Stránka 1 z 2

Gramorádio Tesla Orchestr 1003A - renovace

Napsal: 21 srp 2009, 00:04
od mr_mocak
Příští týden budu mít tuhle mašinku, údajně funkční, vzhledově dobrý stav. S gramofonem si poradím, ale s lampovými rádii jsem ještě čest neměl - na co se mám zaměřit, když chci gramorádio normálně používat? Díky za rady!

Napsal: 21 srp 2009, 06:40
od Yarda1
Pokud je funkční, tak jen připojit anténu, uzemnění a zapojit do sítě. Pokud to má VKV, asi by to chtělo přeladit na vlnový rozsah co se teď používá.

Napsal: 21 srp 2009, 07:03
od vombat
I když je rádio deklarováno jako funkční, doporučuji celkovou vizuální kontrolu, vyčištění od prachu, proměření vazebních a blokovacích kondensátorů na svod, výměna poškozených součástí - např. puklé kondensátory(hnědé z Tesly), promazání ložisek otočného kondensátorů popř. dalších mechanických dílů, nebylo -li dlouho používáno, tak i naformátování elytů a proměření napětí podle výrobce. Někdy je nutná i kontrola sladění. V žádném případě bez kontroly nepouštět!

Napsal: 21 srp 2009, 07:43
od BOBOBO
Jak je napsáno výše s tím , že TC1XX vyměnit šmahem všechny nyní , než za půl roku odejde lampa . Cenově součáskově korunová záležitost , do dvou hodin práce .

Napsal: 21 srp 2009, 08:39
od rusher
Yarda1 píše:Pokud je funkční, tak jen připojit anténu, uzemnění a zapojit do sítě. Pokud to má VKV, asi by to chtělo přeladit na vlnový rozsah co se teď používá.
Do VKV dílu bych něšťoural, kdysi jsem se snažil "přeladit" VKV na Hymnusu a povedlo se mi akorát posunout pásmo trochu vedle, že jsem místo 3 stanic chytil 4, ale na celý rozsah 88 - 108MHz to nepřeladíš, pásmo OIRT 65 - 73MHz má šířku 8 MHz a takhle bys potřeboval 20. Možná by se dalo sehnat zapojení dílu pro vývozní verze, které byly nastavené na CCIR, ale to už by bylo lepší sehnat a vyměnit celý díl, přeladění by se asi neobešlo bez úprav cívek. Nevím, možná kecám, ale kdysi právě při laborování s Hymnusem jsem se o tom bavil s učitelem na průmce a ten mi něco v tomhle smyslu říkal. :wink:

Teď se ještě dívám na oldradio, že Orchestr VKV nemá, takže nemáš co řešit 8-) Tohle je jedno z mála gramorádií co ještě nemám ve sbírce, tak jsem si ani nevybavil, že to nemá VKV...

Jestli máš Megmet, tak bych zkusil změřit i izolační stav síťového trafa, měl by být aspoň 0,5MΩ. Jestli to bylo ve vlhku, tak trafo může mít svod.

Napsal: 21 srp 2009, 09:20
od Crifodo
Jestli je na voliči odboček 240V tak bych ho tam nastavil, na 220V budeš přežhavovat lampy 230 volty. Každopádně zkontrolovat izolační stav trafa a síťovou šňůru, zformovat elyty, vyčistit přepínače. Ale toho je dost na specializovaných webech, radiohistoria.sk, www.radiojournal.cz, na Jeníčkových stránkách atd.

Napsal: 21 srp 2009, 11:55
od mr_mocak
To sem potřeboval vědět, díky! Až to bude hotový, dám vědět, jak sem dopad. Určitě ještě nějakej problém bude..

Napsal: 21 srp 2009, 17:06
od souba
Asi před rokem jsem Orchestr restauroval .byl v dost žalostném stavu.
To co radí kolegové udělej na co zapoměli jsou ,kolíky elektronek a chrastení potenciometrů.
Kolíky Kontoxem .
Potenciometry kapalinou na potenciometry s kterou mám velmi dobré zkušenosti.
Při zapojování těchto starších přístrojů doporučuji zapojit do série
se síťovým napětím žárovku min. 120 W.
Nedej na ujišťování,že je vše v pořádku.


Trochu trpělivosti neuškodí .
Pokud nejde o život není kam spěchat.

Napsal: 21 srp 2009, 17:18
od souba
Yarda1 píše:Pokud je funkční, tak jen připojit anténu, uzemnění a zapojit do sítě. Pokud to má VKV, asi by to chtělo přeladit na vlnový rozsah co se teď používá.
Připojit na síť přes žárovku min.120W.
Nedat na ujištění,že je funkční.

Orchestr VKV nemá ! ! ! !

K používání VKV je lepší použít konvertor , přelaďování také nedoporučuji.Vyšlo v Amáru,nebo se dá sehnat orig. vyráběné.

Pokud nevyzkoušíš nedělej předčasné závěry!
Trochu trpělivosti neuškodí .
Pokud nejde o život není kam spěchat.

Napsal: 21 srp 2009, 18:01
od mr_mocak
souba píše:
Yarda1 píše:Pokud je funkční, tak jen připojit anténu, uzemnění a zapojit do sítě. Pokud to má VKV, asi by to chtělo přeladit na vlnový rozsah co se teď používá.
Připojit na síť přes žárovku min.120W.
Nedat na ujištění,že je funkční.

Orchestr VKV nemá ! ! ! !

K používání VKV je lepší použít konvertor , přelaďování také nedoporučuji.Vyšlo v Amáru,nebo se dá sehnat orig. vyráběné.

Pokud nevyzkoušíš nedělej předčasné závěry!
Trochu trpělivosti neuškodí .
Pokud nejde o život není kam spěchat.

Omlouvám se za svoji 🤐, ale jsem na tyhle ultrastarý věci laik - na co tu žárovku?

Napsal: 21 srp 2009, 18:12
od Lukas-Peca
Kdybys měl to trafo nebo něco za ním šlůslé, tak jím po připojení do sítě poteče zkratový proud a trafo shoří. Když tam bude ta žárovka, tak bude sloužit jako předřadný odpor a omezí procházející proud, tím spolehlivě ochrání trafo před poškozením. Můžeš vytahat elektronky a zapnout to přes 40 W žárovku - může nanejvýš slabě žhnout. Pak máš jistotu, že v rádiu není zkrat ve žhavení a že je trafo v pořádku aspoň co se týče mezizávitových zkratů. S tou žárovkou to rádio bude i hrát, i když slaběji.
V případě poruchy v anodovém obvodu (odformované ellyty, prošvihlý vazebák) to ale po následném zapnutí s elektronkami nejspíš nic nezachrání.

Napsal: 21 srp 2009, 20:14
od souba
Lukas-Peca píše:Kdybys měl to trafo nebo něco za ním šlůslé, tak jím po připojení do sítě poteče zkratový proud a trafo shoří. Když tam bude ta žárovka, tak bude sloužit jako předřadný odpor a omezí procházející proud, tím spolehlivě ochrání trafo před poškozením. Můžeš vytahat elektronky a zapnout to přes 40 W žárovku - může nanejvýš slabě žhnout. Pak máš jistotu, že v rádiu není zkrat ve žhavení a že je trafo v pořádku aspoň co se týče mezizávitových zkratů. S tou žárovkou to rádio bude i hrát, i když slaběji.
V případě poruchy v anodovém obvodu (odformované ellyty, prošvihlý vazebák) to ale po následném zapnutí s elektronkami nejspíš nic nezachrání.
Nevím jaké máš zkušenosti s elektronkami.
Jenom pro ujasnění :
1. odformované elyty ?
2.prošvihlý vazebák - myslíš tím,že pustí napětí s anody na g1 ?
3.co myslíš : to ale po následném zapnutí s elektronkami nejspíš nic nezachrání ?

Napsal: 22 srp 2009, 08:04
od sinclair
Po dlouhých letech nečinnosti jsou elektrolyty /hlavní filtrační i katodový v katodě koncové elky/ odformované a velmi často se stává, že po zapnutí takového přístroje rovnou do sítě elyty buď explodují, nebo se probijí téměř do zkratu.
V zásadě jsou 2 možnosti, jak je opětně naformovat. Jedna z nich je pomocí té 40W žárovky v sérii s rádiem, elyty se vlastní usměrňovačkou naformují na svoje pracovní napětí, nebo je jedním koncem odpojit a přes odpor okolo 1k/6W připojit k regulovatelnému zdroji napětí 0-400V, se kterým budeš postupně najíždět a sériovým miliampérmetrem můžeš sledovat průběh formování /proud bude zpočátku vysoký, ale pomaličku bude klesat/.
Totéž v případě elektrolytu v katodě koncové elky-ten mívá kapacitu 25-50uF na napětí okolo 15-25V, takže tam lze provést formování i běžným labo-zdrojem, opět to chce sériový odpor několik stovek ohmů.

Co se týče vazebních a blokovacích papírových svitkových kondenzátorů, tak ty v drtivé většině případů mají takový svod, že se musí rovnou vyměnit, zvláště, jedná-li se o asfalťáky TC101-105, hranaté hnědé hovňáky TC151-154, případně válcové hovňáky TC171-175. Ty dva poslední typy mají také velmi často popraskané pouzdro, svitek natáhne vzdušnou vlhkost a je po kondenzátoru. Pokud jsou tyto vyjmenované typy použity jako vazební, pak způsobí obrovské posuvy pracovních bodů někdy až do nečinnosti /v případě koncové elky pouští kladné ss napětí na mřížku a ničí tak elektronku vysokým anodovým proudem/, případně jsou -li použity jako blokovací, často mají odpory ve filtračním řetězci tendenci se pálit a opět dochází k ohromným posuvům napěťových poměrů.
Jak z toho ven?
No elyty naformovat, kolíky elektronek opatrně oškrábat nožíkem, nebo jemným smirkem, potenciometry přestanou chrastit samy po výměně svitků se svodem, svitky vyměnit za terylenovou řadu TC276-280, která vypadá historicky poměrně věrně a dá se koupit ve velké škále hodnot u Denkla. Pokud se netrvá na historicky věrné podobě, lze svitky beze všeho nahradit axiálními MKT kondenzátory, které vede např. EZK pod označením MKT207 /400V/, MKT208 /630V/ a MKT209 /1000V/.
U terylenové řady je výhoda typu TC276, který je na 1600V a je tedy vhodný na oddělovací funkce do anténního přívodu, jako paralelní odrušení k usměrňovačce apod.

Ve snažení po historickém vzhledu součástek lze jít až tak daleko, že z původního černého asfaltového kondenzátoru TC101-105 se vyškrábe asfaltová zálivka vývodů, vnitřní starý svitek se vytlačí ven a vyhodí, nahradí se moderním MKT kondíkem na 630V, ten se tam utěsní a konce se rozehřátým asfaltem /nad svíčkou na pivní zátce třeba/ znovu zalijí - celek pak vypadá jako přesně původní, jen má vlastnosti moderního kondenzátoru, tzn. že dělá to, co má a je v podstatě neprorazitelný.

Opatrně při čištění, zvláště zespod, kde jsou u přepínače rozsahů vstupní a oscilátorové cívky. Některé z nich jsou vinuté drátem 0,0 hovno a velmi snadno se utrhnou, načež máte postaráno o zábavu při hledání závady s lupou a ohmmetrem na několik hodin. Totéž se týká mf filtrů - raději s nimi a s ničím pod jejich kryty nehýbat, maximálně zkusit 🤐 opatrně uvolnit jejich šroubovací jádra, protože mf filtry bude třeba po takové době doladit - magnetický materiál, ze kterého jsou vyrobeny /často ferrocart/ velmi stárne.
Přepínač rozsahů je dobré prostříknout Kontoxem a jeho mechaniku ma třecích plochách máznout buď hustým převodovým olejem PP90 /PP7/, nebo jemnou minerální vazelínou, ladicí převody se opatrně mažou olejem na šicí stroje tak, abys nezamastil převodové lanko, jinak by ladění prokluzovalo.

Napsal: 22 srp 2009, 17:32
od mr_mocak
Sinclair: supr vysvětlení, děkuju, jenom jsem z těch žárovek trošku magor - 120W nebo 40W ? :)

Jo a k těm kondíkům - když neseženu stejnou hodnotu, jaký mám vybrat? S menší nebo větší kapacitou? Můžou být na vyšší napětí?

Napsal: 22 srp 2009, 18:43
od pajosek2
Kondíky v těchto rádiích nemusejí být příliš přesné.Teda pokud se bavíme o vazebních,filtračních a blokovacích nař pro AVC,Přesné musíš dodržet jen u vsupů,oscilátoru a filtů MF,ale tam zase nejsou asfalťáky a a moc neodchází až na světlé vyjímky. Takže klid a dej tam nejblížší hodnoty,co seženeš.