Problém so žhavením

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
vonder123
Příspěvky: 105
Registrován: 02 dub 2008, 02:00

Problém so žhavením

#1 Příspěvek od vonder123 »

Zdravím,

mám takýto problém:

Keď naštartujem studený motor, tak sa z výfuku "vyprdne" biely dym, potom už žiadny dym... Keď nažhavím dva krát, tak sa neobjaví žiadny dym. Tipujem na nejaký problém so žhavením... konkrétne relé žhavenia... Čo viem, tak to relé spína prúd o veľkosti približne 40A, môže sa stať, že sú jeho kontakty napr. opálené a tak pri tom prúde 40A predstavujú prechodový odpor, ktorý spôsobí nedostatočné nažhavenie motora?

Keď som meral, či ide na žhavičky napätie, tak ide, ale bude to s tým napätím a prechodovým odporom asi trochu zložitejšie...


Ako by ste mi odporučili zistiť, či je to relé naozaj poškodené...


Moje tipy:

- zmerať úbytok napätia medzi vstupnou a výstupnou svorkou relé, pri pripojených žhavičoch

- prechodový odpor pri zopnutom relé a odpojených žhavičoch


Poraďte mi prosím, či sa uberám správnym smerom, prípadne nejaké rady a posrehy...

Uživatelský avatar
cabernet
Příspěvky: 2775
Registrován: 26 lis 2005, 01:00

#2 Příspěvek od cabernet »

Ten prud je ovela vacsi. Najlepsie bude, ked premerias a otestujes kazdy zhavic osobitne, lebo su zapojene paralelne. Vhodny je k tomu kliestovy ampermeter. Samozrejmostou su pritom aj bezzavadne silove elektricke spoje a kontakty v ceste zhavenia od samotneho akumulatora cez dosku riadenia a spinania zhavenia az po samotne zhavice.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#3 Příspěvek od BOBOBO »


Uživatelský avatar
Rostav
Příspěvky: 469
Registrován: 06 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Otovice u Karlových Varů

#4 Příspěvek od Rostav »

Vliv na dobré nažhavení má především venkovní teplota, stav žhavících svíček, motoru a napětí na svíčkách měřené při žhavení. Proto je dobré občas nažhavit 2x. Pokud se motor při prvním nažhavení a spuštění hádá, je některá žhavicí svíčka vadná. Motor nespaluje a je bílý kouř. Po zahřátí je vše OK.

Uživatelský avatar
vonder123
Příspěvky: 105
Registrován: 02 dub 2008, 02:00

#5 Příspěvek od vonder123 »

- žhaviče sú všetky 4 nové Bosch, keďže to robilo aj pri starých, myslel som, že niektorý žhavič už doslúžil, ale tým to nebolo...

- motor je klasický komôrkáč 1,9D a štartuje bez akéhokoľvek zakopávania, alebo niečoho podobného, "len" ten dym ma znepokojuje...

- prikláňam sa k cabernet-ovi, že problém bude niekde na žhaviacom okruhu...

- čiže to, že relé má nejako opálené kontakty a v dôsledku toho je tam väčší prechodový odpor zamietate?

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#6 Příspěvek od BOBOBO »

No když už jsi nacpal prachy do svíček , tak jsi mohl předtím za menší peníz zkusit to normální u starších nafťáků . Tlaky , vstřiky , čerpadlo...

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#7 Příspěvek od rezis »

Pokud máš žhavičku venku. Jakou barvu má když zhasne žhavení? Hodně žhaviček není na 12V ale třeba na 11v (počítá se s úbytkem). A také hodně motorů dožhavuje po startu ještě nějakou dobu. Pokud motor chytá bez problémů neřešil bych to. Je jasné že čím budeš vícekrát žhavit tím víc nahřeješ i okolí žhavičky a tím lepé to chytí. Lidé se starými diesely to znají. Sám jsem jednomu istaloval takové tlačítko k přemostění žhavicího ohkruhu. Motor který nešel za mrazu nastartovat a byl již mechanikem odepsaán startoval tak že držel tlačítko a počítal. (už to měl v oku jak dlouho)
např. v -15C napočítal do 30a startoval. A ono to kupodivu fungovalo. Jen žhaviče a baterka z toho neměla radost.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#8 Příspěvek od vrky »

Mám Cromu 2,5tds nepřímý vstřik, takže žhaví pořád. Odběr jedné žhavičky je 20A takže 80A jako prd... Pokud máš měřák terý snese takový proud (min 30A) odpoj tu lištu která napájí žhavičky a změř odběr každé svíčky zvlášť. Mohl jsi klidně koupit jednu vadnou. Bílý dým vypadá jako špatně spálená nafta (špatný předvstřik?). Pokud by jsi měl přechodový odpor na kontaktech, tak by se to dál zhoršovalo. Měl jsi tu krabičku na žhavení rozebranou? Nenapsal jsi co máš za auto.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#9 Příspěvek od rezis »

vrky píše:Mám Cromu 2,5tds nepřímý vstřik, takže žhaví pořád.
Nevěřím že žhaví pořád. Má jen dožhavování po startu. Známému se na cromě naopak spekly kontakty a skončilo to kouřem z alternátoru. Po výměněn jsme při připojování aku zjistili že se jiskří i když nemá a šlo ven i relé.

Bílý dým může být i špatně rozprášená nafta. Tedy trysky.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

Bílý dým je nespálená nebo špatně spálená nafta. Postupně začne černat nebo modrat, pokud je motor v pořádku, stačí na to několik sekund, než se prohřejí válce a trysky. příčinou je nedostatečné žhavení nebo přicpané trysky - kloním se k tomu žhavení, přicpané nebo netěsné vstřikovače by způsobovaly i nepravidelnosti v normálním chodu motoru. Celý efekt žhavení spočívá v předehřátí sacího traktu natolik, aby po stlačení kompresí byla ve válci dostatečná teplota pro vznícení rozprášené nafty - když se motor nepředehřeje žhavítky nebo předehřeje jen nedostatečně, trvá to dlouho, než se dostane na správnou teplotu. Kdo kdy viděl v zimě startující "vejtřasku", autobus 706 RTO nebo jiný starší dehťák, ví o čem mluvím.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
vonder123
Příspěvky: 105
Registrován: 02 dub 2008, 02:00

#11 Příspěvek od vonder123 »

- žhavičky sú Bosch Duratherm na 11V

- vrky, myslím, že sa to aj zhoršuje, niekedy bolo cítiť len nespálenú naftu, možno trochu dymu, no teraz keď naštartujem a hneď sa idem pozrieť tak ten dym aj vidím... :(

- mám Peugeot 206, 1.9D

- tú krabičku kde je to relé som nerozoberal a myslím, že je zaliata a nedá sa rozobrať... tak preto si chcem byť istejší, že je to ona...

- EKKAR, Ty si to opísal presne...

- najviac ma pri tejto poruche žhaviaceho okruhu utvrdzuje to, že keď nažhavím 2 krát, tak nie je cítiť nespálenú naftu a ani nevidieť žiadny dym...

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#12 Příspěvek od vrky »

rezisi: žhaví pořád jsem myslel ať je teplo nabo zima. Mě: nažhaví, zhasne kontrolka, ale žhaví dál - natočím a po chvilce jde teprve napětí nahoru (croma je vybavena voltmetrem). Ano jsou na 11V
EKKARE: vejtřasce se dávalo čuchnout RUDÉ PRÁVO, teď třeba BLESK, ŠÍP, DNES, (KRKONOŠSKÝ DENÍK) atd... DOTAZ: máš tam opravdu žhavičky jaké tam mají být? Nemáš je náhodou na delší čas a mezi tím ti automat žhavení vypne tak musíš nažhavit dvakrát?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Vejtřasce nebo tatře jsme dávali "přečíst denní tisk" - nejlíp ruďasa, byl velkej a ten věchet se dobře držel... Navíc dnešní "novinový" papír už není rozhodně to, co v době "ruďasa" - je to samý klih a křída...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#14 Příspěvek od rezis »

vrky píše:rezisi: žhaví pořád jsem myslel ať je teplo nabo zima. Mě: nažhaví, zhasne kontrolka, ale žhaví dál - natočím a po chvilce jde teprve napětí nahoru (croma je vybavena voltmetrem). Ano jsou na 11V
Tak to jsem blbě pochopil. Ony to tak nějak měly myslím kdysi všechny diesely. Až teď je doba že se žhaví od určité teploty.
Dát přečíst noviny používám na traktoru. Přijde mi to mnohem šetrnější než ruzné ty spreje s éterem. Tedy pokud mi je nesežere i se sponkama :D

Kolik má ten motor najeto? Ono když nejsou pořádné tlaky tak se to může taky tak nějak projevovat. Nedojde prostě k takovému stlačení a záhřátí vzduchu aby nafta všechna shořela dokonale.
Zkuis vytáhnout jednu žhavičku a koukej jak vypadá když zhasne žhavení. Měla by krásně svítit. Tak si je můžeš ověřit všechny.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
Hurvo
Příspěvky: 156
Registrován: 09 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Pod Javorinou

#15 Příspěvek od Hurvo »

Žhaviče všetky vyťahovať nemusíš ak sú nové a zapojené paralelne. Môžeš ich "prepísknuť" s merákom. Ak máš nejaký ten starý žhavič to vyskúšaj vonku s jedným žhavičom, uvidíš za akú dobu sa rozžhaví a koľko dožhavuje. Inak presne takýto problém som riešil tiež na Peugeote 1,9 - bol zlý žhavič na 4. valci. Zistil som to "prepísknutím" merákom. Len pred samotným prepísknutím si ich musíš odpojiť, lebo ako som už písal sú zapojené paralelne. Tak vyskúšaj ten jeden starší zapojiť vonku a uvidíš čo to bude robiť a ako dlho to nažhavuje a dožhavuje.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“