi chtělo nějak přizpůsobit na tuto hlavu.Hraje to dost potichu.Pravda ANP 935 nemá závit na přišroubování,tak jsem ho tam prostě udělal.Vyvrtat max do hloubky 2mm a závitníku M2.5 odbrousit špičku a kousek náběhu.Asi tři závity tam jsou a to stačí.První a druhý stupeň M2.5 není potřeba,třetím se to dá protlačit.Možná že bude nějaká vada v zesilovači,tam jsem ještě nedošel.Zatím řeším tu mechaniku.

Uživatelský avatar
DKL
Příspěvky: 377
Registrován: 11 bře 2004, 01:00
Bydliště: Sever jižní Moravy

#11 Příspěvek od DKL »

ANP 935 je ètvrtstopá a samozøejmì je signál z ní daleko slabší než z pùlstopé èi dokonce celostopé hlavy. Zaráží mì ale to moje provedení ANP912 - je opravdu pùlstopá, ale podle všech pramenù by mìla být celostopá. Nechápu to.
Ještì se vrátím k tomu obrušování setrvaèníku - u toho co jsem takto opravoval bylo pogumování naprosto homogenní a tak byl výsledek víc než dobrý. Jinak ty setrvaèníky nìkdo pøed èasem prodával na Aukru nepoužité.

Uživatelský avatar
fido116
Příspěvky: 102
Registrován: 04 úno 2009, 01:00
Bydliště: Frenštát p.R.

#12 Příspěvek od fido116 »

Posílám dvě fotky těch hlav,nejsou nijak kvalitní,ale pro představu by to mělo stačit.Vždycky se to před stisknutím spouště rozostří,nevím co s tím je.Asi by to chtělo nový.
Přílohy
hlavy1.jpg
(34.57 KiB) Staženo 107 x
hlavy.jpg
(32.82 KiB) Staženo 115 x

Uživatelský avatar
DKL
Příspěvky: 377
Registrován: 11 bře 2004, 01:00
Bydliště: Sever jižní Moravy

#13 Příspěvek od DKL »

Tak ta moje "ANP912" bude nìjak pøedìlaná, ono ani její èelo nevypadá teslácky - viz. foto. Patrnì je v plášti vestavìná hlava jiná, pùlstopá.
Přílohy
K71.jpg
(81.21 KiB) Staženo 115 x

Uživatelský avatar
fido116
Příspěvky: 102
Registrován: 04 úno 2009, 01:00
Bydliště: Frenštát p.R.

#14 Příspěvek od fido116 »

No vypadá to zajímavě,jen by mně zajímalo,jak se dá ten původní snímací systém z toho vytáhnout.Pokud je tam teda nějaký jiný.Trochu jsem to studoval pod lupou a vypadá že je to zalité nějakým asi epoxidem,tak to asi stačí nahřát a je to venku.To asi taky nebudu zkoušet.Ten setrvačník zkusím fréznout a pokud by to nešlo,tak ho obrousím.Snad se k tomu v pondělí dostanu.

Uživatelský avatar
fido116
Příspěvky: 102
Registrován: 04 úno 2009, 01:00
Bydliště: Frenštát p.R.

#15 Příspěvek od fido116 »

Pro další odvážné,kteří by se chtěli dostat k zadnímu ložisku.Pouhým demontováním přední části a uhlíků,rotor ven dobrovolně nepůjde.Pokud by to někdo přece jen chtěl zkusit násilím,tak rotor neopravitelně poškodí.Je zalitý v pryskyřici a na konci je jeho průměr větší.V tom plášti je natlačený hliníkový váleček přes který to nejde předkem vytáhnout.Takže se musí uvolnit i zadní víko s ložiskem.Potom už to jde hezky všechno od sebe.Tuto pitvu už jsem jednou dělal,tak jen pro ostatní kteří by chtěli namazat zadní ložisko.
Přílohy
plášť motoru.jpg
(45.86 KiB) Staženo 109 x
sestava motoru.jpg
(46.13 KiB) Staženo 136 x

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“