Predzosilovač a Koncový Zosilovač, vzajomny vztah?

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
somorastik
Příspěvky: 427
Registrován: 31 říj 2007, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Predzosilovač a Koncový Zosilovač, vzajomny vztah?

#1 Příspěvek od somorastik »

Ahoj,

Chcel by som sa popitat ako je to presne s Predzosilovačmi a koncovými Zosilovačmi v audiotechnike.
Nieje mi jasné, ako to je s ich vstupnými a výstupnými impedanciami, ako treba prisposobit tieto hodnoty ked ich chcem vzajomne prepojit. Pripadne ako ich prisposobit pre rvozne vstupy ako : mikrofon , gramo, cd.

Ako je to s linkovou urovnňou v našich europskych krajinach, ake su jej hodnoty, ako ju v zosilovači vyviest, a naopak kde v zosilovači ju privadzať?

Dakujem dufam ze viete o co mi ide.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Je to v normách, DIN, IEC, ČSN EN a dalších - třeba gramofonový vstup pro magnetodynamickou přenosku má předepsanou impedanci 47kΩ (max 50kΩ) a citlivost v řádu mV atd. Stačí hledat.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
somorastik
Příspěvky: 427
Registrován: 31 říj 2007, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od somorastik »

Dakujem za odpoved ekkar. Ja som skorej myslel take veci z praxe, napriklad pre mikrofony aku vstupnu impedanciu volit, pre aky typ aku, pre gitarove snimače aku voliť? pripadne ako zmerať? Aby to bolo dobre prisposobene.
Pripadne ked najdem schemu predzosilovaca a chcem ju pouzit na nejaky koncovy zosilovac ako zistim ci to bude vzajomne dobre prisposobene? Ci to je jedno?

Hlavne z praxe ako pre lajika, kazdopadne budem sa snazit si nieco o tom precitat.

Linkova vybudenie je 0,7V Rms? alebo ako?

dakujem

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#4 Příspěvek od masar »

Platí obecně: Zdroj signálu má mít několikanásobně nižší výstupní impedanci než vstupní impedance zesilovače, ke kterému ho připojuji. To proto, aby zesilovač svojí impedancí co nejméně ovlivnil vstupní signál. Nejde zde tedy o výkonové přizpůsobení, kdy chceme přenést co největší výkon. To je třeba si uvědomit. Znamená to např., že mikrofon s impedancí 200Ohmu mohu s úspěchem připojit do zesilovače se vstupní impedancí několik jednotek až desítek kOhmů, pokud má ještě odpovídající citlivost. Samozřejmě nic se nemá přehánět, ani velikost vstupní impedance, protože se jí dosahuje za cenu ztráty jiných parametrů.
Je špatně, když třeba krystalovou přenosku připojíš k zesilovači s impedancí 10kOhmu, protože její signál bude touto impedancí utlumen a ještě přitom dojde k jeho amplitudově/frekvenčnímu znehodnocení. :wink:

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#5 Příspěvek od Crifodo »

mám ten pocit, že v některých odvětvích auudiotechniky se tohle pravidlo nedodržuje a naopak se uplatňuje rovnost impedancí kvůli šumovým parametrům a nejvýhodnějšímu energetickému přenosu.

Uživatelský avatar
mtajovsky
Příspěvky: 3694
Registrován: 19 zář 2007, 02:00
Bydliště: Praha

#6 Příspěvek od mtajovsky »

Crifodo píše:mám ten pocit, že v některých odvětvích auudiotechniky se tohle pravidlo nedodržuje a naopak se uplatňuje rovnost impedancí kvůli šumovým parametrům a nejvýhodnějšímu energetickému přenosu.
Tak, tak, speciálně třeba nízkoimpedanční dynamické mikrofony se připojují přes symetrické trafo 200Ohmů/5kOhmů (nebo tak nějak). Jinak ale, výkonové přizpůsobení a šumové přizpůsobení se obecně liší.

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#7 Příspěvek od Bastlfanda »

tohle by mohlo bejt zajímavý téma, jen to trošku "zamrzlo" ...
co se týče impedance, záleží primárně na "přizpůsobení" citlivosti snímání zdroje zvuku a i s ohledem na charakter a požadovanou kvalitu a výsledný zesílení se to "odstupňuje" od mikrofonovýho zesilovače (přes kvalitní linkovej) po koncovej ... Všeobecně čim míň článků v řetězci, tim míň "ku*venej" zvuk. Tam, kde je potřeba kvalitně zesílit nízkou úroveň signálu, je vhodný (i finančně vzhledem např. k toleranci stability zdroje, která je u mikrofonních zesilovačů obvykle o dva až tři řády "přísnější") a i vzhledem k velikosti (/co nejkratší vzdálenosti od snímače, páč čim slabší přenášenej signál, tim náchylnější k rušení) ... kvalitní mikrofonovej předzesilovač je základ imho pro všechny mikrofony, v případě potřeby snímat naopak hlasitější (/"náročnější"/"celistvější") zdroj je zas vhodný fantomový napájení a úrovně se volej obvykle "dynamicky" ...
Takže bych to shrnul asi takhle z hlediska (nejen) konstruktéra/výrobce - čim kvalitnější (i z hlediska zdroje) je zařízení pro danej účel v daný ("normo-)třídě" / úrovni (mikrofonní/linková/výkonová), tim víc se nabízí použití většího rozsahu impedance (ať už vstupní nebo výstupní, potažmo citlivosti/úrovně zesílení), i když zdaleka ne každej konstruktér/výrobce se toho drží ... Z hlediska uživatele to nastavit tak, aby nedocházelo ani špičkově k přebuzení(/znatelnýmu zkreslení signálu) a když už, tak dřív na tom kvalitnějším článku s ohledem na celej řetězec ;)... "v číslech" to mam podstatně míň "zmáknutý", tak kdyby se chtěl někdo podrobněji rozepsat o těch "šumnejch zákoutích" nebo volbě "poměrů" vst/výst impedance, nebylo by to špatný :wink:

Odpovědět

Zpět na „Teorie“