Stránka 1 z 4

H - bridge

Napsal: 21 črc 2009, 15:01
od Izmail
Zdravim vas,
potrebuji sestrojit ovladani k moturku a nasel jsem toto schema.
Ktere ale nefunguje - podle me. Sice autor schematu dle jeho stranek uspesne motor reguluje.

Zkousel jsem si toto zapojeni zadratovat a zjistil jsem, to co jsem si myslel a to, ye pri jednom speru otaceni se spodni tranzistor proti zemi otevre, tam neni problem, ale vrchni tranzistor na motor nepripoji onech 9 V, ale pouze 5V - 3V (5V / dano mikroprocesorem a cca 3V dano prechodem Ugs). Na motorku je tedy misto 9V cca 12V.

Jaktoze to teda autorovi facha?
Dekuji

Napsal: 21 črc 2009, 16:02
od forbidden
Fungovat to muze, existuji i MOSFETy, ktery potrebuji pro otevreni treba jen 5 V. Ale stejne ty vrchni budou topit, protoze se nebudou otevirat naplno.
Akorat nejak nechapu ty tvoje vypocty, nejak Ti to nesedi.

Napsal: 21 črc 2009, 17:03
od Andrea
Pokud stačí 1 A, tak si kup v GME budič L293D, ten je dokonce pro dva motorky a stojí 35Kč. Nebo ty horní FETy buď přes NPN tranzistor s bootstrapem, aby se úplně otvíraly. Koukni jak má H-můstek zapojený PeteBurns:
http://upload.ebastlirna.cz/index.php?i ... 2na230.JPG&
H-můstek je vpravo nahoře.

Napsal: 21 črc 2009, 17:18
od Izmail
Diky :). 1A by mi nestacil, ale nakonec jsem to vyresil podobne:
Zitra to zapajim, tak snad to bude fungovat.
Princip je ten, ze budu do kondenzatoru pumpovat napeti a az bude na 20 V, tak prestanu - to budu snimat pres delic na A/D. 20V budu na tom kondenzatoru udrzovat, aby to bylo dostupne pro tranzistory spinajici FETy.

Napsal: 21 črc 2009, 17:23
od Andrea
Ty diody D2-D5 tam jsou celkem zbytečné (pokud to nejsou schottkyho diody), MOSFETy už je mají uvnitř a většinou vydrží stejný proud jako tranzistor.

Edit: Až teď jsem si všimla, že nemáš nijak zajištěno, že se nesepnou oba tranzistory nad sebou. Pokud to budeš napájet z pořádné baterky, tak jen zamávají pacičkama a radostně je rozhodí do všech stran :)

Napsal: 21 črc 2009, 17:40
od Izmail
Andrea píše: Edit: Až teď jsem si všimla, že nemáš nijak zajištěno, že se nesepnou oba tranzistory nad sebou. Pokud to budeš napájet z pořádné baterky, tak jen zamávají pacičkama a radostně je rozhodí do všech stran :)
Myslis aby jsem nesepl A i B a nastal pak zkrat?
Toto jsem chtel prave hlidat programem.
forbidden píše:Fungovat to muze, existuji i MOSFETy, ktery potrebuji pro otevreni treba jen 5 V. Ale stejne ty vrchni budou topit, protoze se nebudou otevirat naplno.
Pouzil jsem tyto mosfety http://www.fairchildsemi.com/ds/FQ%2FFQD16N25C.pdf ty take procesorem sepnu :).

Napsal: 21 črc 2009, 17:44
od Andrea
Buď si jistý, že to minimálně jednou neuhlídáš. A ty FETy jsou pro spínání 12V nevhodné, jsou zbytečně na 250V a tím pádem mají velké RDSon.

Napsal: 21 črc 2009, 18:07
od Izmail
Tady ty tranzistory jsem mel jako jedine k dispozici.
To osetreni dodelam, staci pripojit k portu jeste tranzistor, ktery bude spinat se zemi Gate FETU ktery se nema v okamziku sepnout a to same take na druhem portu? Tim padem sepnutim jednoho portu tranzistory sepnou FET a take ochranny tranzistor, ktery zajisti pripojeni GATE fetu, ktere nemaji byt otevrene, na zem.

Napsal: 21 črc 2009, 19:02
od Izmail
Ale porad nechapu, jak muze fungovat zapojeni, ktere jsem postoval na zacatku. Ty dolni tranzistory jsou zapojene dobre jako SE - tam je t OK. Ale u tech hornich tranzistoru, to je zapojeni SC a tam prejce nebude na tom motoru 9 V, ale jen Ub(Ug) - Ube(Ugs).
Kdyby ty tranzistory byly s P vodivosti, tak bych to chapal, to by slo, ale takhle ne.

Napsal: 21 črc 2009, 19:20
od Andrea
Izmail píše:Tady ty tranzistory jsem mel jako jedine k dispozici.
To osetreni dodelam, staci pripojit k portu jeste tranzistor, ktery bude spinat se zemi Gate FETU ktery se nema v okamziku sepnout a to same take na druhem portu? Tim padem sepnutim jednoho portu tranzistory sepnou FET a take ochranny tranzistor, ktery zajisti pripojeni GATE fetu, ktere nemaji byt otevrene, na zem.
Proč to dělat jednoduše jedním párem tranzistorů, když to jde udělat třemi páry.

Napsal: 21 črc 2009, 19:22
od Andrea
Izmail píše:Ale porad nechapu, jak muze fungovat zapojeni, ktere jsem postoval na zacatku. Ty dolni tranzistory jsou zapojene dobre jako SE - tam je t OK. Ale u tech hornich tranzistoru, to je zapojeni SC a tam prejce nebude na tom motoru 9 V, ale jen Ub(Ug) - Ube(Ugs).
Kdyby ty tranzistory byly s P vodivosti, tak bych to chapal, to by slo, ale takhle ne.
Co máš pořád s těma 9V, když na tom schématu je můstek napájen 5V? Dej sem link, kde jsi to schéma našel.

Napsal: 21 črc 2009, 19:26
od Izmail
9V :
http://4.bp.blogspot.com/_zqABT3suzXE/S ... ed+car.JPG
Omlouvam se, je to schema od stejneho autora, akorat jsem to popletl a sem nedal.

Ze stranek http://www.dharmanitech.com/2009/01/ir- ... motor.html

EDIT: K tomu schematu, je jedno kolika Volty ho napajim, na tom motoru bude porad stejne napeti, kdyz je to zapojene jako SC a spinam ho Ug = 5V.

Napsal: 21 črc 2009, 19:32
od Andrea
Izmail píše:EDIT: K tomu schematu, je jedno kolika Volty ho napajim, na tom motoru bude porad stejne napeti, kdyz je to zapojene jako SC a spinam ho Ug = 5V.
Je to jedno, jen jsem nechápala těch 9V. Na motorku budou sotva dva volty, spíš volt. Třeba to autor nikdy nezkoušel zapojit, takových je :roll:

Napsal: 21 črc 2009, 19:36
od Izmail
Autor tam ma prave i video funkcniho auticka, tak jsem to taky bezmyslenkovite tak zapojil a jak rikas, je na motorku cca 1,8V. Treba tam pouzil P vodivost a nejak to zapomnel do schematu dodelat. :)

Napsal: 22 črc 2009, 06:40
od BOBOBO
Není to asi IN , ale jede spolehlivě a má ochranu proti sepnutí obou pod sebou . Funguje mi perfekt . Nic nehlídám . http://bobblick.com/techref/projects/hb ... ridge.html